Vinkki tunteiden ohjaamiseen

Kirjoitin aiemmin, että ajatuksemme vaikuttavat siihen mitä tunnemme. Mutta tunneryöppy saattaa yllättää myös ennen kuin minkäänlaista tietoista ajatusta on pälkähtänyt päähän. Tunteiden tulva voi vyöryä yhtä lailla liikenteessä kuin hikisenä ja väsyneenä kaupassa, kun sietokyky on lähellä nollaa. Ja se on muuten kumma juttu, miten oma lapsi osaa kaivaa niitä vahvimpia tunteita esille. Skaalan kummastakin päästä.

Ärtymyksen ja vihankin tunteet ovat sinänsä ihan ok. Olen muuten vastikään tuntenut vihaa todella törkeästi ajaneita autoilijoita kohtaan. Vihasta voi joskus saada jopa voimaa taistella vääryyksiä vastaan. Mutta ennen kuin verisuoni meinaa pullahtaa otsasta, kannattaa hetki pysähtyä ja ottaa käyttöön liikennevalot.

ID-10082098

Punainen

Tässä vaiheessa päässä kiehuu ja ärsyttää. Tunnet, kuinka adrenaliinia tulvii kehoon. Tekisi mieli sanoa suorat sanat ja kertoa ärsyyntymisen kohteelle, mikä mättää. Tämä on kuitenkin se hetki, jolloin kannattaa vielä pitää mölyt mahassa ja pysytellä sähköpostin lähetä-napista kaukana. Kun tunnet käyväsi punaiselle, siirry mahdollisimman nopeasti keltaiseen.

Keltainen

Nyt on se hetki, jolloin voit päättää, miten haluat tilannetta (ja omia tunteitasi) ohjata. Voit toki räjähtää tuhannen päreiksi, mutta se saattaa kaduttaa. Voi sitä morkkiksen määrää, kun olen joskus päästänyt ärjyn suustani omalle lapselle. Räjähtäminen ei yleensä myöskään johda kovin hyvään lopputulokseen tai ratkaisuun minkään asian kannalta.

Sen sijaan hengitä itsesi rauhalliseksi. Ota samalla ajatus mukaan. Mieti, voisiko vastapuolen törppöilyyn olla jokin selitys. Esimerkiksi:

Kun kyseessä on lapsi: Se on varmaan nälkäinen / väsynyt / haluaa huomiota /peloissaan / liian pieni ymmärtääkseen mitä teki.

Kun kyseessä on aikuinen: Se on varmaan nälkäinen / väsynyt/ riidellyt juuri puolison tai kollegan kanssa / peloissaan / liian sekaisin ymmärtääkseen mitä juuri sanoi.

Oli selitys mikä tahansa, se ei tietenkään oikeuta vastapuolta käyttäytymään ihan miten sattuu (paitsi jos kyseessä on hyvin pieni lapsi). Jutun idea onkin siinä, että oli syy mikä tahansa, voit omaa näkökulmaa vaihtamalla rauhoittaa itsesi ja tunteesi. 

Joskus toisen törppöilystä on erittäin vaikeaa löytää sellaista ajatusta, joka pehmentäisi omia tunteita tätä toista ihmistä kohtaan. Olen näissä tilanteissa yleensä pakottanut itseni ajattelemaan hetken aikaa jotain ihan muuta, jotta saan kierroksia laskettua. En nimittäin halua, että törppö pilaa loppupäivän mielialani.

Kun tunteesi eivät enää loimua liekkejä, voit siirtyä vihreään.

Vihreä 

Kun olet saanut itsesi rauhoittumaan ja tolkulliseen tilaan, voit avata suusi. Jos et vielä keksi mitään järjellistä sanottavaa, voit pyytää vaikka keskustelun siirtämistä toiseen ajankohtaan. Näin saat itsellesi aikaa miettiä, mitä haluat sanoa. Tai riippuen vastapuolen purkauksen voimakkuudesta voit kysyä häneltä, onko kaikki hyvin. Voit myös kertoa toiselle, että tuo mitä sanoit saa minut tuntemaan ärsyyntymistä /vihaa ja selittää miksi.

Olen huomannut, että kun liikennevaloja muistaa käyttää tunteita kuohuttavissa tilanteissa, se muuttuu ajan saatossa helpommaksi ja automaattisemmaksi. Tunteiden ja ajattelun ohjaaminen on tärkeää myös siksi, että siten saa pysäytettyä kehossa syttyvän fyysisen stressireaktion ja pidettyä mm. verenpainetta aisoissa.

Kuva.

Kommentit
  1. 1

    Merja Sikkilä sanoo

    Omaa näkökulmaa vaihtamalla voit rauhoittaa itsesi ja tunteesi!
    Ystävällisin terveisin Merja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *