Tunnista stressin oireet

Stressi on siitä erikoinen kaveri, että se voi ilmetä ja oirehtia monella eri tavalla. Toisilla häiriintyy yöuni heti, kun stressi painaa päälle. Joillain taas stressin ensimmäinen merkki voi olla selkäkipu. Olen koonnut tähän kirjoitukseen yleisimmät stressin oireet. Mitä paremmin tunnistaa oman stressinsä ilmenemismuodon, sitä aiemmin voi stressille jotain tehdä.

Kun stressin oireet näkyvät tunnetasolla

Ehkä se kaikkein yleisin asia, joka stressistä puhuttaessa tulee mieleen, on tunnetason oireet. Olo on hermostunut ja itkuinen, ja mieliala on kaikkea muuta kuin iloinen ja kepeä. Yksi klassisimmista stressin oireista on se, että purskahtaa itkuun aivan kerta kaikkiaan syyttä suotta. Jokin pienen pieni asia vain saa jo valmiiksi stressaantuneen mielen ratkeamaan kokonaan. Toinen yleinen tunnetason stressin oire on pinnan palaminen yhtä lailla pienestä asiasta. Alla listaa stressin tunnetason oireista:

  • hermostuneisuus
  • ärtyneisyys
  • ahdistuneisuus
  • levottomuus
  • itkuherkkyys
  • tunteiden ailahtelu (esim. raivostuminen helposti)
  • mielialan lasku
  • tuntuu, että ei enää hallitse tilannetta

Tiedonkäsittely voi vaikeutua stressaantuneena

Stressaantuneen aivot käyvät usein ylikierroksilla. Kognitiiviset eli tiedolliset taidot kärsivät, kun stressiä on liikaa. Ajattelu- ja ongelmanratkaisutaidot heikkenevät, muistaminen ja oppiminen vaikeutuu. Yksi yleisimmistä tiedonkäsittelyyn liittyvistä stressin oireista on keskittymiskyvyn huononeminen. Mihinkään ei malta keskittyä hetkeä pidempään ja pahimmassa tapauksessa siirtelee vain työpöydällä papereita pinosta toiseen tai hyppii tehtävästä tehtävään aloittamatta ja lopettamatta kunnolla yhtään mitään. Tiedonkäsittelyyn liittyviä stressin oireita ovat:

  • keskittymisvaikeudet
  • muistivaikeudet
  • aloitekyvyttömyys
  • vaikeudet päätöksenteossa

Stressin oireet kehossa

Tiesitkö, että voit olla stressaantunut ilman, että varsinaisesti tuntisit edellä listattuja tunnetasoon ja tiedonkäsittelyyn liittyiä stressin oireita? Tämä on havaittu sydämen sykevälivaihteluun perustuvissa mittauksissa. Mittauksilla voidaan nähdä, onko keho stressitilassa ja mitattavan henkilön päiväkirjamerkintöjen perusteella saadaan yleensä selville, miksi kehossa on stressireaktio.

Toiset kiinnittävät stressiinsä huomiota vasta sitten, kun keho alkaa pettämään. Selkävaivat ovat yleisiä, samoin vatsavaivat ja päänsärky. Väsymys on myös hyvin yleistä pitkittyneessä stressissä. Moni fyysinen vaiva voi olla siis stressiperäistä, mutta sitä kannattaa tietenkin lähteä selvittämään lääkärin vastaanotolle. Ohessa listausta fyysisistä stressin oireista:

  • säryt (päänsärky ja selkäsäryt yleisiä)
  • lihasjännitys
  • sydämentykytykset ja muljahtelut
  • vatsavaivat
  • väsymys
  • päänahka tuntuu kireltä
  • alentunut vastustuskyky, esim. jatkuvat flunssat
  • muut selittämättömät kivut

Stressaantuneen käyttäytyminen voi muuttua

Stressin oireet näkyvät usein myös käyttäytymisessä. Toiset kiihdyttävät entisestään kierroksia stressaantuneena. Stressi ilmenee hyvin usein myös vaikeutena rentoutua. Kun pyörät pyörivät jatkuvasti, rentoutuminen ja rauhoittuminen voi tuntua hankalalta.

Stressaantunut saattaa myös eristäytyä ja vetäytyä omiin oloihinsa, eikä välttämättä haluaisi olla missään sosiaalisissa kanssakäymisissä. Stressin oireet voivat näkyä käyttäytymisen tasolla näin:

  • yliaktiivisuus
  • eristäytyminen
  • ihmisten välttely
  • saamattomuus
  • vaikeus rentoutua

Univaikeudet stressin oireena

Ehkä yksi yleisimmistä stressi oireista on erilaiset univaikeudet. Uni on erittäin tärkeä tekijä stressistä palautumiseen ja toisaalta unen puute lisää kaikenlaisten huolien ja murheiden pyörittelyä päässä ja sekoittaa myös kehon hormonitoimintaa.

Ongelma saattaa olla tietysti se, että jos on jo kovin stressaantunut, uni ei tule tai yölliset heräilyt ovat jatkuvia. Silloin kun unettomuus ei ole itseaiheutettua (= ei malta mennä ajoissa nukkumaan), ensimmäisenä keinona unen parantamiseen kannattaakin kokeilla stressitekijöiden vähentämistä sekä rauhoittumista hyvissä ajoin illalla tai mielellään jo päivän aikana pienten taukojen avulla.

Lue myös:

Mitä stressi sinulle kertoo?

Nämä ovat yleisiä stressin oireita kehossa

stressin oireet

Kuva: Rob Morton

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *