Onko jokin näistä stressisi aiheuttaja?

Joskus stressin tai pahan olon syytä voi olla vaikea hahmottaa. Jokin painaa mielessä  ja rinnassa kuin möykky tai elämä tuntuu muuten vain tahmealta. Tunnet, että olet stressaantunut, mutta et itsekään oikein tiedä, mikä on stressin aiheuttaja.

Alla on viiteen eri osa-alueeseen jaoteltu kysymyksiä. Käy kysymykset rauhassa läpi, ja tee itsellesi muistiinpanoja omista vastauksistasi. Kysymyksiin ei ole oikeita tai vääriä vastauksia. Tarkoitus on pysähtyä pohtimaan omaa elämää ja tarkastella, löytyykö kysymysten avulla mahdollinen stressin aiheuttaja.

TYÖ 

  1. Tunnetko, että sinulla on liikaa töitä?
  2. Teetkö usein ylitöitä?
  3. Uskotko pystyväsi siihen, mitä sinulta pyydetään?
  4. Nautitko siitä, mitä teet?
  5. Tuntuuko työympäristösi masentavalta? Surulliselta? Kovaääniseltä? Painostavalta?
  6. Mitä tunteita sinulla on työtovereitasi kohtaan? Uhkaavia? Vihaisia? Kateellisia?
  7. Tunnetko jääneesi vaille täyttymystä? Vaille kiitosta? Vaille tunnustusta?
  8. Tekisitkö mieluummin jotain toisenlaista työtä?

PERHE

  1. Oletko äskettäin kokenut kuoleman tai menetyksen perheessä?
  2. Oletko juuri mennyt naimisiin, muuttanut erilleen tai ottanut avioeron?
  3. Onko joku perheessäsi kokenut hiljattain vaikean jakson tai joutunut jonkinlaisiin hankaluuksiin?
  4. Onko joku sairas ja tarvitsee huolenpitoasi? Oletko katkera siitä?
  5. Tarvitsetko vanhempasi sinua tai tuottavatko he sinulle runsaasti huolia?
  6. Oletko kyennyt jakamaan mitään näistä vaikeuksista?

IHMISSUHTEET

  1. Jos läheisin ihmissuhteesi ei ole onnellinen, uskotko että sinun pitää pysytellä siinä tunteistasi huolimatta?
  2. Oletteko puolisosi kanssa eri mieltä rahankäytöstä? Lapsista? Mieltymyksistä elämäntavassa?
  3. Onko teillä seksuaalisia vaikeuksia tai eroavuuksia?
  4. Tunnetko olevasi kykenemätön puolustamaan itseäsi?
  5. Näitkö kasvuiässä vanhempiesi välillä vaikeuksia, riitoja tai toistensa huomiotta jättämistä?
  6. Onko sinun vaikea sitoutua ihmissuhteessa?
  7. Onko sinulla ketään, jolle voit puhua?

SINÄ ITSE

  1. Uskotko tai onko sinulle kerrottu, että et ole hyvä, olet toivoton, arvoton, kykenemätön?
  2. Ärsyynnytkö tai suututko helposti?
  3. Kiirehditkö aina yhdestä asiasta toiseen kykenemättä saattamaan mitään päätökseen?
  4. Onko sinulla jokin riippuvuus?
  5. Tunnetko olevasi ansassa ja voimaton muuttamaan mitään?
  6. Hätäännytkö helposti tai tunnetko huolestuneisuutta tulevaisuudesta?
  7. Puhutko kenellekään tunteistasi?
  8. Tunnetko häpeää jostain, mitä olet tehnyt?
  9. Oletko vihainen jostain, mitä sinulle on tehty?

TERVEYS

  1. Väsytkö tai ylirasitutko helposti?
  2. Liikutko säännöllisesti?
  3. Nipistätkö yöunistasi, jotta ehtisit tekemään enemmän asioita?
  4. Syötkö tehdessäsi muita asioita, kuten töitä?
  5. Onko televisio, alkoholi tai ruoka pääasiallinen rentoutumiskeinosi?
  6. Onko sinulla usein lihaskipuja ja särkyjä?
  7. Käytätkö mitään osaa päivästä hiljaisuuteen ja pohdintaan?

Katsele sitten muistiinpanojasi.

Mikä asia nousee tällä hetkellä suurimmaksi stressin aiheuttajaksi? Onko se sellainen asia, jolle voisit tehdä jotain?

Jos ajattelet aikaa puolen vuoden tai vaikka vuoden päähän, mitä elämässäsi tai sinussa pitäisi tapahtua, jotta voisit paremmin?

Voit myös tehdä halutessasi Mind-Body Bridging -harjoituksen stressin aiheuttajastasi.

Ota kynä ja paperi. Kirjoita paperin keskelle sinua eniten stressaava asia. Kirjoita paperille myös suodattamatta kaikki ajatuksesi ja tunteesi, mitä tähän stressaavaan asiaan liittyy. Laita sitten paperi hetkeksi pois.

Ota hyvä asento. Hengitä rauhallisesti omaan tahtiisi. Kiinnitä huomiota taustaääniin. Tunne kehosi tuolissa, kynä kädessäsi. Voit ottaa halutessasi sormien väliin palan vaatetta ja tunnustella sitä.   

Kun tunnet olosi täysin rauhalliseksi, ota uusi paperi, ja kirjoita sen keskelle uudestaan sama stressin aiheuttaja. Kirjoita asiaan liittyviä ajatuksia paperille rauhoittuneessa tilassa. Huomaatko eroa ensimmäisen ja toisen paperin sisällön välillä?

stressin aiheuttaja

Stressaavien asioiden lista hieman muokattuna kirjasta Kehosi paljastaa mielesi.

Kuva: Michael Hull

Kommentit
  1. 1

    Marja sanoo

    Työkysymykseen on huono vastata, kun tekee yksin titä. Ei ole työkavereita. On aina yksin.

    • 1.1

      Sanna sanoo

      Hei Marja,
      Ehkä voit pohtia työkysymyksiä siltä kantilta, miten ne sinun työhösi ja työympäristöön tällä hetkellä sopivat? Kaunista syksyn jatkoa!

  2. 2

    Kari Eskelinen sanoo

    Olen harrastanut taolaista meditaatiota nyt yli 10 vuotta. Harrastuksen myötä minulle on kasvanut näkemys siitä, että opitut tavat ja tunne- elämän tasapainottomuus ja vahva samankaltaisena toistuva reakointi asioihin on mm syynä stressiherkkyyteen. Purkautumaton tunnestressi puolestaan on suuri – ehkäpä suurin osatekijä sairauksien syntyyn ja elämän ilon puutteeseen. Eli olet erittäin tärkeän asian parissa. Jos ja kun ihminen sa stressin kuriin, niin se merkitsee isoa muutosta yksilön elämänlaadulle ja terveydelle. Olet tärkeällä asialla.

    • 2.1

      Sanna sanoo

      Hei Kari, ja kiitos kommentistasi! Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että opitut tavat ja uskomukset voivat olla iso stressitekijä. Mukavaa syksyä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *