Silppu aiheuttaa stressiä ja kuormittaa aivoja

Mikä asia kuormittaa ja stressaa niin kotona kuin työpaikalla? Silppu. Olen jo kauan sitten huomannut, että silpun määrä kannattaa pitää niin pienenä kuin mahdollista. Kun silppua joka tapauksessa tulee, se on laitettava aisoihin, jotta se kuormittaisi mahdollisimman vähän.

Siis mikä silppu? Silppu on pieniä hoidettavia asioita. Ne eivät missään nimessä ole aina ikäviä velvollisuuksia, vaan voivat olla mitä vain mukaviakin asioita. Jos pieniä muistettavia asioita on paljon, voi olla, että jokin asia yksinkertaisesti hukkuu ja unohtuu silpun alle. Vaikka se olisi kuinka kiva asia.

Pystymme pitämään työmuistissa (eli lyhytkestoisessa muistissa) kerrallaan 5-9 yksikköä. Tämä yksikkö määräytyy sen mukaan, mikä on meille tuttua. Jos katsot vain hetken ensimmäistä alla olevaa kirjainjonoa ja yrität muistaa sen, et onnistu. Sen sijaan toisen kirjainjonon pystyt pitämään mielessä heti yhden vilkaisun jälkeen, vaikka siinä on samat kirjaimet kuin ensimmäisessä kirjainjonossa.

1. nltshaeartssniil

2. stressinhallinta

Ensimmäisessä kirjainjonossa jokainen kirjain muodostaa yhden yksikön. Muistettavia yksiköitä on 16, jonka takia emme pysty pitämään niitä lyhytkestoisessa muistissa. Toisessa esimerkissä koko sana muodostaa yhden yksikön, joten se on erittäin helppoa pitää työmuistissa.

Jos siis kotona tai työpaikalla mielemme täyttää lukuisat muistettavat asiat, emme pysty pitämään niistä välittömässä mielessä kuin ihan maksimissaan yhdeksän, käytännössä tuskin sitäkään. Ellemme sitten paina asiaa mieleemme, jolloin muistettava asia siirtyy pitkäkestoiseen säilömuistiin. Mutta eihän kukaan halua täyttää päätään silpulla, kuten muista laittaa lapselle eväät retkeä varten reppuun tai kysy Pirkolta teatterilippujen varauksesta tai muista ostaa kaupasta myös banaania, leivinpaperia ja juuriharja? Eihän?

Olen toiminut silpun kanssa seuraavasti:

1. Kieltäydyn ottamasta toisten silppua vastaan.

Koska muistettavaa silppua tulee joka tapauksessa, en missään nimessä suostu kuormittamaan muiden silpulla aivojani. Saatamme sysätä silppua toisille miltei huomaamatta, vain päästäksemme itse siitä eroon. Jos kuulet usein sanat muistuta mua tästä sitten, voi olla, että silppu on vaihtamassa omistajaa (työ)kaverin päästä omaasi. Jokainen pitäköön huolta omasta silpustaan.

2. Valutan silpun tarralapuille ja muistioon.

Kaikista raskain tie on yrittää pitää silppua mielessä. Silppu on sitä paitsi harvoin sellaista asiaa, jota kannattaisi säilöä pitkäkestoiseen muistiin. Silppua tulee ja menee sen mukaan, kun sitä on hoitanut pois alta. Sen takia se on parasta valuttaa paperille, muistioon, mihin vain muualle kuin aivojen muistilokeroon. Jos silppu kuormittaa turhaan muistia, se pahimmassa tapauksessa pyörii karusellia juuri silloin, kun pitäisi saada nukuttua. Ja sehän on kidutusta.

ID-100382724

Arjen yksinkertaistaminen on myös tehokas lääke silppua vastaan. Mitä vähemmän turhia velvollisuuksia ja toimintoja, sitä vähemmän tulee yleensä silppua.

Kuva.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Mun pitää kirjottaa kyllä kaikki muistettava ylös, ku ei taho muuten pysyä päässä… Se hyvä puoli ylöskirjaamisessa on, että olo helpottuu, ku ei tartte väkisin muistaa muistettavia asioita.

  2. 2

    Nanna sanoo

    Tähän on lisättävä, että ainakin minulle rutiinit ovat yksi tapa hallita arkisilppua. Rutiineita ei tarvitse enää muistaa, ne hoituvat puhtaalla ’lihasmuistilla’. Bonuksena vielä yleensä säästyy energiaa, kun ne lapsen eväät tulee pakattua samoin tein sen sijaan, että käyttää aikaa sen märehtimiseen että ne pitäisi ne eväät tehdä.

    • 2.1

      Sanna sanoo

      Just näin! Mulla rutiinit kasvoivat lapsen syntymän myötä. On todella paljon helpompaa ja menee vähemmän aikaa, kun tiettyjä asioita voi tehdä puoliautomaatilla.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *