Miksi rentoutuminen on terveyden kannalta niin tärkeää?

Ensimmäinen ajatus joka tulee mieleen rentoutumisesta on ehkä pidempi vapaa tai loma, jolloin on irti rutiineista ja arjesta. Ei suinkaan se, että rentoutuminen olisi jotain, joka vaikuttaa terveyteen, stressiin, univaikeuksiin, kipuun tai jopa geeneihin. Mutta kun vaikuttaa. Sen takia olen yhä vain kiinnostuneempi ja innostuneempi siitä, mitä rentoutumisella ja mielen harjoittamisella voi saada aikaan hyvinvointiin ja terveyteen liittyen.

Lääkäri ja Harvardin entinen professori Herbert Benson on tutkinut laajasti mielen vaikutusta terveyteen ja erilaisiin sairauksiin. Hän on tutkimuksissaan löytänyt melkoisia vaikutuksia, joita rentoutuminen voi saada aikaan yhdessä myönteisten odotusten kanssa.

Bensonin mukaan lähes mihin tahansa tilaan, jonka on aiheuttanut stressi tai joka on pahentunut stressin takia, voidaan saada helpotusta hyvin suunnitellun ja säännöllisen rentoutumisharjoituksen avulla. Ja tämähän tarkoittaa laajaa kirjoa sairauksia, koska lähes kaikilla sairauksilla on jonkinlainen yhteys stressiin. Osassa sairauksista stressi on suoraviivaisemmin mukana, kuten masennuksessa. Osassa taas stressi voi olla se viimeinen niitti, joka laukaisee sairauden. Ja oli kyse sitten mistä tahansa sairaudesta, niin ainahan sairastuminen on stressaavaa sinänsä.

Miten rentoutuminen liittyy terveyteen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn?

Benson on saanut tutkimuksissaan myös selville, että säännöllisellä rentoutusharjoituksella voi vaikuttaa jopa geenitasolla. Omia geenejään ei voi tietenkään muuttaa, mutta siihen voi vaikuttaa, miten geenit käyttäytyvät tai toisin sanoen mitkä geeneistä kytkeytyvät päälle. Jos et siis ole tällä hetkellä millään tavoin sairas tai kipeä, rentoutumisharjoitukset kannattavat yhtä lailla!

Rentoutumisharjoitus vaikuttaa positiivisesti immuunijärjestelmään ja madaltaa stressitasoja. Tutkimuksissa on saatu selville, että rentoutusharjoitus on vaikuttanut muun muassa seuraavissa tiloissa: ahdistus ja masennus, unettomuus, erilaiset kiputilat (selkäkipu, pääkipu, vatsakipu jne.), PMS-oireet, pelot ja fobiat, korkea verenpaine. Rentoutusharjoitus vaikuttaa Bensonin mukaan todennäköisesti kaikkiin niihin sairauksiin positiivisesti, joihin myös placebo-efekti vaikuttaa. Ja niitä sairauksia on paljon.

Bensonin mukaan tehokas vaikutus terveyteen saadaan silloin, kun yhdistetään kaksi asiaa:

  1. Rentoutumisvaste kehossa.
  2. Sisäinen uskomus ja myönteiset odotukset eli mielen voima.

Mitä mielen voimalla tarkoitetaan?

Mielen voimalla voidaan vaikuttaa hyvin paljon kehon toimintoihin. Kaikkein eniten tutkimusnäyttöä mielen voiman tervehdyttävästä vaikutuksesta on, kun siitä puhutaan placebo-efektinä. Lumevaikutus perustuu siis yksinkertaisesti sanottuna siihen, että ihminen uskoo voivansa parantua tai uskoo voivansa saada helpotusta oireisiinsa. Placebo-efektistä oli kyse esimerkiksi silloin, kun joukolle polvikipuisia henkilöitä tehtiin valeleikkaus. He paranivat yhtä hyvin, kuin oikeassa leikkauksessa olleet.

Mielen voimasta on tietysti myös käänteisiä esimerkkejä, jolloin puhutaan nosebo-efektistä. Ihminen voi omilla kielteisillä odotuksillaan ja peloillaan tuottaa itselleen sairauden oireita. Eräs mies oli riidellyt puolisonsa kanssa ja päätynyt ottamaan yliannostuksen hänelle määrättyjä lääkkeitä. Mies oli lääkkeet nieltyään tullut kuitenkin katumapäälle ja päätti hakeutua ensiapuun. Sinne saapuessaan hän oli jo tajunnan rajamailla ja heikossa kunnossa, ja hoitajien oli saatava tietää, mitä lääkettä mies oli ottanut. Koska mies oli saanut lääkkeen lääketutkimuksessa, oli soitettava tutkimuskeskukseen ja kysyttävä mitä lääkettä hän oli saanut. Vastaus kuului, että placeboa eli lumelääkettä.

Mielen voima toimii siis sekä hyvässä että pahassa. Samaan aikaan, kun hoitoa antavat henkilöt voivat olla aivan oikeassa siinä, että vakavasti sairaalle potilaalle ei kannata antaa turhaa toivoa, he tulevat samalla sivuttaneeksi placebo- ja nosebo-efektin voiman.

Miten rentoutumisharjoitus tehdään?

Bensonin kehittämän rentoutumisharjoituksen vaikutuksista on siis selvää näyttöä. Voit tehdä harjoituksesta joko vain ensimmäisen osan (kesto 12-15 min.) tai jatkaa halutessasi toiseen osaan (kesto 8-10 min). Suosittelen kuitenkin ennemmin tekemään säännöllisesti vain ensimmäisen osan, kuin epäsäännöllisesti kaksi osaa.  

Rentoutumisharjoitus (osa 1)

Tee harjoitus vähintään kerran päivässä.

  1. Valitse rauhallinen tila. Aseta kello lähellesi niin, että voit jossain vaiheessa tarkastaa ajan kulun. Älä laita herätystä tai hälytystä soimaan.
  2. Valitse jokin mukava mielikuva tai muisto, johon keskityt harjoituksen ajan. Voit myös keskittyä hengitykseesi tai jonkin sinua rauhoittavan sanan toistamiseen mielessä.
  3. Sulje silmät, ja käy läpi mielessäsi kehosi lihaksia rentouttaen ne. Tunnet, kuinka kasvojen, käsien ja jalkojen lihakset rentoutuvat ja tuntuvat painavimmilta.
  4. Kun mieleesi tulvii sekalaisia ajatuksia, anna niiden mennä toteamalla passiivisesti ”jaaha” ja tuo ajatuksesi takaisin mielikuvaasi, hengitykseesi tai toistamaasi sanaan.
  5. Jatka harjoitusta noin 12-15 minuuttia. Voit jossain vaiheessa avata silmät ajan tarkistamiseksi, mutta älä laita mitään hälytystä tai herätyskelloa soimaan.
Rentoutumisharjoitus (osa 2)

Harjoituksen toinen osa tehdään siis heti ensimmäisen osan jälkeen. Tässä harjoituksessa otetaan käyttöön visualisaatio eli mielikuvat.

Toimi muuten samalla tavoin kuin ensimmäisessä harjoitusosiossa, mutta keskity sellaiseen mielikuvaan, jossa näet itsesi terveenä. Voit joko muistella sitä, mitä kaikkea pystyit terveenä tekemään tai voit kuvitella, mitä kaikkea tekisit ilman sairautta.

Tee harjoitusta noin 8-10 minuuttia.

Ota huomioon nämä asiat:
  • Jotta harjoitus toimii, tee se päivittäin.
  • Älä turhaan pohdi tai jännitä, teetkö harjoituksen oikein. Pääasia on, että teet sen. Jos sinulla on rauhoittunut olo harjoituksen jälkeen, olet oikeilla jäljillä.
  • Ajatukset saattavat harhautua useaan otteeseen mihin sattuu, se ei haittaa.
  • Jos hiljaisuudessa oleminen tuntuu vaikealta, voit kuunnella hiljaisella rauhallista ja rauhoittavaa instrumentaalimusiikkia tai luontoääniä.
  • Harjoitus ei ole ihmeparannuskeino sairauksiin. Jos olet sairas, huolehdi samalla, että saat asianmukaista lääketieteellistä hoitoa. Rentoutusharjoitus on tukemassa paranemista.
  • Pääasia on, että ajattelet terveyttä ja että saat mielesi kohdistumaan sairauden sijasta terveyteen. Toistan itseäni, mutta sanon silti: Niin kauan kuin olemme elossa, meissä on enemmän terveyttä kuin sairautta.

Jos haluat lukea tarkemmin Bensonin tutkimuksista ja rentoutumisharjoituksista suhteessa tiettyihin sairauksiin, suosittelen lämpimästi Bensonin ja Proctorin kirjaa Relaxation Revolution.

chris-ensey-87456

Lähteenä käytetty Bensonin ja Proctorin kirjaa Relaxation Revolution. 

Kuva: Chris Ensey

Kommentit
  1. 1

    grateful sanoo

    Heips,
    löysin vasta nyt tämän blogisi – ja mun on pitänyt lukea se melkein saman tien läpi! Tämä on täynnä toinen toistaan kiinnostavampia aiheita ja näkökulmia, napakoita postauksia. Aivan loistava blogi. Sain täältä paljon inspiraatiota jatkaa toipumisen tiellä oman pitkittyneen stressin ja sen aiheuttamien terveydellisten ongelmien kanssa. Superiso kiitos näistä kaikista postauksista ja kaikkea hyvää tuleviin päiviin! <3

    • 1.1

      Sanna sanoo

      Heippa,
      Ja kiitos ihanasta kommentista! Nämä lämmittävät niiiin paljon mieltä ja sydäntä. Voimia sinulle toipumiseen. Olet jo todella pitkällä, koska tiedät mistä on kyse <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *