Miksi kehoa pitää rauhoittaa ja miten se tehdään?

Törmään aika ajoin ajatukseen, että stressi käsitetään pelkästään murehtimisena, ahdistumisena tai pelkona jotakin kohtaan. Ja sehän ei pidä paikkaansa. Vaikka ajatuksilla ja tunteilla on suuri vaikutus kehomme toimintoihin, emme välttämättä edes huomaa, että kroppamme on päivän mittaan useaan otteeseen taistele- tai pakene-tilassa. Olen itsekin langennut tähän ansaan. Ajatellut, että tässähän on kaikki hyvin ja painanut samalla kaasu pohjassa päivät pitkät.

Jotta asia olisi helpompi ymmärtää, selitän sen taustoja hieman tarkemmin.

Autonominen hermostomme koostuu sympaattisesta ja parasympaattisesta osasta. Näiden kahden osan ydintehtäviä voisi luonnehtia siten, että sympaattinen hermosto on vastuussa  stressireaktiosta ja parasympaattinen rauhoittumisreaktiosta. Kumpikin tila on elimistölle yhtä luonnollinen ja tarpeellinen. Terveyden kannalta olisi parasta, että kumpikaan näistä ei olisi jatkuvasti yliaktiivisena. Jos näin pääsee käymään, elimistö on epätasapainotilassa. Kun tämä epätasapainotila on vain väliaikaista, kaikki on hyvin. Pidemmällä aikavälillä kaikkein tärkeintä on tasapaino.

ID-100198796

Jos elämä on kovin hektistä, sympaattinen hermostomme voi olla liian usein aktiivisena. Uskaltaisin väittää, että nykyaikana ongelmamme on nimenomaan sympaattisen hermoston liiallinen aktivaatio. Riippumatta siitä, olemmeko ahdistuneita ja huolestuneita vai iloisia ja innostuneita. Tähän auttaa parasympaattisen eli rauhoittumisesta vastaavan hermoston aktivoiminen. Säännöllisesti.

Näin aktivoit parasympaattista hermostoa ja rauhoitat kehoasi

1. Hengitys

Vaikka olisit kuullut kyllästymiseen asti hengityksen merkityksestä, sanon silti: Syvähengitys on nopein reitti rauhoittaa keho. Sen takia suosittelen vahvasti ottamaan omiin päivärutiineihin mukaan syvähengityksiä:

Hengitä rauhallisesti nenän kautta (jos mahdollista). Hengitä niin, että vatsa kohoaa ja uloshengitys on sisäänhengitystä pidempi. 

Näitä tietoisia syvähengityksiä kannattaa tehdä päivän mittaan, mutta etenkin silloin, jos tunnet olevasi hermostunut tai kiihdyksissä. Tämä on äärimmäisen helppo ja joustava keino, koska sen voi tehdä lähes missä ja milloin vain, eikä maksa mitään. Joskus kirjoitan itse kynällä käteeni pienen H-kirjaimen, että muistan tehdä näitä hengityksiä.

2. Kosketus

Kosketus auttaa myös kehoa rauhoittumaan. Se voi olla minkälaista kosketusta tahansa, kunhan se on miellyttävää: halaamista, silittämistä (ihmisen tai eläimen), hierontaa, kehonhoitoja, seksiä.

3. Tukea antavat suhteet

Mukava ja miellyttävä juttutuokio voi rauhoittaa kehoa. Yhteys toiseen ihmiseen voi toimia kosketuksen tavoin, mutta edellytyksenä on, että vuorovaikutuksen toisen ihmisen kanssa kokee turvalliseksi, tukea antavaksi ja lämminhenkiseksi. Kokemuksemme siis ratkaisee sen, onko keskustelulla rauhoittava vaikutus vai ei.

Tärkeintä on muistaa säädellä omaa stressitasoaan. Kun on tappavan tylsää, tarvitaan vähän säpinää ja sutinaa. Kun päivät täyttyvät säpinästä, tarvitaan seesteistä aikaa ja rauhoittumista.

Kuva.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *