Fibaco, build your own story

Jaetaan tänään urheilu kolmeen eri osa-alueeseen, vaikka todellisuudessa jako ei ehkä ole näin selkeä. Ajatellaan urheilun toista päätä huippu-urheiluna, sijoitetaan toiseen päähän kuntoutus ja keskivaihetta kutsumme terveysliikunnaksi. Olen viime vuosina kulkenut näiden kolmen välillä riippuen terveystilanteestani. Nyt olen pisteessä, jossa tarvitsen eniten terveysliikuntaa. Tänään perheemme harjoitteli Fibacon ohjelmilla ja valmentajana meillä oli Topi Lösönen, joka on yksi firman perustajista, sekä meidän molempien valmentajana aina kun se on mahdollista.

Kimi ja Minttu Fibaco

Itse Fibacoon voi käydä tutustumassa www.fibacogroup.com -sivulla. Meidän perheelle se on erityisen tärkeä, sillä olemme Fibacossa osakkaina ja minä vielä lisäksi kuntoutuspuolen kummina. On huikeaa huomata meidän tarjoamien kuntoutettavien innostuneisuus kun he pääsevät tekemään samoja hommia kuin urheilijat ja samoissa tiloissa. Toki tekemisen pääkohde on terveysliikunta eli me tavalliset liikkujat.

Terveysliikunnan ja huippu-urheilun ero

Olen henkilökohtaisesti käynyt sen matkan, kun ihminen yrittää saavuttaa omassa lajissaan todella kovan tason ja sille on oma hintansa. Siitä harvemmin selviää ns. ”ehjin nahoin”, vaan kova harjoittelumäärä hajoittaa kroppaa eri tavoin. Lisäksi vielä kun ”ura” jossain vaiheessa päättyy, eivät ongelmat häviä vaan ikävästi nousevat vielä enemmän esille. Näistä yleisimpiä ovat selkä- ja hartiaongelmat, sekä nilkan ja polven rasitusvammat.

Toki huippu-urheilun menestys ruokkii lasten ja nuorten motivaatiota kokeilla eri lajeja, mutta vanhemmalla iällä on syytä välillä ottaa takapakkia ja keskittyä enemmän terveysliikuntaan, missä tavoite on enemmänkin yleinen hyvinvointi ilman suurempia vaivoja. Kaikki muu, kuten ulkonäkö tulee sivutuotteena.

Teimme tänään liikkeistä eri tasoja eli aloitimme kuntoutustasolla, siirtyen sieltä terveysliikunnan kautta kilpatason liikkeisiin. Itse kiinnitin paljon huomiota kehonhallintaan, vatsapitoon ja mikä taso sopii minulle tällä hetkellä parhaiten. Kuvista voi itse kukin päätellä mikä näyttää parhaalta tekemiseltä juuri nyt, ajatuksella, että liikkeet pitäisi olla hallittavissa, mutta silti tarpeeksi haastavia.

 

Minttu Fibaco

 

 

 

Minttu Fibaco

 

Vaikka liikkeet näyttävät kuvissa helpoilta, niin niiden tekeminen tietyllä vaatimustasolla ei sitä ole. Valmentaja vaatii, että hengitys ja voimantuotto menevät esteettä läpi kehon. Se ei aina ole niin itsestään selvää. Onneksi meidän porukassa ei ole vielä yhtään vakavaa kuntoutettavaa ja näköjään se huippu-urheilijan tittelikin jää vielä herralle. Toistaiseksi.

 

Let’s today divide sports into three parts, although in reality the division isn’t this clear. We’re placing top athletics in one end and rehabilitation in the other end with health and fitness in the middle. I’ve been passing back and forth between these three depending on my own health situation, and now I am at the point where I need mainly health exercise. Today our family was doing a Fibaco training program with Topi Lösönen as our trainer. He is one of the founders of Fibaco and a PT for both of us whenever possible.

You can check out Fibaco at www.fibacogroup.com as this is very important to our family because we are co-owners in the company and on top of this I am a god mother/sponsor in the rehabilitation part of the business. It is wonderful to see the enthusiasm of the rehabilitation clients when they get to do the same things in the same room as top athletes. Although, the main subject is health exercise, i.e. us normal keep fit athletes.

The difference between health exercise and top athletics

Personally I’ve been through that journey when a person is trying to achieve a really high level in his or her own sport and there is a high price to pay for it. You rarely get out of it in one piece, because hard training breaks the body in many ways. On top of it all, when the “career” ends at some point, these problems don’t disappear but arise even more. The most common problems are back- and shoulder pains, and repetitive strain injuries of the ankle and knee.

Sure, sports at a high level gives young people the motivation to try different sports, but at a later age it is maybe good to cut down and concentrate more on health exercise where the focus is more on general keeping fit with less injuries. Everything else, for example appearance, comes as a bonus by-product.

Today we did exercises on different levels starting with rehabilitation exercises and moving on to health exercises and last top athlete exercises. I was paying a lot of attention to my body control, the abdominal hold and what level works best for me right now. Based on the pictures each and every one can decide for themselves what looks best at the moment, keeping in mind that the exercises should be manageable but still challenging enough.

The exercises might look simple in the pictures, but they aren’t on certain levels. The trainer insists that the breathing and the generation of strength flow freely through the body. This is not necessarily so obvious. Luckily there isn’t anyone among us in need of serious rehabilitation yet and by the looks of things only the man in the family carries the title of top athlete. So far.

Kommentit
  1. 2

    sanoo

    Thanks for showing us part of your workout routine. It is very interesting. Please show more. Video clips would be helpful too!

  2. 3

    Miia Kristiina Siimestö sanoo

    Lehdet uutisoi et Kimi joutuu lähtemään Ferrarilta ja Valtteri tulee tilalle. Mie toivon Kimille uutta tallia niin kuin Lotuksella oli ykköskuski vaikka maksoivatkin palkan myöhässä. F1 ei ole sama ilman Kimiä. Hyviä treeniohjeita sinulla täällä. Tasapaino on aina hyvästä. Ihan kaikessa.

    • 3.1

      minttuvirtanen sanoo

      Ei kannata ikinä uskoa mitä lehdissä sanotaan ennen kun se tulee faktana niiltä, ketkä asiasta oikeasti tietää jotain:)

  3. 4

    Mervi sanoo

    Hienoa, että kiinnitit huomiota siihen, että etenkin rankoilla treeneilla on oma hintansa. Olen juuri parina päivänä kuunnellut luentoa tutkijoilta, jotka ovat mukana mm. urheilijoiden ruokavalioiden suunnittelussa. Sain paljon tietoa ravinnon tärkeydestä solujemme (joista koostumme) hyvinvointiin ja kaikkeen jaksamiseen sekä kehon pysymiseen terveenä. Se mitä saamme ravinnosta on polttoaineemme, joka kuljettaa meitä läpi elämämme.
    Sellainenkin minulle uusi asia tuli ilmi, että pienillä lapsella lihakset eivät mene maitohapoille, koska heidän solujen seinämät eivät ole vielä ehtineet karstoittua kuten aikuisilla syödyn ravinnon vuoksi.
    Kiitos blogistasi.

  4. 5

    Erica sanoo

    I love your blog and your tips. Can you help me?
    I suffer from severe migraines. I want to do some physical activity, but almost everything causes crises… I don’t know what to do…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *