Vastauksia osa 1

Olipa kiva vastailla teidän kysymyksiin ja palata takaisin sinne onnelliseen odotusaikaan ja jännittäviin aikoihin ennen synnytystä. Sain paljon kysymyksiä, joten jaoin ne kahteen osaan. Tässä tulee puolet vastauksista ja myöhemmin loput.

 

IMG_0766

1. Kuinka usein treenaat? Ja minkälaisia treenejä teet? Olet todella hyvässä kunnossa ja palauduit nopeasti synnytyksen jälkeen omiin mittoihisi. Miten tämä onnistu nin pian?

– Treenaan 3-4 kertaa viikossa. Käyn 45 min- 1 h pituisilla lenkeillä ja teen intensiivisiä salitreenejä. Salilla teen treenin tehokkaasti, lyhyillä palautuksilla. Uskon, että synnytyksen jälkeen pääsee nopeammin kuntoon, kun pohjatyö on tehty hyvin ja pitkäjänteisesti. Toki liikuin koko raskauden ajan ja söin terveellisesti, isompia annoksia vaan.

2. kuntoiletko omalla kuntosalilla vai käytkö jossakin yleisessä, onko Robin mukana lastenhoitajan kanssa salilla vai onko se sulle täysin ”omaa aikaa”.

– Kuntoilen omalla kuntosalilla. Haluan pitää sen ajan täysin omana aikana. Teen nopeita ja tehokkaita treenejä ja keskityn täysillä siihen mitä teen.

3. Miten synnytys meni, jännittikö sinua paljon ja mitä ajattelit synnytyksestä ennen sitä? Imetitkö Robinia ja mitä ajattelit imetyksestä? Miten Robinin saaminen ja tuleminen äidiksi on muuttanut sinua henkisesti?

– Synnytys meni kaikin puolin hyvin. Jännitin varmasti eniten sitä, että millainen se kipu tulee olemaan. Joinakin päivinä synnyttäminen vähän pelotti, mutta yritin helpottaa omaa oloani miettimällä sen niin, että se on luonnollinen tapahtuma, mistä selviää päivittäin niin moni muukin. Imetin muutaman kuukauden. Etukäteen oikeastaan huvitti miten iso numero imetyksestä tehdään Suomessa. Ajattelin, että imetän jos se onnistuu ja jos ei, niin en aio ottaa siitä turhia paineita. Äidiksi tuleminen on kasvattanut ja opettanut ajattelemaan vähemmän itsekkäästi.

4. Oletko aina tiennyt haluavasi äidiksi?

– Kyllä

5. Hei! Oot ihan mieletön esikuva kera upean kropan:) kysyisin näin kolme lasta pyöräyttäneenä mitkä vatsaliikkeet tehoaa eniten ihan alavatsaan? Kun ylimmät vatsalihakset alkaa näkyä ,haluisin siitä navan altakin timmiksi:) mitä suosittelet?

– Kiitos 🙂 Itse tein paljon liikkeitä syville vatsalihaksille, mitkä auttoivat litistämään vatsaa. Lankkupitoja ja pelkkiä hengitysharjoituksia, millä löysin syvät vatsalihakset. Alavatsaa voi treenata esimerkiksi jalkojen nostoilla selinmakuulta. Alavatsan kohdalla usein kyse on enemmän siitä, että rasvaa pitäisi pudottaa, että ne lihakset tulisivat näkyviin.

6. Hi, i would like to ask you if, during the pregnancy, you werent afraid that you will do something bad to baby. I mean are there any risks? And also one other thing… You looked so awesome very soon after giving birth. How you did it?

– At first I was afraid because everything was new. I read a lot and talked with my doctor. That helped me to relax a little bit. I think the most important thing is what I’ve done before getting pregnant. Of course one important thing was that I exercised throughout the whole pregnancy and ate healthy food.

 
7. Tuliko sinulle raskauden aikana supisteluperiodeja, jotka esti liikkumisen ja millä tavalla kuntoilit viimeisellä kolmanneksella?

– Ei tullut. Loppuraskaudesta toivoin, että olisi supistellut, että tietäisin miltä se tuntuu 🙂 Urheilin rauhallisesti koko raskauden ajan, mutta viimeisellä kolmanneksella tein enimmäkseen kävelylenkkejä tai pyöräilin matalalla sykkeellä. Lisäksi tein personal trainerini kanssa harjoituksia, mitkä vahvistavat syviä lihaksia.

 
8. Hello, Minttu! Did you have any problems with your belly skin after giving birth, and if you did, how did you cope with them?

– I didn’t have any problems. I took care of the belly skin very early on. I used Bio Oil every morning and night.

 
9. Haittoitko sinua raskauden aikana miltä näytit, montako painoit vai etkö välittänyt niistä ollenkaan?

– Alkuun toivoin, että näkyispä maha jo kunnolla. Loppuraskaudesta vähän nauratti miten iso mahani oli, mutta olin ylpeä joka sentistä <3 Tietenkin välillä ahdisti se, että kroppa muuttuu, mutta sille oli maailman paras selitys.

 
10. Moikka!  Kolmen lapsen äitinä kyselisin vatsalihaksista. Nuorin on nyt 4kk. Olen liikkunut nyt 2kk suht kevyesti mutta haluisin nyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada raskaudesta jääneet kilot pois! Miten itse aloitit vatsan harjoittamisen? Olen ymmärtänyt ettei suoria lihaksia saisi treenata. Olisiko antaa jotain hyviä vinkkejä syviin lihaksiin, mitkä eivät kuormittaisi suoria kauheasti. Kiva ja mielenkiintoinen blogi sinulla. Hyvää syksyn jatkoa sinulle ja perheellesi!

– Itse aloitin harjoittelun kevyesti. Kävin muutaman kerran viikossa lenkillä. Hölkkäsin ja välillä kävelin. Lenkin jälkeen tein lankkupitoja herätelläkseni vatsalihaksia. Ruokavaliolla on iso merkitys jos haluaa pudottaa painoa. Itse keskityin alkuun enemmän siihen, että ruokavalioni oli kunnossa ja urheilin jaksamisen mukaan. Hyvää syksyn jatkoa teidän perheelle!

 
11. Kiinnostaisi tietää, harrastatko muuta urheilua kuin salitreeniä? Millaisiin osioihin olet jakanut salitreenit?

– Käyn juoksemassa salitreenien lisäksi. Teen ylä- ja alakropan eri päivinä. Välillä teen kiertoharjoitteluna koko kropan kerralla.

 

12. Kuinka paljon ja miten liikuit raskausaikana? Miten se eroaa siitä miten nyt liikut? Miten raskaus vaikutti syömiseesi? Aiotko myöhemmin syöttää myös lapsellesi superfoodeja? Mikä odotusajassa oli pahinta ja mikä parasta? Miten äiteys on muuttanut sinua? Mikä on parasta äitiydessä? Miten olet yhdistänyt äitiyden ja liikunnan? Vielä loppuun kiitokset ihanasta blogistasi. Sitä on todella mukava lukea.

– Liikuin niinä päivinä kun se tuntui hyvälle. Välillä 2 ja välillä 6 kertaa viikossa. Kävin kävelyllä tai pyöräilin. Alkuraskaudesta tein salitreenejä ja viimeisellä kolmanneksella keskityin salilla syviin lihaksiin. Tykkään treenata kovaa ja haastaa itseni. Odotusaikana unohdin nämä asiat heti alkuunsa. Ajattelin, että kerkeän loppuelämäni rehkimään salilla. Odotusajassa pahinta oli ensimmäisten kuukausien väsymys. En jaksanut nousta sohvalta koko päivänä. Parasta oli ajatus siitä, että sisälläni kasvaa pieni ihme, kuka on puolet minua ja puolet ihmistä, ketä rakastan <3 Opin myös olemaan paljon armollisempi itselleni. Äitiys on tehnyt minusta epäitsekkäämmän ja lempeän . Välillä täyden pehmon 🙂 Äitiydessä on parasta kaikki mitä se pitää sisällään. Olen todella ylpeä siitä, että olen äiti. Päätin jo ennen Robinin syntymää, että jatkan urheilua heti kun kehoni on siihen valmis. Se on minun omaa aikaa. Sillon kun treenaan, Robin on isänsä tai lastenhoitajan kanssa.
Kommentit
  1. 1

    Mami sanoo

    Hieno juttu kun olet palautunut niin nopeaa ja sulla on kyllä mahtava kroppa. Ikävä kuitenkin että sanot että imetyksestä tehdään suuri haloo suomessa,kun kuitenkin suomessa imetysluvut ovat huonot ja imetys loppuu liian aikaisin. Olen lukenut blogiasi ja kiinnität itse huomioita ravintoosi todella paljon, mutta et sitten kuitenkaan pitänyt tärkeänä tarjota vauvallesi parasta superfoodia vaan siirsit korvikkeille jotka eivät todellakaan ole puhdasta ruokaa vaan hyvin prosessoituja.

    Hyvä kuitenkin että imetit edes hetken,sekin on tärkeää.

  2. 3

    Suski sanoo

    Haluaisin vain sanoa, että on tärkeää että imettämisestä ja sen tärkeydestä puhutaan. Äidinmaito on kuitenkin vauvalle kaikista parasta ravintoa, ja sisältää paljon sellaista hyvää mitä korvikkeessa ei ole. Lisäksi imettämisellä on terveysvaikutuksia myös äidille. Jo ihan googlaamalla löytyy paljon tietoa/tutkinuksia. Tästä on paljon vanhaa tutkimustietoa, että myös uusia tutkimuksia, joten imettämisen tärkeyttä ei tule vähätellä. Ja tuntuukin hassulta, että muuten panostat niin terveelliseen elämään niin vähättelet imetyksen merkitystä ja terveysvaikutuksia.

    Mutta se taas että miten vauvansa ruokkii on mielestäni jokaisen oma asia, eikä ruokintatapa tee kenestäkään parempaa/huonompaa äitiä, ei ole äitiyden mitta millään tavalla 🙂

  3. 5

    Linda sanoo

    Moi Minttu

    Itse asiassa tämä kommentti kuuluisi siihen postaukseen,jossa sanoit, että saa kysyä sinulta, mutta vasta äsken tuli mieleen tämä kysymys. ☺ Nimittäin eikö ollut epämukava käyttää korkokenkiä odotusaikana? Näytit muuten koko odotusaikana upealta ja nytkin tietenkin 🙂
    Kiitos!

  4. 6

    merja sanoo

    Hei Minttu,

    Arvostan rohkeuttasi ja avoimuuttasi.

    Ihmettelen kuitenkin hieman kuitenkin, miten väheksyvästi suhtaudut imetykseen. Se minkä verran jokainen imettää, on jokaisen äidin päätös ja henkilökohtainen asia, eikä vaikuta hyvään äitiyteen millään tavalla. Imetyksen hyödyt ovat kuitenkin valtavat, ja äidinmaito on monipuolista ja juuri vauvalle suunnattua ”superfoodia”. Korvikkeella ei ole läheskään samanlaisia ominaisuuksia. Suosittelen oikeasti tutustumaan aiheeseen, ja lukemaan tutkimustietoa jota kokoajan tulee lisää. Ehkä sen jälkeen ymmärrät miksi imetystä pidetään tärkeänä. Enkä tarkoita tätä mitenkään syyllistävänä, koska jokainen tekee itse perheelleen sopivat ratkaisut. Vaan lähinnä ihan tiedonjakamisena, että miksi imetys koetaan tärkeäksi. Ja terveystietoisena ihmisenä luulen, että asia oikeasti myös kiinostaa.

  5. 7

    Sanna UK sanoo

    Toivottavasti et ’sohaissut muurahaiskasaa’ (!! mika sanonta) tuolla imetys-kommentilla. Suomessa ollaan usein aika ehdottomia asioiden kanssa ja raskaus (ja synnytys.. luomu tietenkin) ei ole poikkeus. On listat ruoista joita ei voi syoda (minulle ulkomailla synnyttaneelle ei mainittu mitaan) ja varsinkin tuo imetys. Vauva tarvitsee ruokaa! Jos se tulee tissista GREAT, jos ei, se tulee pullosta. Ei se sen kummllisempaa miettimista minulle aiheuttanut. Kiitos fiksusta blogista.

  6. 9

    Kahden sanoo

    Oi, imetyskeskustelu.. oon samaa mieltä Mintun kanssa että imetyksestä tehdään ihan hirveä numero. Ei ihme jossei äideillä nouse maito, kun jo raskausaikana ulkopuoliset paineet luo stressin siitä että täytyy imettää ja ”kai sulta tulee maitoa” ! Suomen synnytyssairaaloissa ei saa apua imetyksen ongelmissa, ei heillä ole aikaa. Esikoisen kanssa sain sairaalassa rintakumin jotta vauva saa kunnon otteen, mutta kukaan ei neuvonut miten siitä pääsee eroon. Imetys tyssäs muutaman viikon jälkeen, kun se kumi oli niin hankala eikä maitoa tullut siitä syystä kunnolla. Toisen raskauden aikana en ottanut paineita, sanoin että mä oon nähny tän jo. Joko imetys onnistuu tai ei, en voi etukäteen tietää. Häntä imetin pidempään, koska se onnistui alusta asti.

    Äidinmaito on superfoodia, mutta onneks on olemassa vaihtoehtoja. Pääasia että lapsi saa ruokaa. Korvikkeella kasvanut esikoinen on paljon terveempi vauva kuin imetetty. Että meillä ainakin nämä ”äidinmaito suojaa sairauksilta ja infektioilta” ovat kumoutuneet ajat sitten. Monessa perheessä se on myös koko perheen etu, että vauvan syöttämiseen, esimerkiksi yöllä, voi osallistua välillä joku muu kuin äiti. En näe järkeä uuvuttaa itseään äärirajoille, jos on apua saatavilla. Vauva-aika ja äitiys on toisinaan rankkaa, ilman että kukaan käy tuomitsemaan valinnoista.

    • 9.1

      Merja sanoo

      On todellakin tärkeää ettei ketään arvostella/tuomita/syyllistetä valintojen takia, ja jokainen perhe löytää varmasti heille parhaiten sopivat vaihtoehdot. Ja onneksi tosiaan on korvike, tärkeintä tosiaan on sekä hyvinvoiva vauva ja hyvinvoiva perhe.

      Syylistämistä ei kuitenkaan ole imetyksen hyödyistä kertominen, ja mielestäni Suomessa imetyksestä ja sen hyödyistä verrattuna esim. korvikkeeseen kerrotaan jopa liian vähän. Lisäksi imetyksen eduista tulee kokoajan uusia, jopa melko huikeita tutkimustuloksia. Korvike on rintamaitoon verrattuna kovin yksipuolista ja prosessoitua. Lisäksi imetysohjaus ja neuvonta on yleensä aivan liian vähäistä, liian moni imetys loppuu tiedon puutteeseen (vaikka äiti haluaisi imettää). Imetyksen tärkeyttä ei tule myöskään vähätellä, vaikka korvikkella kasvaakin ihan yhtä hyviä ihmisiä 🙂 Tärkeintä olisi että perheet voisivat tehdä päätökset tietoon perustuen, tukea saaden.

  7. 10

    Heini sanoo

    Pakko tähän maitojuttuun kommentoida, että mitä se kenellekään kuuluu imettääkö vai ei. Lapsi ei siitä huonone eikä äitiyttä mitata sillä mistä maito tulee. Esikoiseni joi korvikkeita syntymästään lähtien eikä koskaan sairastellut flunssia ihmeempiä, ei ole allergioita eikä läheisyydestä ole ollut koskaan puutetta. Söi lisäksi vain pilttien valmisruokia. Nyt 8 vuotiaana on luokkansa pisimpiä tyttöjä ja järkeäkin päässä enemmän kuin joillakin kavereillaan. Meidän toinen lapsi on nyt 7kk ja sai rintamaitoa sekä pullomaitoa, mutta imetys loppui 5 kk iässä kun vauvaa ei enää kiinnostanut muu kuin konttaaminen. Ei pitäisi vouhottaa liikaa tästä imetyksestä. Jokainen tekee ratkaisut itse. Tärkeintä että vauva saa maitoa ja ravintoa. Korvikkeet ei huononna lasta eikä tee äidistä vähemmän äitiä. Itse sain aikuisiällä kuulla ettei oma äitinikään ollut imettänyt minua kuin vajaan 3kk. Tuliko minusta sitten huonompi tai sairaampi aikuinen kuin muista, tuskin. Imetetään jos pystytään ja siihen on hyvät edellytykset mutta lopetetaan sen liittäminen hyvään äitiyteen. Kenenkään ei pitäisi miettiä että olen nyt huono äiti jos annan korvikkeita.

    Kiitokset Mintulle blogista.

  8. 11

    HM sanoo

    Moi, viitsisitkö vielä tarkentaa meille tavallisille tallaajille, että ei nyt ihan kannata muutama viikko synnytyksestä lähteä lankkuja tekemään saatikka hölkkäämään. Nyt on paljon ollut puhetta erkanevista vatsalihaksista ja ensin täytyy aloittaa ihan vähitellen treenaamaan. Itse olet varmaankin poikkeus, kun lähtötilanteesi aivan eri meihin muihin. Juoksu kannattaa kuitenkin unohtaa pitkäksikin aikaa synnytyksen jälkeen, jos ei tahdo kohdunlaskeumaa ym. vaivoja sitten myöhemmin. Myös vatsoille tekee hallaa ellei ensin harjoita syviä ja seuraile erkaumaa..

    Maltti on valttia tavallisille kuntoilijoille! Kannattaa muistaa, että keho palautuu vähintään sen 9kk. 🙂
    Tässä vielä linkkejä:
    http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/298844-aidin-keho-vaatii-tasmatreenia-jopa-viralliset-ohjeistukset-pielessa
    http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1443757419782.html

    • 11.1

      minttuvirtanen sanoo

      Ehdottomasti juuri näin kun sanoit. Pikku hiljaa liikkeelle ja omaa kehoaan kuulostellen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *