Selluliitti pois ja appelsiini-iholle kyytiä

Kovan treenin ja suihkun jälkeen vilkaisu peiliin. Ei hitto, miten iho näyttää nyt muhkuraisemmalta, kuin ennen treeniä? Voiko liikunta villiinnyttää selluliitin, saada appelsiini-ihon vielä enemmän esille? Entä miten saada selluliitti pois tai ainakin vähenemään?

Yhdeksällä kymmenestä

Ensinnäkin lohduttavat uutiset: selluliittia on tutkimusten mukaan 80-97 prosentilla naisista, myös kovasti treenaavilla, terveellisesti syövillä ja hoikilla. Selluliitti on siis hyvin tavallista ja taipumus appelsiini-ihoon on perinnöllinen.

Minulta kysyttiin, olenko/miksen ole koskaan kirjoittanut blogiini selluliitista. Se ei johdu siitä, ettenkö olisi selluliitista joskus kärsinyt, vaan siitä, etten ole kokenut sitä niin merkittäväksi asiaksi omalla kohdallani, että siitä olisi ollut syytä kirjoittaa. Pienet muhkurat eivät minua haittaa. Päätin kumminkin kertoa omia havintojani ja kokemuksia aiheesta, sekä vinkkini selluliitin vähentämiseksi.

Oma äitini on lähes seitsemänkymppinen, enkä ole koskaan (!!) havainnut hänellä selluliittia. Voin siis kiittää ensisijaisesti geenejäni, joiden kautta minulle on siunaantunut melko sileä iho. Olen huomannut, että oma selluliittimääräni on vaihdellut ensisijaisesti painonmuutosten myötä.

selluliitti

selluliitti

Painon vaihtelut vaikuttavat selluliitin määrään

Kummankin raskauden myötä keräsin lisää painoa ja vatsani oli, ainakin muiden mielestä, valtava. Silti en saanut kummassakaan raskaudessa raskausarpia kehooni, en vatsaani, enkä muuallekaan. Ihoni taitaa olla melko kimmoisa ja joustava, joka saattaa vaikuttaa myös siihen, miten selluliitti näkyy (tai ei näy).

Selluliittia toki oli erityisesti odotusaikana ja olen huomannut omalla kohdallani, että mitä enemmän kehossani on rasvaa, sitä enemmän on myös selluliittia. Raskauksien jälkeen painon vähennyttyä, myös selluliitti väheni merkittävästi.

Selluliittihan on koteloitunutta rasvaa, joka kertyy verinahan alle sidekudoksen väleihin. Siitä on tunnetusti hyvin hankala päästä eroon. Mutta mahdotonta se ei ole. Selluliitin vähentäminen vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä.

Rasvat apuun?

Uskon, ettei oikotietä selluliitista eroon pääsemiseksi ole. Siksi en ole koskaan käyttänyt selluliittivoiteita, kuivaharjannut tai yrittänyt kosmeettisin keinoin hoitaa asiaa. Ajattelen, että rahat menenvät vain hukkaan.

Selluliittiin voi parhaiten vaikuttaa juomalla tarpeeksi vettä, syömällä terveellisesti ja fiksusti, mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, välttämällä sokeria ja alkoholia sekä liikkumalla. Mutta kaikki nämä toimet vaikuttavat vain perimän määräämissä rajoissa. Liikunnassa ykkösjuttu on lihasten kuormittaminen.

selluliitti

selluliitti

Liikunta lisää selluliittia?

Moni saattaa kuitenkin kokea, että liikunta päinvastoin lisää selluliittia, tai ainakin muhkurat erottuvat erottuvat paremmin kovan treenin jälkeen. Treeni ei kuitenkaan lisää selluliittia! Ilmiö voi johtua siitä, että esimerkiksi kova jalkatreeni saa lihakset pumppiin ja turvonneet lihakset tuovat appelsiini-ihon paremmin näkyville, mutta vain hetkekeksi.

Pitkällä aikavälillä liikunta auttaa selluliittiin, koska se vilkastuttaa myös treenattava alueen alueen verenkiertoa ja siten aineenvaihduntaa. Varsinkin lihaskuntoharjoittelu timmiyttää: Kun lihakset kasvavat, myös ihon pinta silottuu. Vaikka muhkuroita olisikin, niin timmien lihasten ansiosta iho näyttää kiinteämmältä.

selluliitti

Laihduttaminen vähentää rasvakerroksen määrää ja sitä kautta myös selluliittia. Tylsää on tietysti se, että painon pudotessa rasvaa häipyy useimmiten ensin ylävartalosta ja vasta lopuksi takapuolesta ja reisistä, jotka ovat useimmilla juuri selluliitin kannalta ongelma-alueita.

Pelkkä laihduttaminen ei kuitenkaan ole avain sileään ihoon, vaan liikuntaa ja erityisesti lihaskuntoon painottuvaa liikuntaa tarvitaan.

<3 Anna

P.s. Vinkki vitoseni, jolla appelsiini-ihon saa huomaamattomammaksi  hetkessä on levittää reisiin ja pakaroihin kerros itseruskettavaa suihketta tai voidetta. Tämä toimii itselläni poikkeuksetta ja saa ihon näyttämään tasaisemmalta ja kiinteämmältä.

Lue myös edellinen postaukseni: Suomi 100 -kotitreeni ja Haluan tietää mitä sinulle kuuluu.

 

 

Kommentit
  1. 1

    Maija sanoo

    Oi, miten koskettava ja (itselle) ajankohtainen aihe. Itse olen aina ollut luonnostani hoikka, en myöskään raskauksisssa ole saanut raskausarpia ja olen samaa vuosimallia kuin sinä.
    Mulla ei ole koskaan aiemmin ollut selluliittia, pari vuotta sitten en oikein tiennyt edes mitä se on.
    Mutta tänä vuonna onkin kaikki yhtäkkiä toisin, selluliitti on hetkessä kuin vallannut kehoni, sitä on Jopa käsivarsissa. En ymmärrä mitä on tapahtunut, mutta jonkinlaisen ikäkriisinkin tämä on saanut aikaan, sillä nuo kädet näyttää jo ihan vanhan naisen käsiltä.

    Olin alkuvuodesta leikkauksessa ja sen johdosta jonkin aikaa vuoteen oma, että sekö tässä sitten syynä. Tosin sittemmin olen taas jatkanut liikkuvaa elämäntapaani… joten en tiedä.
    Kurjaa.

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Maija kommentista!

      Sinulla taitaa olla myös hyvät perintötekijät tämän asian suhteen ja olet säilynyt siloisena pitkään. Iän myötä olen itse huomannut aineenvaihdunnan hidastumisen: lihon herkemmin ja myös iho alkaa muuttua.. Ikäkriisi paikka, ehkä. Kurja kuulla, että selluliittia on nyt alkanut ilmaantua. Koska et ole siitä aiemmin kärsinyt voisi se tietysti johtua tuosta vuodelevosta.

      Toivottavasti liikunta tepsii! Ehkä vaikutukset huomaa vain hitaammiin? Mutta siis toki silti ymmärrän fiiliksesi: kurjaa 🙁

      Ikä tuo mukanaan kaikenlaista. Toisaalta iän myötä on oppinut olemaan itselleen armollisempi. Mutta kaikki muutokset eivät kyllä minunkaan mielestäni ole pelkästään positiivisia.

      Kaikkea hyvää sinulle!

      Anna

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *