Parhaat treeniappsit – Nämä sovellukset saavat minut liikkeelle

Juoksusovellus, Timeri, äänikirjasovellus ja Spotify. Siinä päivittäin käyttämäni puhelinsovellukset treenatessani. Sain kysymyksen instagramissa juoksusovellukseeni liittyen. Päätin listata tähän postaukseen muutkin käyttämäni kännykkäsovellukset, joista on hyötyä ja iloa treenatessani. Ne myös motivoivat minua lähtemään liikkeelle. Päivittäin.

Juoksusovellus – RuntasticPro

Olen käyttänyt vuodesta 2010, siis jo seitsemän vuoden ajan, samaa juoksusovellusta, koska se on mielestäni toimiva ja tarjoaa minulle juuri sen, mitä tarvitsenkin. Runtastic mittaa matkan (GPS:N avulla), matkaan käytetyn ajan, keskivauhdin ja kulutetut kalorit. Lisäksi intervalleja on sen näytöltä helppo seurata.

Ominaisuuksia tässä sovelluksessa on muitakin, mutta näillä edellä mainituilla on minulle merkitystä. Tärkeänä pidän sitä, että sovellus ilmoittaa kilometrin välein ääneen, kuinka kauan ja pitkään olen juossut. Pro –versiossa ei ole ylimääräisiä mainoksia ja se toimii moitteettomasti. Aina en lenkeilläni laita sovellusta päälle, mutta olen jo niin tottunut sitä käyttämään, että ilmakin olisi outoa juosta.

Sovelluksen muistiin jää kaikki juostut lenkit ja näin ollen juoksun määrää ja lenkkien nopeutta on halutessaan helppo seurata. Varsinkin oudossa ympäristössä, kuten matkoilla juostessani tykkään käyttää sovellusta, koska silloin pysyn kartalla juoksemastani matkasta ja käyttämästäni ajasta. Vauhdin seuraaminen auttaa silloin, kun haluaa pitää tiettyä tahtia yllä.

FullSizeRender 378

Runtastic näyttää uusineen ilmettään uusimmassa päivitysversiossa. Runtastic muistuttaa minua viikoittain juoksemieni lenkkien määrästä ja kannustaa push -ilmoituksilla liikkeelle.

IMG_1328

Helppo näpsäistä päälle yhdellä painalluksella. Myös pauselle on helppo laittaa, jos pysähtyy vaikka kuvailemaan kesken lenkin :)

FullSizeRender 375

Kuukauden treenimääriä voi seurata ja vertailla.

FullSizeRender 372

Kaiken tämän sovellus kertoo

FullSizeRender 376

Satelliittikartat lenkeistä on kivoja. Tämä on Rhodokselta.

FullSizeRender 374

On hauskaa, kun myös ennätykset säilyvät juoksusovelluksen muistissa. Paras koskaan juoksemani puolimaraton.

Timeri – TabataPro

Teen paljon treenejä aikaa vastaan ja silloin hyvä ajanotto-timeri on yksi käyttökelpoisimmista treenikavereista. Käytän timeria myös paljon vetämissäni ulkotreeneissä. Hankin TabataPron jo vuosia sitten. Se maksoi muutaman euron, mutta on ollut ehdottomasti hintansa väärti.

Työ- ja lepoajat voi asettaa itse. Samoin ns. treeniin valmistavan ajan. Timeri myös piippaa taukojen ja työ-osuuksien merkiksi, jolloin kelloa ei tarvitse kytätä. Sen, kun treenaa vain! Suosituimmat käyttämäni asetukset TabataProssani ovat 45 sekunnin työ ja 15 sekunnin lepo-osuus sekä tietysti perinteinen tabata: 20 sek työtä 10 sekuntia lepoa. Kotitreenit sujuvat timerin avulla tehokkaasti ja  helposti, eikä taatusti tule muuta tekemistä kesken treenin. Jos en käyttäisi kotitreeneissäni timeria, saattaisivat treenit jäädä helposti kesken tai jopa aloittamatta.

FullSizeRender 371

Käytän tätä timeria keskimäärin viitenä päivänä viikosta.

IMG_1333

Äänikirjasovellus – BookBeat

Sain kesällä blogini kautta testiin äänikirjasovellus BookBeatin ja olen siitä asti ollut koukussa. En ole kertaakaan sen jälkeen juossut musiikkia kuunnellen (vaikka ennen en juossut KOSKAAN ilman musiikkia). Musiikki on vaihtunut kirjoihin. Oikein odotan, että pääsen itsekseni juoksemaan tai kävelylenkille ja saan napsauttaa kirjan päälle. Olen kuunnellut kesästä lähtien jo parisenkymmentä kirjaa (!!) Tällä hetkellä kuuntelen Margaret Atwoodin Orjattaresi –teosta. Se on erikoinen, kiehtova, outokin. Mutta palan halusta selvittää, kuinka päähenkilölle käy.

Lenkkini ovat pidentyneet äänikirjojen myötä, koska en malta lopettaa. Toisaalta äänikirjojen kuuntelu myös rauhoittaa ja teen sitä siksi usein myös iltaisin ennen nukkumaan menoa. Mahtaakohan kirjojen kuuntelu syrjäyttää musiikin kokonaan?

Blogini kautta saa muuten vielä tämän kuun loppuun kuukauden ilmaista kokeiluaikaa BookBeatiin. Katso ohjeet tästä.

FullSizeRender 377

Tämä kirja on parhaillaan kesken BookBeatissa. Hyvä!

Musiikkisovellus – Spotify

Kävelen paikasta toiseen, työmatkat varsinkin. Silloin kuuntelen musiikkia (ellen kuuntele kirjaa). Ennen en juossut lenkkiäkään ilman spotifyn ”Treenilistaani”. Treenilista on monen vuoden ajan päivittämäni soittolista, johon olen valikoinut menevää treenimusaa.

Muiden mielestä musiikkini voi olla kammottavaa, tyylitöntä tai junttia, mutta minua liikuttavat parhaiten ysärihumppa, pehmotekno ja tarttuvat melodiat. Kaikista biiseistä löytyy kunnon rytmi, joka saa vetämään varsinkin kotitreenit viimeistä toistoa myöten täysillä. ”Ihanaa” -biisilistani Spotifyssa on myös päivittynyt ja täydentynyt jo vuosien ajan, mutta toimii aina, kun haluan rauhoittua tai teen esim kehonhuoltoa.

FullSizeRender 370

Treenilistani Spotifyssa. Musiikkimaustani voi olla montaa mieltä :)

FullSizeRender 373

Rauhoittumislistani ”Ihanaa” Spotifyssa

Tässä päivittäin treenatessani käyttämäni kännykkäsovellukset. Onko joukossa sinun käyttämiäsi sovelluksia? Suosittele sovellusta, jota ilman et treenaa.

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Supermaukkaasti kohti kasvisvoittoisempaa ruokavaliota

Kommentit
  1. 1

    Carita sanoo

    Käytän kaikessa treenissä Polarin M400 urheilukelloa. Siinä on erillinen sykevyö. Juoksussa se mittaa sykkeen, kalorit, matkan ja vauhdin. Se antaa myös aanimerkin kilometrin jälkeen. Sillä voi yhdellä painalluksella tallentaa eri kierroksia yms. Kännykässä ja netissä on sovellus (Polar Flow) josta näkee kuljetun reitin ja paljon muita ominaisuuksia. Kello antaa myös palautetta. Sovelluksessa näkee kehityksen. Siihen voi syöttää painon ja ohjelma näyttää painonkehityksen (esim. laihduttaessa). Suosittelen Polarin urheilukelloa, jos aikoo ostaa jonkun urheilukellon. Käytän sitä päivittäin ja se toimii aktiivisuuden mittarina päivän aikana.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *