Paikallinen rasvanpoltto – Paras liike vatsarasvan poistamiseksi

Millä vatsalihasliikkeillä saa litteän vatsan ja rasvan palamaan vyötärön seudulta? Hyvä kysymys, johon minulla on antaa hyvä ja yksiselitteinen vastaus.

Vatsan alueen rasva on terveyden kannalta sitä haitallisinta rasvaa, ja moni haluaa vatsan timmiksi myös esteettisistä syistä. Minulta kysytään usein treeniliikkeitä, jotka tehoaisivat parhaiten paikalliseen rasvanpolttoon esim vatsasta, reisistä tai pakaroista.

Rasvaa ei voi kuitenkaan polttaa kehosta paikallisesti. Tutkimuksissa on havaittu, että treenattavan kohdan, esim vatsan rasvanpoltto vilkastuu hieman treenin ansiosta, mutta tämä vaikutus ei ole merkittävä.

Rasvanpoltossa tärkeintä on energiankulutus. Siksi esimerkiksi lattialla tehtävät vatsarutistukset eivät ole niitä parhaita liikkeitä niille, jotka tavoittelevat itselleen litteää vatsaa, koska energiankulutus ei näissä liikkeissä ole kovinkaan suurta. Tämä johtuu siitä, että liikkeessä kehon painopiste on alhaalla ja mukana työskentelee vain pieni osa kehon lihaksista. Vatsaliikkeet eivät siis ole paras tie kohti litteää vatsaa.

FullSizeRender 191

Tämä ei ole se paras liike vähentää keskivartalon rasvakerrosta.

Sen sijaan esimerkiksi kyykky – pystypunnerrus –liike lisäpainolla on oiva rasvaa polttava liike. Kehon alaosan suuret lihasryhmät ovat tässä liikkeessä tehokkaasti töissä. Lisäksi liikkeeseen osallistuu lähes koko keho, jolloin myös energiankulutus on suurta. Jos siis pitäisi valita yksi liike, joka polttaa tehokkaimmin (vatsa)rasvaa, niin se olisi tämä. Esimerkiksi 4-5 kertaa 10-20 toistoa, lisäpainosta riippuen. 2-3 kertaa viikossa tai osana muuta harjoittelua.

FullSizeRender 189

FullSizeRender 190

Jos pitäisi valita tehokkaimmin rasvaa polttava liike, olisi se tämä: kyykky – pystypunnerrus lisäpainolla.

Jos halutaan vähentää rasvan määrää kehossa on paras tapa tehdä koko kehoa kuormittava lihaskuntoharjoitus ja/tai keskittyä kestävyyslajeihin, kuten uintiin, pyöräilyyn, juoksuun tai reippaaseen kävelyyn. Rasvan jakautumiseen keholle vaikuttavat monet yksilöllisetkin tekijät. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että vaarallisen keskivartalorasvan eli sisäelinten ympärille kerääntyvän viskeraalirasvan vähentämiseen voi vaikuttaa tehokkaasti liikunnalla.

FullSizeRender 188

Vatsalihasliikkeitä kannattaa toki myös tehdä, jotta vatsalihasten kunto pysyy hyvänä. Vähempikin, 5-10 minuuttia vatsaliikkeitä 2-3 kertaa viikossa kuitenkin riittää. Kun tavoitteena on rasvan tiristys, vaikkapa sitten vyötäröltä, kannattaa kiinnittää huomio myös ravintoon. Säännöllinen syöminen, runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä sisältävä proteiinipitoinen, ruokavalio, hyviä rasvoja unohtamatta, tuo toivotut tulokset.

Vaikka rasvaa ei paikallisesti pystykään polttamaan, on kiinteä keho mahdollista saavuttaa. Itse suosittelen kestävyysliikunnan rinnalle lihaskuntotreeniä, jolla saa rakennettua lisää myös levossa energiaa polttavaa aktiivista kudosta, eli lihasta.

Postauksen kuvat otti Ihana Jenni Virta, jonka kanssa vietimme juuri unohtumattomat kaksi päivää mökillämme Nauvossa kuvaamassa materiaalia tulevaan kirjaani. Kesä lumosi meidät!

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Katseen kohteena – Aamusta iltaan kameran edessä

FullSizeRender 193

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *