Kymmenen miinusmerkkistä raskauskiloa

Raskauskilot, varsinkin synnytyksen jälkeiset kilot puhuttavat. Olen viimeaikoina lukenut aiheeseen liittyen useampia (kärkkäitäkin) blogitekstejä ja artikkeleita. Vaikka omista raskauksistani ja synnytyksistäni on aikaa, aloin pohtia asiaa. Minunkin painoni muuttui raskauksien myötä. Muutos oli kuitenkin kohdallani miinusmerkkinen.

fullsizerender-34

Ennen lapsia painoin lähes kymmenen kiloa enemmän kuin nyt. Olin silloinkin juuri ja juuri normaalipainon rajoissa, varsinaista ylipainoa minulla ei  ollut. Liikuin ennen raskauksia runsaasti ja söin melko terveellisesti, mutta kuitenkin eritavalla.

Kummankin raskauden aikana painoni nousi reilu kymmenen kiloa. Kahden hyvin peräkkäisen raskauden jälkeen palautuminen askarrutti ja aloitin kevyellä liikunnalla. Varsinkin toisen raskauden aikana liikunta oli nimittäin  jäänyt lähes kokonaan, koska se teki kipeää: vatsa painoi.

fullsizerender-39

Toisen raskauden jälkeen liikkuminen oli aluksi kärryttelyä, eli piiitkiä vaunulenkkejä. Aloin myös kiinnittää hieman huomiota syömisiini. Parin vuoden kuluttua viimeisestä synnytyksestä olin mitoissa, joissa olen myös nyt, yhdeksän vuoden jälkeen. Painoni ei vain vakiintunut samalle tasolle kuin ennen raskauksia vaan kymmenisen kiloa alemmas. Keräsin siis miinusmerkkisiä raskauskiloja. Mitä siis tein synnytysten jälkeen toisin, kuin ennen lapsia?

fullsizerender-36

Ennen ensimmäistä lastani liikuin paljon. Juoksin ja kävin spinningtunneilla. Liikunta oli pääosin aerobista ja kovatahtista. Voimaharjoittelua en tehnyt lainkaan. Aamupalani koostui vehnämuroista ja maidosta, lounaan söin koulussa, silloisessa työpaikassa. Annokset olivat isohkoja, liikuinhan omasta mielestäni paljon. Aamiaiseni ei kuitenkaan pitänyt nälkää kovinkaan hyvin, joten lounaalla minulla oli sudennälkä. Proteiinin saantiin en kiinnittänyt paljoakaan huomiota, ravintoni oli hiilihydraattipitoista. Pyrin myös syömään vähärasvaisesti.

fullsizerender-37

Itse koen, että juuri runsas ja kovatahtinen, pelkästään aerobista kuntoa kehittävä liikunta(juoksu ja spinning) oli yksi syy korkeampaan painooni ennen lapsia. Lisäksi vähäproteiininen, melko runsaasti nopeita hiilihydraatteja sisältävä ja vähärasvainen ruokavalioni vaikutti toki myös,  vähäisempää arkiliikuntaa unohtamatta.

fullsizerender-38

Lasten saamisen jälkeen aloitetun voimaharjoittelun myötä olen saanut kehitettyä kropassani lihasta, joka on aktiivista kudosta ts. kuluttaa jatkuvasti energiaa myös levossa. Lisäksi voimaharjoittelu vaikuttaa myönteisesti veren hormoni- ja sokeripitoisuuksiin sekä parantaa insuliiniherkkyyttä. Voimaharjoittelu ei tee minusta myöskään ylinälkäistä, jolloin annokset eivät paisu liian suuriksi ja herkkuja tulee syötyä vähemmän. Kovatahtinen aerobinen harjoittelu, jota harrastin ennen lapsia, nostaa myös kehon kortisoli(stressihormoni) tasoja, jolloin painonhallinta voi vaikeutua. Korkeat kortisolitasot voivat olla syynä erityisesti keskivartalolle kerääntyvään rasvaan. Siksi jo valmiiksi stressaantuneelle kovatehoinen aerobinen liikunta ei ole se paras vaihtoehto.

fullsizerender-32

Ruokavalioni on raskauksien jälkeen muuttunut hyvälaatuisia proteiineja ja hiilihydraatteja sisältäväksi. Suurin muutos ruokavaliossani on ollut rasvan saannin lisääminen. Pähkinät ja muut hyvien, pehmeiden rasvojen lähteet ovat olennainen osa nykyistä ruokavaliotani. Nälkää on helpompi hallita ja pysyn kylläisempänä pidempään osatessani koostaa ateriat jo aamusta alkaen siten, että verensokeri pysyy tasaisena. Syön nykyään myös määrällisesti enemmän kuin ennen raskauksia. Ruuan laatu vain on erilaista: kasvisten ja marjojen määrä on lisääntynyt.

fullsizerender-40

fullsizerender-41

Arkiliikuntani on lasten jälkeen lisääntynyt. Autoilu on minulle, ollut jo pitkään, se viimeinen vaihtoehto. Ennen lapsia kuljin työmatkat autolla tai bussilla. Nykyinen työpaikkani on lähempänä, joten matka taittuu pyörällä tai kävellen. Lasten kanssa on aina tullut liikuttua paljon. Telkkarin edessä tuli makoiltua ennen lapsia runsaastikin. Nykyään en enää juurikaan katso TV:tä. Seison työpäivät sähköisen pöydän ansiosta ja kävelen muutenkin enemmän. Nämä pienet muutokset vaikuttavat pitkällä tähtäimellä enemmän kuin kolme kertaa viikossa vedetty spinningtunti!

fullsizerender-33

Koen olevani tällä hetkellä hyvinvointipainossani. Minun ei tarvitse ponnistella kohtuuttomasti, jotta painoni pysyy siinä, missä se nyt on. Voin hyvin ja olen toimintakykyinen ja virkeä. Olen tyytyväinen kehooni, toisaalta olin sitä myös ennen raskauksia, kymmenen kiloa painavampana. Kaikille plussamerkkisiä raskauskiloja ei siis kerry. Ehkä olen tullut myös tietoisemmaksi siitä, minkälainen ravinto ja liikunta on juuri minun keholleni hyväksi. Tämän oppii usein elämänkokemuksen ja toisaalta myös aktiivisen omatoimisen tiedonetsinnän kautta.

fullsizerender-32

Raskaus on aina keholle ja mielelle iso muutos. Minua henkilökohtaisesti häiritsee nykyään korostuva trendi, jonka mukaan synnytyksen jälkeen olisi nopeasti päästävä takaisin vanhoihin mittoihin, keinolla millä hyvänsä. Itselläni palautuminen kävi suhteellisen helposti, mutta hitaasti, pienillä muutoksilla. Se, että raskauskilot olivat kohdallani miinusmerkkisiä kertoo ehkä siitä, etten ennen lapsia osannut tai viitsinyt pitää itsestäni yhtä hyvää huolta kuin nyt. Ajattelen myös, että miinusmerkkisillä kiloilla lasten saamisen jälkeen oli loppupeleissä hyvin vähän tekemistä sen kanssa, että olin synnyttänyt tai ollut raskaana.

Mitä ajattelette raskauskiloista? Ovatko ne teillä olleet plussa- vai miinusmerkkisiä? Vai onko paino pysynyt ennallaan?

<3 Anna

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Jälleen hyvä kirjoitus, Anna! Ja niin tunnistin itseäni taas tuolta tekstistä niin liikunnan kuin ruokailujenkin suhteen. Liikun yhä liian kovaa ja se on ollut pulmani jo silloin, kun ohjasin paljon enemmän ja opiskelin urheiluopistossa. Nyt sentään salitreeni on tullut osaksi kuvioita takaisin ja kävelen paljon.
    Sun entinen ruokavalio: isot hiilaripitoiset annokset kuulostavat mun nykyiseltä ruokavaliolta… Siinä onkin petraamista.
    Iloista torstaita!

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiva kuulla Jenny ja kiitos kommenteista! Mä en ollut hirveästi asiaa pohtinut, mutta nyt kun aloin tosissani miettiä, mikä on nyt toisin, niin näihin tuloksiin tulin. Spinnasin silloin ihan hirveän paljon ja menin tunneilla AINA täysiä. Mä innolla seuraan sun projektia ja tsemppaan mukana! Minusta olet kyllä upea juuri nyt.

  2. 2

    sanoo

    Olipa hyvä ja mielenkiintoinen kirjoitus Anna! 🙂 Mulla on synnytyksestä kohta vuosi ja periaatteessa paino on sama kuin ennen raskautta. Kropan koostumus on kuitenkin vielä lähinnä keskivartalon osalta erilainen (pehmeämpi) kuin aikaisemmin enkä ole oikein vielä löytänyt sitä omaa hyvää oloa raskaudenjälkeisessä kropassa. Olo ei tosiaan ole huonokaan, mutta tiedän, että pienillä muutoksilla olokin varmasti paranisi. Uskon myös, että lihaskuntoharjoittelusta olisi hyötyä, joten aionkin panostaa siihen enemmän, kun juoksukausi omalta osalta loppui ja ylimenokausi alkoi. Nopeat kotitreenit on mun juttu, joten kiitos kaikista hyvistä ideoista Instassa! 🙂

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Karoliina! Sähän olet palautunut tosi nopeasti. Moni tuskailee raskauden jälkeen erityisesti sen keskivartalon kanssa. Minäkin. Palautuminen vie aikaa, ja sulla on synnytyksestä vasta vuosi. Mä oli tuossa vaiheessa ja pitkällä raskaana toisesta lapsesta ja tuntui, ettei kroppa palautunut lainkaan näiden raskauksien välissä. Mulla oli pitkään ongelmana suorien vatsalihasten erkaantuma, joka sai ja saa edelleenkin vatsan hieman pömpöttämään. Olen asian kanssa kuitenkin sinut. Lihaskuntoharjoittelu voi tosiaan tässä auttaa, mutta esim kova vatsarääkki voi vaan pahentaa asiaa. Kiva kuulla, että nopeat kotitreenit sopivat sun harjoitteluun ja elämäntapaan. Mäkin tykkään niistä! Uskon, että oman kehon painolla ja esim kahvakuulatreenin avulla voi harjoittaa lihaksistoaan ja saada samanlaisia vasteita kropassa, kuin kuntosaliharjoittelussakin. Silti mun on aina joskus päästävä myös salille ”isojen painojen” kimppuun. Sitä kautta saan aina fiiliksen, että olen tosi vahva. 🙂 Ihanaa päivää sulle!

  3. 3

    Daniela sanoo

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Tämä äitikilo-teema tuntuu olevan nyt taas pinnalla. Katsoin alkuviikosta Marja Hintikka live-ohjelmaa jossa käsiteltiin juuri tätä teemaa. Harmittaa kun äidit eivät saa enää olla äitejä vaan pitäisi kolme viikkoa synnytksen jälkeen olla trimmissä ja takaisin normaali mitoissa (mikä sitten on normaali ?!). Kun ajattelee sitä mitä naisen kehossa tapahtuu 9 kk aikana ja mitä synnytys tuo mukanaan. Minusta pitäisi olla ylpeä tästä ”urakasta”, niinkuin jos olet esim treenannut kovaa 9 kk ja tulokset näkyy lihaksina tai painonpudotuksena.

    Itselleni myös kertyi raskauskiloja, ensimmäisellä noin 15 kg ja toisella 20 kg. Toisella raskaudella en jaksanut liikkua talon kokoisena ja kuuma kesä myös verotti oloa. Tänään 2 vuotta pojan syntymän jälkeen painan saman verran kuin 5 vuotta sitten kun aloitin odottaa tytärtä. Vaikka paino on sama niin kroppa on toinen. Olen aina liikkunut paljon (syketreeniä) mutta syönyt huonosti (omasta mielestäni hyvin ja oikein). Puolitoista vuotta sitten laiton ruokapuolen uusiksi, niinkuin sinä. Aloin myös treenata enemmän painojen kanssa ja kiinnittämään huomiota lihaksiin. Paljon teen erilaisia kehonpainotreenejä, kiitos vinkeistä joita jaat.
    Viimeisen vuoden kuluessa olen saanut kehuja miltä näytän. Olen laihtunut, näytän raikkaalta ja pirteältä, energinen yms, yms. Se tuntuu hyvältä ja olenhan minä muuttuunut. Kropassa ei ole yhtä paljon löysää kuin ennen vaan enemmän lihaksia ja olo on parempi kiitos ruokavalion. Iho näyttää paremmalta, olen pirteä ja energinen ja yritän nähdä positiivisia asioita kaikessa. Mitä parasta itsetuntoni on kohonnut! Jos vatsamakkarani kireässä paidassa näkyy niin antaa näkyä!
    Viimeksi eilen työkaveri ihmetteli mitä olen tehnyt kun minusta on vain puolet jäljellä.
    Eli näin minulla!

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos viestistä Daniela! Multa on mennyt tuo ohjelma sivu suun. Ehkäpä se löytyy vielä netistä? Samaa asiaa olen itsekin hämmästellyt, että tästä asiasta on tullut niin kuuma puheenaihe. Se asettaa valtavia paineita äideille. Ihan kuin niitä ei olisi tarpeeksi muutenkin. Sun viestissä on todella hyviä pointteja. Kiitos niistä!

      Mahtava kuulla, että olet löytänyt tasapinon treenin ja syömisten suhteen. Ja todella upeaa, että vielä keho on muuttunut edukseen. Tuloksia on aina palkitsevaa huomata! Itsekin liputan tuon voimaharjoittelun puolesta, kuten kirjoitinkin. On uskomatonta, miten paljon kehonkoostumus voi vaikuttaa yleisilmeeseen. Lihasten kautta kroppa näyttää sutjakammalta, kiinteästä ja ryhdikkäältä, kuten sinullakin on käynyt.

      Niin ja kiva kuulla myös, että mun treeneistä on ollut hyötyä, iloa ja apua!

      Ihanaa päivää,

      Anna

  4. 4

    Mia sanoo

    Hyva kirjoitus! Itsellani takana kaksi raskautta, joista viimeisesta jo viisi vuotta. Tiedan, etta mun heikko kohta on ruokavalio. Olen harkinnut siihen jonkinlaista valmennusta, jotta saisin sen ammattilaisen avulla kuntoon. Olen suhteessa samankokoinen kuin ennen raskauksia.
    Tiedan, etta minun hyvinvointipainoni on viisi kiloa vahemman kuin mita painan talla hetkella. Kaksi vuotta sitten sain painoni tuohon hyvinvointipainooni. Sen jalkeen kuvioihin tuli aivan liian monta spinning tuntia viikossa ilman lihaskuntoharjoittelua. Painoni sain kuriin juuri TRX:lla, kuntopiirimuotoisella voimaharjoittelulla, juoksu-/kavelylenkeilla ja spinningilla. Mutta joo sitten tuli tuttuja kavereita spinninigista ja pakkomielteinen spinningiin meno, vaikka aamulla keho huusi lepoa vasymyksesta. Lapset koulubussiin saattaessa ja kotiin palatessa portaiden kavely tuntui raskaalta. Mies sanoi, etta tee jotain muuta kuin spinningia, mutta sinne salille oli pakko paastava. Ilmeisesti paino nousi kehon stressitilan takia. Lopulta kouluttauduin spinning ohjaajaksi. Talla hetkella ohjaan 1-2 tuntia viikossa, mika on juuri sopiva maara. Lisana juoksu-ja kavelylenkit. Voimaharjoittelua pitaisi saada saannollisemmaksi ohjelmaan. Siihen liittyen minulla olisikin kysymys. Olen jutellut salillamme kahden personal trainerin kanssa. Toisen nakemyksen mukaan esim. pumppi tunnilla, jossa toistoja on paljon, kannattaa laittaa paljon painoja tankoon, kun toisen mielesta vahemman. Toinen vannoo TRX harjoittelun nimeen, koska se myos pidentaa lihaksia. Toinen taas paljon painoja sisaltavaa voimaharjoittelua. Molemmilta olen kysynyt vinkkia saada painoa alas ja timmimman nakoisen vartalon. Mita mielta sina olet pumppitunnilla paljon painoja ja toistoja vai maltillisemmin painoja?

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kuulostaapa tutulta, siis tuo spinningkoukuttuneisuus 🙂 Oot ihailtavan reipas. Bodypump ja saliharjoittelu isoilla painoilla kehittävät erilaisia voimaominaisuuksia. Pumpissa tehdään jopa satoja toistoja, jolloin painoja ei voi niin paljon laittaa. Tämä kehittää ns. lihaskestävyyttä, eli sitä, miten kauan lihas jaksaa työskennellä väsymättä. Pumppi ei juurikaan kasvata lihasta, paitsi ehkä ihan aloittelijalla. Jos haluaa lihasta, kannattaa panostaa voimaharjoitteluun suht isoilla painoilla ja pysyä esim. toistomäärissä kahdeksasta viiteentoista. Eli valita esim penkkipunnerrukseen painot, joissa jaksaa juuri ja juuri tehdä esim 12 puhdasta toistoa, esim kolmen tai neljän sarjan verran. Kaikki voimaharjoittelu on toki hyvästä, niin pumppi kuin trx:kin, mutta kiinteytymiseen ja puhumaasi timmiytymiseen valitsisin kuntosalitreenin maltillisilla toistomäärillä ja vähän isommilla painoilla. Lihasksen liiallista kasvua ei naisena tule pelätä. TRX-treenistä tykkään itse, koska siinä voi tehdä todella vaativia liikkeitä, jotka parantavat monipuolisesti kehonhallintaa ja lihaskuntoa.

      • 4.1.1

        mia sanoo

        Kiitos Anna vastauksestasi! Nyt pitaa kylla ihan tosissaan miettia, etta hankkisi jonkun tekemaan kuntosaliharjoitusohjelman.

  5. 5

    Niina sanoo

    Mielenkiintoinen kirjoitus ja aihe! Itselläni on pian n. 10kk poika ja olen 35v. Raskauskiloja itselleni tuli vähän alle 9kg. Kilot hävisivät n. 2kk ja nyt painan n. 4kg vähemmän kuin ennen raskautta. Omalla kohdalla on nyt haasteena olla laihtumatta liikaa. Tällä hetkellä teen 3 kertaa viikossa Kaylan bbg treenin ja 2-3 pitkää vaunulenkkiä. Syön melko terveellisesti, mutta yöheräilyt ja jatkuva liikkeellä olo tuntuu ainakin vievän mun kilot.

    • 5.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moikka! Kiitos viestistä. Omaan tuttavapiiriini kuuluu myös kaltaisiasi, joilla raskaus pikemminkin vie kiloja kuin tuo. Minusta on uskomatonta, että jaksat silti liikkua ja syödä terveellisesti yöheräilystä huolimatta. Itse koin yöheräilyt vaikeina. Hyvää jatkoa sinulle ja tosi mukava lukea monenlaisia kokemuksia tästäkin aiheesta. T. Anna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *