”Kuinka usein sä käyt salilla?” – Kuinka usein siellä pitäisi käydä, vai pitääkö ollenkaan?

Minulta kysellään usein, käynkö salilla, ja kuinka usein.

Jaan instassa paljon kotitreenivideoita ja vinkkejä kotona treenaamiseen. Silti salitreeni ei ole minulle mitenkään vierasta. Kävin joitakin vuosia sitten salilla paljonkin. Aluksi tämä oli pakon sanelemaa. En pystynyt jalkavammastani johtuen juoksemaan. Salitreeni oli minusta aluksi tylsää, mutta innostuin siitä, kun pääsin jyvälle, mitä kaikkea siellä voi tehdä.

En ole koskaan ollut ”laitteissa istuvaa” tyyppiä. Aika usein salitreenini olivat toiminnallisia harjoituksia, joissa yhdistyi kahvakuulaliikkeet, vapailla painoilla tehtävät liikkeet ja esimerkiksi kelkan työntö ja TRX-harjoittelu. Siis lihaskuntoa kehittävää ja sykettä nostavaa monipuolista treeniä. Treenit olivat hyvin samankaltaisia, kuin ne treenit, joita nyt teen kotona(ja, joita vedän treeniryhmieni naisille).

FullSizeRender

Omien treeniryhmieni kanssa harjoittelemme pääasiassa ulkona. Nyt talvikaudella olemme kuitenkin paenneet sisätiloihin.

FullSizeRender

Teemme pääosin samoja liikkeitä, mitä teen omissa kotitreeneissänikin.

En ole käynyt varsinaisesti perinteisellä salilla muutamaan vuoteen. Toki olen käynyt treenaamassa mm. TFW -Turun treenisalilla, mutta siellä tehtävät treenit ovat useimmiten toiminnallista harjoittelua mukailevia treenejä, kuin perinteistä saliharjoittelua.

Käyn kerran-kaksi viikossa tekemässä TFW:llä ns. Hurrikaanin, joka on vauhdikas ja monipuolinen sykettä ja voimaa sisältävä ryhmäliikuntatunti. Sali tarjoaa myös aamutreenejä, ja siitä minä tykkään!

Tarjolla on myös ylä- ja alavartalon lihasrymien treenaamista varten omat ryhmätuntinsa ja käyn niissä silloin, kun ehdin. Eli harvemmin 🙂 TFW:llä on hyvä henki jäsenten kesken. Aina moikataan ja monet treenit tehdään pareittain.

FullSizeRender

Hikinen jä hymyilevä Hurrikaanin jälkeen. Hurrikaanin jälkeen tietää AINA tehneensä. Lihaksissa tuntuu!

FullSizeRender

Tämä hurrikaani koostui kahdesta 10 minuutin pätkästä erilaisia lihaskuntoliikkeitä. Pääosin kehonpainolla.

FullSizeRender

Kuntosali voi näyttää tältä.

Jossakin vaiheessa yritin treenata kuntosalilla kaksi- tai kolmijakoisella ohjelmalla erikseen ala- ja ylävartaloa, mutta kyllästyin nopeasti. Sen sijaan saatoin tehdä yhden ns. voimaliikkeen, esim sarjan maastavetoja ja loppuajan treenasin omaan tuttuun tyyliini: kahvakuulaa, TRX:ää, leukoja ja vaikkapa boxinousuja tai -hyppyjä. Eli samoja liikkeitä, joita nyt teen kotona.

Kotisali

On käynyt niin, että oma saliharjoitteluni on vaihtanut hieman paikkaa. Minulta löytyy  kotoa kellarista olympiatason levypainot ja tangot, kyykkyräkki ja painonnostopenkki. Silti useimmiten löydän itseni treenaamasta keskikerroksestamme: olkkarista 🙂

Suurimman osan treeneistä teen kehonpainolla, mutta hyödynnän myös kahvakuulia, kuminauhoja, käsipainoja tai jumppapalloa. Haluan pitää lihaskunnostani huolta, enkä halua, enkä myöskään voi, jalkavamman uusimisen pelossa juosta määrättömästi.

En siis varsinaisesti käy salilla, mutta harjoitan lihaskuntoani monipuolisesti. Mitään selkeää ohjelmaa en tällä hetkellä noudata. Luontaisesti huomaan kuitenkin vaihtelevani treenejä sen mukaan, miltä kehossa tuntuu. Treenaan enemmän yläkroppaa, jos jalat ovat kipeät tai tuntuvat raskailta.

Uskon, että kotona pystyy huolehtimaan oikeilla liikkeillä, säännöllisellä treenillä ja mikä tärkeintä: oikealla asenteella, myös lihastensa kunnosta: vahvistaa niitä, kiinteyttää ja hankkia lihaksiin myös lisää muotoa ja kokoa.

Riippuu paljon tavoitteista, mikä treeni kenenkin kohdalla parhaiten toimii. Minä haen tällä hetkellä liikunnasta lähinnä hyvää oloa ja jaksamista arkeen, ja tämänhetkinen tapani treenata on siihen loistava ratkaisu.

Kysy!

Onko Sinulla jokin treeniin, syömiseen, valmentamiseen, arkeen, bloggaamiseen tai vain minuun liittyvä kysymys, jonka haluaisit kysyä? Ehkä sinulla on mielessäsi jokin toivepostaus?

Kommentoi kysymyksesi tämän postauksen alle tai lähetä kysymyksesi s-postilla: anna@keventajat.fi

Vastaan mielelläni, ja kokoan vaikka ihan oman postauksen teidän lähettämistänne kysymyksistä.

Ihanaa viikkoa!

Anna

Lue myös edellinen postaukseni: #memyös Mies, jolla on kolmevarttinen sininen takki

IMG_4323

FullSizeRender

Treeniselfie ”salitreenin” jälkeen

 

Kommentit
  1. 1

    Heidi sanoo

    Moikka! Olisi kiva tietää hurrikaanin liikkeet. Joitakin niistä tiedän nimen perusteella mutten läheskään kaikkia. Olisiko siihen mahdollista saada jotain apua?
    Teet kyllä ihan mahtavia treenivideoita ja olen paljon hyödyntänyt niitä omissa treeneissä. Kiitos!

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Heidi!

      Joo, nuo Hurrikaanin liikkeet ovat usein englannniksi ja vaikealta kuulostavat nimet osoittautuvatkin ihan perusliikkeiksi. Esim tuossa Hurrkiaanissa, josta kuva tässä postauksessa (hurrikaanithan ovat aina erilaisia) on: Kahvakuulaheilautuksia, pystypunnerruksia, askelkyykkyjä, linkkuveitsia ja vuorikiipeilijöitä. Lisäksi: sit-out -liike on vaikea selittää, eli se kandee googlata (ollaan konntausasennossa, polvet ilmassa ja tuodaa vuorojalka suoraksi sivulle), askelkyykkyhyppy, punnerrus, timanttipunnerrus ja burpee.

  2. 2

    Heidi sanoo

    Moikka,

    Kommentoin ensimmäistä kertaa vaikka olenkin blogiasi seurannut alusta asti. Kiitis loistavasta ja motivoivasta blogista!

    Mua kiinnostaisi tietää kuinka paljon ja millä rytmillä pidät lepopäiviä tai pidätkö välillä kokonaisen lepoviikon kun treenaat aktiivisesti päivittäin?

    Itsellä ainakin säännöllisen salitreenin ja lenkkeilyn osalta täytyy välillä pitää kokonaisia lepoviikkoja, että kroppa ehtii palautua kunnolla.

    En muista että olisit tästä aiemmin kirjoittanut, joten kiinnostaisi ehdottomasti kuulla lisää sun näkemystä ja kokemusta tähän puoleen 🙂

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moi! Kiva kun tulit Heidi kommentoimaan.

      Tosi hyvä kysymys. Otan varmasti tuon levon blogissani käsittelyyn 🙂

      Ihanaa joulun odotusta!

      Anna

  3. 3

    S sanoo

    Moikka, olisi yksi kysymys syömisestä. Olen aloittamassa kotiharjoittelua, kun salitreeni tuntuu puuduttavalta ja ei vaan tule lähdettyä kotoa treenaamaan. Syöminen lihaskuntotreenin jälkeen mietityttää. Elämäntilanteeni sallii parhaiten harjoittelun vasta ennen nukkumaanmenoa, mutta sen jälkeen en tosiaan haluaisi syödä enää kokonaista lämmintä ateriaa perunoineen ja lihoineen, kuten kai suositellaan. Mikä riittää siihen, etten kuluta lihaksia? En ole mikään kokki, joten haluaisin harjoitella ilman ruuan kanssa sähläämistä, sillä tasolla mikä riittää lihaksien kevyeen muokkaamiseen. Kiitos!

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos kysymyksestä! Se on varmasti aiheena sellainen, joka voisi kiinnostaa muitakin lukijoita, joten vastailen siihen varmasti tulevissa postauksissa 🙂 t. Anna

  4. 4

    Mary sanoo

    Paljon kiitoksia jumppavideoista, joita olet laittanut mm. instaan. Siellä on niin paljon hyviä liikkeitä ja pidän siitä, että näen asennot, joissa liikkeet suoritat. Oma kotiohjelmani on niiden myötä monipuolistunut. Teen liikkeet kyllä paljon hitaammin, mutta olethan minua nuorempi.
    Lämmin kiitos ja mukavaa joulun aikaa koko perheelle !

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Mary! Mahtava kuulla, että olet saanut videoista uusia ideoita omaan treeniisi. Olethan muuten huomannut, että videot ja siten niillä esitetyt liikkeet on nopeutettu. Ei ole muutenkaan mitenkään tavoitteena tehdä liikkeet välttämättä mahdollisimman nopeasti, vaan oikealla tekniikalla omaan tahtiin. Ihanaa joulun aikaa myös sinulle! Terveisin, Anna

  5. 5

    Lotta sanoo

    Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi kommentoinut. Kaikki postaukset on kuitenkin luettu, sulla on niin mielenkiintoisia aiheita!

    Itse kärsin uutena vaivana päänsärystä sekä pahimmassa tapauksessa migreenistä, joka saa alkunsa sykettä nostavasta ja raskaasta treenistä. Pystyn nauttimaan rauhallisesta kuntosalitreenistä, mutta esimerkiksi maastavedot saavat jumputuksen alkamaan ohimolla. Onko sinulla tietoa / kokemusta tästä aiheesta? Ylipäätään olisi mielenkiintoista lukea siitä, mitä ikäviä sivuvaikutuksia liikunta voi aiheuttaa, jos niin voi sanoa.

    Mukavaa joulun odotusta Anna!

    • 5.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos! Todella hyvä ehdotus aiheeksi. Voisin kirjoitella liikuntaan liittyvistä ei-niin-kivoista asioista. Tuosta migreenistä: Mulla on ollut yksi asiakas, jolla oli samaa vaivaa, kuin sinulla. Treenit oli suuniteltava siten, ettei syke tai ponnistukset treenin aikana olleet liiallisia. Näin vältyttiin jyskyttävältä kivulta ja myös liikunnan jälkeiset migreenikohtaukset vähenivät. Anna

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *