Tunnista temperamenttisi

Meillä jokaisella on jo syntymästä alkaen tietynlaisia ominaispiirteitä. Näitä piirteitä kutsutaan temperamentiksi. Temperamenttipiirteitä on useita ja yhdessä ne muodostavat meille yksilöllisen temperamenttiprofiilin. Tämä temperamenttiprofiili vaikuttaa siihen tyyliin, jolla reagoimme eri olosuhteissa. Kun tulemme tietoiseksi omista piirteistämme, voimme ymmärtää, miksi koemme olevamme joissain tilanteissa kuin kala vedessä ja miksi toiset tilanteet tuntuvat vievän paljon energiaa. Tämän takia omiin temperamenttipiirteisiin kannattaa tutustua.

Mitä huonommin temperamenttipiirteemme sopii yhteen ympäristön kanssa, sitä todennäköisemmin koemme stressiä.

Mikään temperamenttipiirre ei ole itsessään hyvä tai huono. On vain liuta piirteitä, jotka sopivat eri tavoin erilaisiin ympäristöihin ja eri tilanteisiin. Jos emme ole seurallisia, ympäristön odotukset seurallisesta ja jatkuvasti esillä olevasta ihmisestä ovat temperamenttimme kanssa ristiriidassa. Jos olemme aistiherkkiä, melu on meille suurempi stressinaihe kuin työkaverille, joka ei herkästi häiriinny äänistä. Temperamenttipiirteet ovat kaikkein selvimmin nähtävillä lapsuudessa. Pienellä lapsella ei ole vielä tarvittavia taitoja oman reagointityylinsä muokkaamiseen.

Temperamenttimme ei määrää sitä, miten me käyttäydymme. Rönsyillen tunteitaan näyttävä voi oppia hillitsemään itsensä. Ujo voi olla loistava luennoitsija, vaikka jatkuva esillä olo hänet uuvuttaisi. Temperamenttimme ei myöskään määrää sitä, mitä meidän tulisi tehdä työksemme. Silti oman hyvinvoinnin ja stressinhallinnan kannalta ainakin osa omista temperamenttipiirteistä on hyvä ottaa huomioon työtä hakiessa tai työnkuvaa pohtiessa. Esimerkiksi ihminen, joka häiriintyy erityisen helposti äänistä, voi olla hyvin stressaantunut meluisessa työympäristössä.

ID-10084577

Alla on lueteltu joitain temperamenttipiirteitä. Voit miettiä, kuinka paljon sinussa on A ja B vaihtoehtoa. Temperamenttipiirre ei ole joko tai, vaan sen voi pikemminkin ajatella asettuvan johonkin kohtaan janalle A:n ja B:n väliin.

  1. Sensitiivisyys eli aistiherkkyys

A) Sinulle tulee helposti kuuma tai kylmä, ja huomaat pienimmätkin äänet ja hajut. Häiriinnyt, jos ympärilläsi on paljon hälinää. Aistit helposti toisten ihmisten tunnetilat ja sosiaalisen ilmapiirin.

B) Et häiriinny helposti näläntunteesta tai ympärillä olevista äänistä. Et aisti herkästi toisten ihmisten tunnetiloja tai vallitsevaa sosiaalista ilmapiiriä.

  1. Tempo

A) Toimit rivakasti ja nopeatempoisesti. Esimerkiksi kävelytahtisi on ripeä, vaikka sinulla ei olisi kiire. Saatat hoputtaa hitaampia ihmisiä tai tuntea kärsimättömyyttä, kun joku on hitaampi.

B) Teet asiat rauhallisesti ja verkkaisesti. Syöminen, pukeutuminen, herääminen ja tehtävien tekeminen tapahtuu hitaasti ja rauhallisesti.

  1. Sopeutuvuus

A) Et tarvitse tiukkoja etukäteissuunnitelmia ja aikatauluja, eikä sinua häiritse yllättävät muutokset. Omaksut uusia asioita helposti ja pystyt vaihtamaan toimintatapasi helposti.

B) Haluat ennakoida tulevat tilanteet ja valmistautua niihin. Ennakoimattomat tapahtumat ja muutokset häiritsevät sinua ja vievät energiaasi.

  1. Rytmisyys

A) Menet nukkumaan, heräät ja syöt mielellään aina samaan aikaa. Sinulla on aina tavarat järjestyksessä ja pidät siitä, että arkesi on järjestelmällistä ja organisoitua.

B) Sinulle ei ole hyvinvointisi kannalta merkityksellistä, mihin aikaan vuorokaudesta nukut tai milloin syöt. Tavarasi pysyy harvoin järjestyksessä.

  1. Sosiaalisuus

A) Olet seurallinen ja haluat olla usein muiden ihmisten kanssa. Hakeudut mielelläsi erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja haluat, että ympärilläsi on paljon ihmisiä.

B) Väsyt helposti sosiaalisissa tilanteissa ja viihdyt yksin. Voit lähteä itseksi matkalle ja sinulla on ehkä vain yksi tai muutama hyvä ystävä.

  1. Lähestyminen ja vetäytyminen

A) Lähestyt innokkaasti ja epäröimättä kohti uusia ihmisiä tai uusia kokemuksia.

B) Tarkkailet mieluiten vähän aikaa, ennen kuin lähestyt uusia ihmisiä. Et syöksy ensimmäisten joukossa johonkin tilanteeseen mukaan.

  1. Intensiivisyys

A) Ilmaiset voimakkaasti omat tunteesi ja mielialasi. Kenellekään ei jää epäselväksi, oletko hyvällä vai huonolla tuulella. Kun olet ihastunut, koko maailma saa tietää sen ja kun olet vihastunut, saattavat tavarat lennellä.

B) Olet rauhallinen ja hiljainen, ja kontrolloit tunteesi. Käyttäydyt niin hillitysti, että muut ei välttämättä huomaa, vaikka sisälläsi kiehuisi.

  1. Sinnikkyys

A) Olet sitkeä etkä anna helposti periksi. Et jätä aloittamaasi tehtävää kesken, vaan haluat suorittaa sen loppuun. Voit olla jääräpäinen, mutta saat aina aloittamasi asiat tehtyä.

B) Haluat vaihtaa tekemääsi asiaa, kun se alkaa turhauttaa ja tylsistyttää. Pystyt helposti siirtymään tehtävästä toiseen, mutta saatat luovuttaa helposti ja jättää tehtäviä kesken. Voit olla mielipiteiltäsi joustava.

  1. Häirittävyys

A) Huomaat ympäristössä pienetkin asiat, kuten jääkaapin hurinan tai käytävältä kuuluvat askeleet. Keskeytät helposti sen mitä olit tekemässä, kun kiinnität huomiota toiseen asiaan. Sinulla on hyvä havainnointikyky, mutta keskittyminen häiriintyy helposti.

B) Kun syvennyt johonkin tehtävään, et huomaa ympärilläsi olevaa pientä hälinää. Et välttämättä huomaa että sinulle puhutaan, jos olet esimerkiksi lukemassa ja hermostut, jos sinut keskeytetään.

 

Temperamenttitutkimuksen kuningatar Suomessa on professori Liisa Keltikangas-Järvinen. Hän on akateemisen tutkimuksen lisäksi julkaissut lukuisia kansantajuisia kirjoja aiheesta, kuten Temperamentti, stressi ja elämänhallinta.

Ensimmäinen askel on tunnistaa se mikä itselle on stressi ja hyväksyä se, vaikka yleisen ajattelun mukaan kyseisen asian ei pitäisi tuottaa kenellekään stressiä ja vaikka samat asiat eivät kenellekään muulle olisi stressi.  On oikeus kokea itsensä stressaantuneeksi suurilla vappukutsuilla tuntemattomien ihmisten joukossa, vaikka yleisen mielipiteen mukaan sen pitäisi olla hauskaa. On oikeus jättää hakematta työpaikkaa, joka tuo liian suuren turvattomuuden ja muutoksen elämään, vaikka jokainen vastaantulija tätä ratkaisua ihmettelisi.

– Liisa Keltikangas-Järvinen

 

(Lähteenä käytetty Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoja.)

Kuva.

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *