Tämä keino tuo paremman mielen

On olemassa eräs keino, joka lisää sekä välittömästi että pitkällä aikavälillä mielen hyvinvointia. Se on todettu tutkimuksissa, ja olen myös todentanut sen omassa elämässäni. Keino on niin yksinkertainen, että sen toimivuutta tulee helposti kyseenalaistaneeksi.

Kyseessä on huomion kiinnittäminen.  

Sillä, mihin kiinnitämme arjessa huomiota, on suuri vaikutus mielentilaamme, onnellisuuden tunteeseemme ja mielemme hyvinvointiin.

Jokaisen arkipäivään mahtuu todennäköisesti epämiellyttäviä ja harmittavia asioita ja hyviä asioita. Puhumattakaan pidemmästä aikavälistä. Kun keskitymme kiinnittämään enemmän huomiota hyviin asioihin, harmittavat asiat eivät pääse kaihertamaan niin paljon.

Huomion kiinnittäminen hyvään ei kaikilta käy aivan luonnostaan. Jos ei ole syntyjään vahva optimisti, asiaa pitää hieman harjoitella. Olen opetellut sitä jo tovin ja harjoittelen edelleen. Sillä mitä enemmän harjoittelen, sitä automaattisemmin huomioni kiinnittyy hyviin asioihin.

On myös olemassa muutama keino, jolla huomion kiinnittämistä hyvään voi edistää ja harjoitella:

1. Nautiskelu

Kun seuraavan kerran huomioit jotain mukavaa tai hyvää, jää hetkeksi nauttimaan tästä asiasta. Se voi olla mukava ajatus päässäsi tai jokin konkreettinen asia, vaikka kaunis maisema, rakennus tai mikä tahansa. Positiivisen psykologian tutkijat ovat huomanneet, että tällainen tietoinen nautiskelu edistää tehokkaasti mielen hyvinvointia. Nautiskella kannattaa myös jälkikäteen. Itse ainakin piehtaroin aika ajoin mukavissa muistoissa ja tilanteissa.

2. Mikä tänään meni hyvin?

Toinen toimiva tapa on miettiä päivän päätteeksi niitä asioita, jotka sujuivat hyvin tai toivat iloa. Vaikka päivä olisi ollut surkea, yleensä sieltä löytyy joitain hyviäkin asioita. Ja jos ei löydy, on aika alkaa tuomaan iloisia asioita päiviin.

 

ID-100198565

 

Kuva.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *