Miten vähentää stressin haittavaikutuksia?

Olen ratkaisukeskeinen ihminen ja kohtalaisen sinnikäs etsimään tietä ulos milloin mistäkin ongelmasta. Sinänsä hyvä ominaisuus. Mutta samaan aikaan olen surkea pyytämään apua muilta. Pyörittelen ongelmaa päässäni kuin leipuri puustitaikinaa. Olin muutamia vuosia sitten työttömänä. Joka päivä huhkin kuin kaistapäinen, jotta olisin päässyt jollain tavalla taas työelämään kiinni. Pään sisällä myllersi ahdistus isolla A:lla, mutta pidin suuni kiinni, nakutin hakemuksia, ja tein suunnitelmia.

Kontakti ihmisiin voi vähentää stressin haittavaikutuksia

Avun pyytäminen ja muiden kanssa keskustelu auttaa stressin piiskaamaa kehoa. Kun olet yhteydessä muihin ihmisiin, kosketuksin tai sanoin, kehosi tuottaa oksitosiinia. Ja oksitosiini taas auttaa verisuonia ja sydäntä niin, että stressin kehoon kohdistuvat haitalliset vaikutukset vähenevät.

Terveyspsykologi Kelly McGonigal kertoo TEDx puheessaan tutkimuksesta, jossa oli mukana tuhat aikuista, iältään 34-93 -vuotiaita. Heiltä kysytiin muun muassa seuraavat kysymykset: Kuinka paljon olet kokenut stressiä viimeisen vuoden aikana? Kuinka paljon olet käyttänyt aikaa ystävien, naapureiden tai muiden lähellä olevien ihmisten auttamiseen? Tutkijat katsoivat viiden vuoden jälkeen kuolleisuustilastoja. Kuten arvata saattaa, isot stressaavat asiat elämässä nostivat kuolemisen riskiä 30 prosenttia. Mutta. Niillä tutkittavilla, jotka olivat  käyttäneet aikaansa muiden auttamiseen, stressi ei lisännyt riskiä kuolemiseen.

McGonigalin mukaan voit siis kasvattaa vastustuskykyäsi stressin haittavaikutuksiin auttamalla muita! Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että silloin kun itse olet aivan puhki ja stressantunut ja kaipaat apua ja lepoa, sinun pitäisi yrittää venyä vielä toisten avuksi. Kyse on lähinnä siitä, että vaikeina aikoina kannattaa ehdottomasti hakeutua muiden ihmisten pariin. Se, että voit keskustella toisten kanssa, helpottaa yleensä aina oloa.

Mitä apu voi käytännössä olla?

Muiden auttaminen tai muilta avun saaminen on tietysti laaja käsite. Se voi tarkoittaa vaikka pienempää ystävällistä elettä tai toisaalta suurta ajallista panostusta toiseen. Yksi parhaimmista avuista mitä voimme toinen toisellemme tarjota, on kuunteleminen. Niin yksinkertaista, mutta ei aina niin helppoa. Kun toinen on vaikeuksissa, sitä alkaa liian helposti esittämään ratkaisuehdotuksia tai kertomaan omista tai serkun tyttären vastaavista kokemuksista. Mutta yleensä se paras apu, ainakin aluksi, on nimenomaan vain kuunnella toista. Antaa toiselle tilaa tuoda ajatuksia ja tunteita esille tai läpikäydä kokemaansa. Joissain tilanteissa voi olla sopivaa laittaa vaikka käsi toisen olkapäälle tai halata.

Kun kuukausien työttömyyden jälkeen olin edelleen lähettelemässä hakemuksia, aloin olemaan henkisesti tiukoilla. Sain lopulta suuni auki ja sain kerrottua ahdistuksestani kahdelle ihmiselle. Työttömyys ei loppunut siihen, mutta oloni oli niiden keskustelujen jälkeen monin verroin parempi. Ja kun mietin näin jälkikäteen muitakin tiukkoja tilanteita elämässäni, niin aina, siis aina, on jutteleminen muiden kanssa helpottanut oloa. Ehkä tästä lähin yritän muistaa, että jo ennen kuin olo alkaa käydä sietämättömäksi, siitä kannattaa puhua muille. Minulle myös sanottiin jotain, joka jäi mieleen: Älä jää tunteidesi kanssa yksin.

stressin haittavaikutuksia

Kuva: Kevin Gent

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *