Näin rauhoitut stressaavassa tilanteessa

On olemassa eräs naurettavan yksinkertainen keino, jolla saat kehosi rauhoittumaan stressaavassa tilanteessa.

Mutta miksi keho pitäisi ylipäätään saada rauhoittumaan?

Stressireaktion aikana sympaattinen hermostomme aktivoituu. Tunnemme tämän aktivoitumisen, kun sydämenlyönnit tihenevät, hikoiluttaa ja suu alkaa kuivua. Jotkut tunnistavat myös ns. stressivatsan eli vessaan saattaa tulla asiaa. Elimistömme on eräänlaisessa virittyneessä tilassa.

Ihmisen elimistölle ei ole hyväksi olla tällaisessa viritystilassa pitkiä aikoja. Sen takia kehomme pitää saada rentoutumaan välillä. Kun rentoudumme, parasympaattinen hermosto ottaa ohjat käsiin. Sitä voisi kutsua myös rauhoittumisreaktioksi.

Useimmilla meistä keho on liian usein virittyneessä tilassa. Tämän viritystilan saa purettua niinkin yksinkertaisella keinolla kuin hengittämällä. Mikä tahansa hapen haukkominen ei käy, vaan hengittämisen tulee olla rauhallista ja syvää.

1. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos, mieluiten nenän kautta. 


2. Sisäänhengittäessä käytä pikemminkin vatsaasi kun rintakehääsi. Syvä sisäänhengitys tarkoittaa sitä, että mahasi pullistuu ulospäin.


3. Uloshengitä rauhallisesti ja pitkään.

Syvähengitä niin kauan, kunnes tunnet kehosi rauhoittuneen.

Syvähengitystä kannattaa harjoitella päivittäin. Hengitämme usein, ilman stressireaktiotakin, liian pinnallisesti. Pinnallinen hengitys tarkoittaa lähinnä keuhkojen yläosassa tapahtuvaa hengitystä ja usein vielä suu auki, jolloin helposti ylihengitämme.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *