Miten minimalismi voi auttaa stressinhallinnassa?

Olen tyyppiesimerkki ihmisestä, joka pitää kaikesta selkeästä. Ei liikaa rönsyjä ja vähemmän ärsykkeitä kiitos minulle. Uskoisin, että jossain vaiheessa jokaisella ihmisellä tulee raja vastaan siinä, kuinka paljon melua, hoidettavia asioita, sosiaalista mediaa ja kaikkea muuta sälää haluaa ottaa vapaa-aikanaan vastaan.

Kun se raja täyttyy, alan määrätietoisesti selkiyttämään arkeani. Toisin sanoen karsimaan kaikkia aikaa vieviä ja keskittymiskykyä häiritseviä asioita vähemmälle. Käytän minimalistien* keinoja, jotta saan tilaa tärkeimmille asioille.

Tässä joitain asioita, jotka ovat saaneet oman arkeni rullaamaan jouhevammin:

1. Karsin ärsykkeitä. Etenkin informaatiokanavia, kuten lehdet, kirjat, blogit, some, sivustot, televisio. Keskittymiskyky paranee huomattavasti, kun valitsee muutaman tietokanavan kerrallaan, eikä vello koko ajan ylisuuressa tarjonnassa.

2. Karsin tavaroita. Olen vähentänyt tavaroita niin, että jäljelle jäävät tavarat mahtuvat vaivatta kaappeihin omille paikoilleen ja myös löytyvät helposti. Yritän pitää esim. vaatekaapissani esillä vain ne muutamat vaatteet, joita siihen vuodenaikaan todella käytän.

3. Teen tehtävistä tärkeimmät. Varaan hoidettaville asioille oman aikansa kalenterista, ja kirjoitan ne ylös. En pidä pieniä muistettavia asioita päässä pyörimässä. Jos tehtävälista alkaa paisua pohjattomasti, keskityn hoitamaan tärkeimmän asian. Loppujen lopuksi todella tärkeitä hoidettavia asioita ei yleensä ole mahdottoman paljon.

4. Keskityn oleelliseen. Tiedän, mitkä asiat ovat itselleni tärkeitä ja mihin haluan aikaani käyttää. Laitan nämä asiat ensimmäisenä jonoon, kun alan budjetoimaan aikaa. Moni juttu, mikä olisi ihan kiva tehdä, jää tekemättä.

*
Leo Babauta. The simple guide to a minimalist life.
Leo Babauta. The Power of Less.
Leo Babauta. Focus. A simplicity manifesto in the age of distraction.

The other side of complexity
Be more with less
Into mind

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *