Miten helpottaa stressin aiheuttamaa väsymystä? (osa 1, keho)

Joskus voi käydä niin, että on melkein huomaamattaan stressannut itsensä väsyneeksi. Harhaanjohtavaa voi olla se, että stressin oireet saattavat olla hyvin fyysisiä, jolloin ei välttämättä ensimmäiseksi osaa epäillä stressiä. Lihaksia koskee, päätä särkee, väsyttää. Lääkäreiden vastaanotoilla käy ihmisiä jotka epäilevät muistisairautta, vaikka stressi on pätkinyt muistia. Kaikki eivät oireile stressiään mielen tasolla tai eivät ainakaan sitä huomaa. Lista stressin oireista on kohtalaisen pitkä, ja se löytyy täältä.

Keho voi uupua, kun on yksinkertaisesti tehnyt liikaa ja palautuminen on jäänyt riittämättömäksi. Esimerkiksi yrittäjillä, joita puskee eteenpäin sekä toimeentulon turvaaminen että intohimo yrittämäänsä asiaa kohtaan, on riski uuvuttaa itsensä. Kutsumus voi muuttua kärsimykseksi.

ID-10046584

Nämä seuraavat vinkit ovat auttaneet itseäni energisoimaan väsynyttä kehoa:

1. Riittävästi unta.

Uni on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun puhutaan stressistä ja palautumisesta. Ja aivan liian aliarvostettua. Unenpuute laittaa hormonitoimintamme sekaisin ja lisää ahdistusta. Varmaa on, että mitä enemmän nipistää unesta, sitä suuremmiksi muuttuvat huolet. En periaatteessa pidä tarkkojen tuntimäärien ohjeista, koska jokaisella meistä on omat tarpeemme unen suhteen. Nyrkkisääntönä voi kuitenkin pitää noin kahdeksaa tuntia yössä. Mutta mitä väsyneempi kehosi on stressistä, sitä enemmän tarvitset lepoa. Pienet päivätorkutkin saattavat olla tarpeen.

2. Verensokerin pitäminen tasaisena.

Verensokerin heilahtelut tekevät ärtyneeksi ja väsyneeksi, aiheuttavat keholle tulehduksia ja ovat aivoille pahasta. Jos olet pitkään syömättä ja verensokeri pääsee laskemaan liian alas, elimistön kortisolitasot nousevat. Kun nälkäisenä ahmii kaksin käsin ruokaa, verensokeri heilahtaa liian ylös ja syömisen jälkeen väsyttää. Aterian jälkeinen väsymys voi johtua myös siitä, että on syönyt liikaa verensokeria nostattavia ruoka-aineita. Esimerkiksi peruna ilman rasvaa ja proteiinia nostattaa verensokerin raketin lailla ylös.

Stressaantuneen elimistö tarvitsee hiilihydraatteja, joten supertiukka hiilihydraattien välttäminen ei ole parasta. Sen sijaan kannattaa valita laadukkaita, hitaasti verensokeria nostavia hiilihydraatteja (esim. kasvikset, marjat, pähkinät, siemenet, kokojyväviljat) ja syödä vähemmän niitä, jotka nostavat verensokeria voimakkaasti (esim. peruna, valkoiset jauhot). Liiallinen hiilihydraattien syöminen voi väsyttää myös.

3. Stimuloivien aineiden vähentäminen.

Stimuloivilla aineilla tarkoitan lähinnä kofeiinia, sokeria ja alkoholia. Mitään näistä ei tarvitse poistaa kokonaan ruokavaliosta, mutta niihin pitäisi suhtautua kuin herkullisiin, voimakkaisiin mausteisiin eli käyttää vähän ja harkiten. Itse olen kahvin superystävä ja herkkusuu. Elämä ilman aamukahvia olisi tympeää. Kahvin ei kuitenkaan pitäisi olla se moottori, jonka avulla pidämme itseämme hereillä ja liikkeessä päivän mittaan. Kahvin juominen kannattaa myös lopettaa hyvissä ajoin iltapäivällä, ettei kofeiini  jää häiritsemään yöunia.

Sokeriakaan ei ole välttämätöntä jättää totaalisesti, ellei niin halua.  Yleensä kaikenlainen ehdottomuus on stressaavaa ja saattaa vain viedä ojasta allikkoon. Alkoholin suhteen olisin hieman tiukempi, sillä jo pieni määrä alkoholia ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa unen laatuun ja heikentää palautumista.

4. Rankan liikunnan jättäminen tauolle.

Silloin kun keho piiputtaa, on kovempi liikunta parempi jättää tauolle. Rankka liikunta on keholle stressi eikä helpota uupuneen kehon elpymistä yhtään. Sen sijaan kevyempi liikunta, etenkin kävely tai muu puuhastelu raittiissa ilmassa ja luonnossa, virkistää ja elvyttää. Venyttelyt ja rauhalliset joogalajit ovat hyviä myös.

 5. Lisäravinteiden syöminen.

Stressaantuneen keho kaipaa vitamiineja ja hivenaineita. Voit ottaa kuuriluontoisesti näitä:

  • C-vitamiinia 1000 mg (valitse valmiste, jossa on askorbiinihapon lisäksi bioflavonoideja).
  • B5-vitamiinia eli pantoteenihappoa 200-300 mg.
  • B-vitamiinivalmiste.

Jos haluat tarkempaa tietoa ja ohjeistusta lisäravinteiden käytöstä, suosittelen lukemaan esim. Kaisa Jaakkolan kirjan Hormonitasapaino.

6. Stressireaktion pysäyttäminen.

Joka kerta kun huomaat, että kehosi ja mielesi alkaa käymään ylikierroksilla, pysähdy ja hengitä. Hengitä hetken aikaa rauhallisesti niin, että uloshengitys on mahdollisimman pitkä. Tällä keinolla saat kehossa alkavan stressireaktion pysäytettyä kehossasi.

Seuraavassa osassa mieli, pysy kuulolla!

p.s. Hivenaineiden (esim. raudan) puute on yksi yleisimmistä väsymyksen aiheuttajista etenkin naisilla. Hemoglobiini kannattaa aina tarkistaa tai ottaa testinä rautakuuri.

Kuva.

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *