Miten helpottaa stressin aiheuttamaa väsymystä? (osa 2, mieli)

Kun stressi on saanut kehon ja mielen uuvuksiin, on elvytyksen aika. Aiemmin kirjoitin kehoa virkistävistä toimenpiteistä.  Vaikka stressin aiheuttamat oireet olisivat fyysisiä, mielen elvytystä ei sovi unohtaa. Keho ja mieli toimivat aina käsi kädessä, eikä mielen vaikutusta kehollisiin toimintoihin pidä aliarvioida.  Stressin aiheuttamaan väsymykseen ei aina tarvita valtavia elämänmuutoksia. Pienempikin korjaussarja voi riittää.

ID-10067499

1. Rauhoita tilanne.

Stressi jakautuu eri vaiheisiin ja siinä vaiheessa kun vain väsyttää, tärkeintä on rauhoittaa tilanne. Jos päiväsi koostuvat minuuttiaikataulutetusta ohjelmasta aamusta iltaan, ota aikalisä. Jätä hetkeksi kaikki ne tehtävät pois, jotka voit jättää. Kun olet väsynyt, tarvitset lepoa, et täyteen ahdettua kalenteria.

Jos mielesi on kiihdyksissä vielä nukkumaanmenoaikaan eikä kela meinaa pysähtyä, voit kokeilla seuraavaa:

Keskity vain ja ainoastaan rauhalliseen hengittämiseen ja laske hengitykset. Tai käy läpi lukuja esimerkiksi sadasta alaspäin. Nämä kikat perustuvat siihen, että joudut keskittymään johonkin, jolloin huolestuttavat asiat eivät pääse tunkeutumaan mieleen. Rauhallinen hengitys rentouttaa samalla kehoa. Jos mieleesi tulvii siltikin asioita, palauta ajatukset aina laskemiseen ja tee laskutoimituksesta hankalampi. Pääasia on, että ajateltava asia on monotoninen, tylsä, mutta hieman keskittymistä vaativa. Ja tietysti ennen nukkumaanmenoa kannattaa jo kaikin puolin yrittää saada itsensä rauhoittumaan ja rentoutumaan.

2. Etsi ilo ja nauru.

Yleensä siinä vaiheessa, kun stressi on uuvuttanut kehon, myös mieli on maassa. Tällöin nauru on ehdottoman hyvää lääkettä. Naurulla on suotuisa vaikutus mielen lisäksi kehoon, joten sitä kannattaa jahdata. On aivan sama nauratko hauskoille kotivideoille, hulvattomalle romaanille vai luetko vitsejä netistä. Kunhan saat naurut aikaiseksi.

Nauru ja ilo ovat helpoimpia keinoja rentouttaa mieli. Usein stressaantuneen ja väsyneen mielen takana on liiallinen suorittaminen. Hymy on hyytynyt matkan varrella ja muuttunut tiukaksi viivaksi. Kaikki sellainen tekeminen, josta saa iloa aikaiseksi ilman suorittamisen tuntua, on hyväksi.

Yksi tärkeimmistä on elämänilo, josta tässä loistavassa  klassikkotarinassakin on kyse.

3. Tee suunnitelma.

Jokainen muutos edellyttää energiaa ja jos olet uupunut, muutosten läpivieminen voi tuntua mahdottomalta. Heti kun voimia riittää, kannattaa tehdä suunnitelma elämässä tehtävistä muutoksista, jotta välttää joutumasta uudelleen väsymyksen tilaan.  Suunnitelma auttaa jäsentämään ja ymmärtämään niitä asioita, jotka saivat alun perin väsymään. Jotta et uuvuttaisi itseäsi uudestaan, stressin määrästä ja palautumisesta pitäisi pitää huolta. Palautumiseen sopivat unen lisäksi mielen lepohetket. Mieli lepää tyhjässä tilassa, jossa sen ei tarvitse  pinnistellä. On makuasia, missä ja miten lepohetket toteuttaa.

Kuva.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *