Mitä tekemistä suolistolla on mielialan kanssa?

Viime vuosina tutkimuksissa on saatu selville, että suoliston kunnolla voi olla vaikutusta mielialaan. Suoliston epätasapainotila voi siis vaikuttaa siihen, että mieliala viistää maata. Jotain merkitystä voi olla silläkin, että mielialaan vaikuttavasta aivojen välittäjäaineesta serotoniinista suurin osa valmistuu suolistossa. Jo kauan ollaan tiedetty, että esimerkiksi stressi vaikuttaa suoliston kuntoon. Mutta vaikutuksesta toiseen suuntaan, suolistosta aivoihin, on alettu saamaan tietoa vasta hiljattain.

Mitä kehossa tapahtuu, kun suolisto voi huonosti?

Epätasapainotila suolistossa tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että suolistossa olevia hyviä bakteereita on liian vähän ja huonoja bakteereita liikaa. Tällainen epätasapainotila eli dysbioosi johtaa suolen limakalvon huonoon kuntoon, jolloin suolesta tulee helposti ns. vuotava suoli. Tällöin suolistosta ”vuotaa” elimistöön sellaisia suurimolekyylisiä aineita, joita sinne ei pitäisi päästä.

Huonossa kunnossa oleva suolisto tai vuotava suoli voi aiheuttaa mielialan muutosten lisäksi muun muassa ihottumaa, aknea, erilaisia yliherkkyyksiä ja allergioita, nivelkipuja ja niveltulehduksia, ummetusta ja ripulointia. Huonokuntoisesta suolesta ravintoaineet eivät pääse myöskään imeytymään kunnolla.

Mistä suoliston huono kunto johtuu?

Suoliston huono kunto voi johtua useasta eri tekijästä ja useimmiten se onkin usean eri tekijän summa. Tässä listassa on niitä yleisimpiä suolen limakalvoa vaurioittavia tekijöitä:

  • runsas antibioottien käyttö
  • liiallinen stressi
  • runsas tulehduskipulääkkeiden käyttö
  • tupakka ja alkoholi
  • ruoka-aineallergiat
  • ruokavalio, joka lisää suoliston huonoja bakteereja

Mitä voit tehdä suoliston kunnon hyväksi?

Jos epäilet, että suolistosi on huonossa kunnossa ja oireilet esimerkiksi aiemmin kirjoituksessa mainituilla tavoilla, kannattaa suolen hyvinvointiin kiinnittää huomiota. Jos haluat täyden varmuuden siitä, onko kyseessä vuotava suoli, suolen läpäisevyyden voi mitata. Joskus suoliston tilanne voi olla sen verran vaikea, että tarvitset avuksi ammattilaisen, joka on erikoistunut suoliston hyvinvointiin liittyviin tekijöihin. Ja tietenkin erilaisten suolistosairauksien poissulkeminen lääkärin avulla voi olla tarpeen.

Jotain voit kuitenkin tehdä itsekin heti.

  • Funktionaalisen lääketieteen asiantuntijan Paula Heinosen mukaan kolme tärkeintä ruoka-ainetta, joita kannattaa välttää tai vähentää reilusti ovat: teollisesti käsitellyt kasviöljyt, valkojauhotuotteet ja sokeri. 
  • Jos huomaat, että saat selvästi oireita jostain ruoka-aineesta, poista se vähäksi aikaa ruokavaliosta. 
  • Suolistolle kannatta syöttää kuureina probiootteja eli maitohappobakteereja. Vielä ei tiedetä, mitkä kaikki maitohappobakteerikannat vaikuttavat mitenkin. Tutkituin maitohappobakteeri on Lactobacillus rhamnosus, ja sen terveysvaikutteista on jo näyttöä.
  • Suoliston hyvää bakteerikantaa saa ylläpidettyä prebiooteilla. Prebiootit ovat kuituja, jotka eivät imeydy ohtsuolessa, vaan jatkavat matkaa paksusuoleen ja edistävät hyvien bakteerien lisääntymistä suolistossa. Kaikki prebiootit eivät sovi kaikille, vaan ne voivat aiheuttaa ärtyneen suolen oireita. Oireita aiheuttaa tällöin ns. FODMAP-hiilihydraatit. On kuitenkin olemassa resistenttiä tärkkelystä sisältäviä ruoka-aineita, jotka toimivat prebioottien tavoin, mutta joissa ei ole FODMAP-hiilihydraatteja. Tällainen on esimerkiksi keitetty ja kylmäksi jäähdytetty peruna.
  • Kuitupitoinen ruoka on suoliston ystävä. Veden riittävä juonti on erityisen tärkeää, jotta kuitu ei aiheuta vatsakipuja. Kuitua kannatta aina lisätä ruokavalioon hitaasti ja vähitellen, muuten seurauksena voi olla turvotusta ja kipuja.
  • Kun suolisto on huonossa kunnossa, se ei välttämättä silloin kestä esim. raakoja juureksia/kasviksia tai pähkinöitä ja siemeniä sellaisenaan. Kasvisten kypsentäminen ja siementen ja pähkinöiden liottaminen auttaa suolistoa työssään. Samoin tietysti minkä tahansa ruuan huolellinen pureskelu. 
  • Teet sitten mitä tahansa ruoka- tai elintapamuutoksia, niiden suolistolle edulliset vaikutukset saa kumottua stressaamalla. Joten pyri vähentämään kiirehtimistä, suorittamista ja stressaamista mahdollisimman paljon, niin suolistosikin kiittää.

Jotain pieniä viitteitä on siitäkin mahdollisuudesta, että probioottien avulla voitaisiin vaikuttaa ahdistukseen, masennukseen ja stressiin. Vaikka tutkimussarkaa on vielä yllin kyllin, yhden asian uskallan sanoa varmasti: Kun hoidat suolistoasi, hoidat samalla mieltäsi.

Lopuksi vielä neurotieteen ja psykiatrian professori Hasse Karlssonin villi veikkaus:

Villeimmät arvaukset ovat, että tulevina vuosina tai vuosikymmeninä tiettyjä psykiatrisia häiriöitä, vaikka ahdistuneisuushäiriötä ja masennusta, voitaisiin hoitaa muokkaamalla suolen mikrobistoa. Jos ihan villiksi heittäytyy, niin ulosteensiirtojahan käytetään joissakin sairauksissa jo nyt, jossa siirretään tietynlaista bakteerikantaa potilaan suolistoon.

 photo-by-xochi-romero

Kuva Xochi Romero.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *