Mistä stressi syntyy?

Vastaus: aivoista.

Joka ikinen stressireaktio syntyy alun perin aivoissa. Aivomme tekevät jatkuvaa tilannearviota siitä, pitääkö hälytysjärjestelmä laittaa käyntiin. Stressireaktion voi laukaista tunteemme siitä, että emme kykene selviytymään jostain asiasta. Voimme ajatella ties mitä, jonka seurauksena huolestumme, ahdistumme, jähmetymme, kiivastumme.

Ja kun stressi on aina lähtöisin omista aivoistamme, niin ensimmäinen askel stressin vähentämisessä on, että opettelemme tuntemaan itsemme. Se mikä saa ystävämme stressipulssin kohoamaan, ei välttämättä tunnu meistä miltään. Ja toisinpäin. On aivan se ja sama, mitä naapurin Liisa tai Pekka pystyy tekemään ilman stressin häivääkään.

Toiset ihmiset ovat lisäksi stressiherkempiä kuin toiset. Stressiherkkyys ei ole stressin syy, mutta se vaikuttaa siihen, kuinka helposti ja kuinka voimakkaana stressireaktio syttyy.

Itsetuntemuksen lisäämisen voi aloittaa vaikka seuraavista:


1. Tarkkaile kehosi ja mielesi reaktioita.

Kun tunnet, että menetät hallinnantunteen ja mielesi kiihtyy ja pulssisi kohoaa, huomioi, missä tilanteessa olet. Mikä saa sinut tuntemaan niin kuin tunnet? Miksi?

2. Tutustu temperamenttiisi. 

Meillä jokaisella on omat temperamenttipiirteemme eli synnynnäinen tyylimme reagoida asioihin. Näistä piirteistä ja elinympäristömme vaikutuksesta muodostuu persoonallisuutemme. Temperamenttipiirteet eivät määrää sitä, mitä pystymme tekemään tai miten meidän tulisi elää. Mutta jos elämme ympäristössä, joka on jatkuvasti päinvastainen kuin temperamenttipiirteemme, koemme stressiä.

Temperamentista olen kirjoittanut täällä. Liisa Keltikangas-Järvinen on tutkinut aihetta paljon. Jos haluat tutustua aiheeseen tarkemmin, suosittelen kirjaa Temperamentti, stressi ja elämänhallinta.

3. Tee enneagrammi-testi.

Enneagrammi-testi on helppo ja nopea tapa lisätä itsetuntemusta. Enneagrammi tekee näkyväksi sen, jonka jo ehkä tiedätkin, mutta jota et välttämättä tule ajatelleeksi, kun suunnittelet elämääsi.

Testin voit tehdä täällä. Kun olet saanut testin jälkeen selville oman tyyppisi, paina yläpalkista tyyppisi numeroa (itse olen 5 – tietäjä, tarkkailija, pohdiskelija). Lue yleiskuvaus enneagrammityypistäsi ja lisäksi kohdat erilaisina päivinä ja kohti parempaa oloa (vasemmasta palkista).

Näiden kolmen kohdan avulla saat ehkä hieman konkretiaa siitä, mihin juuri sinun kannattaa kiinnittää huomiota vähentääksesi stressiä ja löytääksesi omat vahvuutesi.

Kuva täältä.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *