Lisää energiaa tällä hengitystekniikalla!

Oletko ikinä kiinnittänyt huomiota siihen, millä tavalla hengität? Siis tavallisten arkiaskareiden lomassa tai vaikka kävellessä. Minä en ainakaan. Ja kuka siihen nyt kiinnittäisi niin kauan, kun happea virtaa sisään. Mutta oletko kuullut sitä, että jos hengitämme liikaa, solumme saavat itse asiassa vähemmän happea?

Ylihengitämme helposti liikaa silloin, kun hengitämme suun kautta. Stressaantuneena suun kautta tapahtuva pinnallinen rintahengittäminen lisääntyy. Jos hengitämme liikaa, kehoomme syntyy hiilidioksidivajaus, mikä nostaa veren PH-arvoa. Tämä taas johtaa siihen, että happimolekyylit eivät vapaudu yhtä helposti. Ja se vaikuttaa suoraan energiatasoomme. Hapen ja hiilidioksidin hyvä tasapaino antaa siis kehollemme energiaa.

Mutta miten rajoittaa ylihengittämistä?

ID-10024193

Yksinkertaisin tapa on keskittyä hengittämään nenän kautta. Aina kun mahdollista. Eli ei tietenkään kovan treenin aikana tai pahimman flunssatukkoisuuden aikana, mutta muulloin.

Harpon usein eteenpäin ripein askelin. Kun aloin kiinnittämään hengittämistyyliini huomiota tajusin, että suu on aina rakosellaan. Hengitän siis suun kautta etenkin silloin, kun säntäilen kärsimättömänä paikasta toiseen. Nyt on uuden opettelun aika.

Nenän kautta hengittämisellä on muitakin hyviä puolia, kuin energiatason nostaminen. Nenä suodattaa ja lämmittää hengittämämme ilman, joka on flunssan ehkäisyssä tärkeä asia. Hampaatkin voivat paremmin. Jos suu on jatkuvasti auki se kuivuu, eikä suussa ole niin paljon sylkeä suojaamassa purukalustoa.

Lisäksi nenän kautta hengittäminen auttaa löytämään sopivan kävelyrytmin ja pakottaa vähentämään kiireistä säntäilyä.

Allergisena ja herkkänä nenäni voi joskus olla vähän tukossa. Silloin tukkoisuus on yleensä lievempää kuin flunssan mukana tuleva, ja sen pystyy eräällä keinolla avaamaan ilman sumutteita. Kyseessä on niin yksinkertainen keino, että en aluksi uskonut sen toimivan, mutta niin se vain toimi!

Tekniikka tukkoisen nenän avaamiseen:

  • Normaalin uloshengityksen jälkeen sulje sieraimet pitämällä niistä kiinni. (Älä siis harjoituksen aikana hengitä myöskään suun kautta.)
  • Nyökyttele päätä varovasti edestakaisin taakse ja eteen muutamia kertoja.
  • Päästä irti nenästä ja hengitä vapaasti.
  • Toista tätä niin kauan, kunnes tunnet nenän aukenevan.

Huom! Pidätä hengitystä vain se pieni hetki, kuin tuntuu hyvältä. Jos hengityksen pidättäminen tuntuu pahalta tai jos sinulla on jokin vaikea sairaus, kuten epilepsia, syöpä, tyypin 1 diabetes tai muu, jätä tämä nenänavaus väliin.

(Lähteenä käytetty osin S. Ehdinin kirjaa Enemmän energiaa ja P. McKeownin kirjaa Close Your Mouth.)

Kuva.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *