Kun keho uupuu stressistä, osa II

Viime kirjoituksessa kerroin, mitä pitkään jatkunut stressi tekee kehon hormonituotannolle.

Jos kyseessä on pitkittyneen stressin aiheuttama kehon väsymys, voit itse vaikuttaa omaan toipumiseesi huomattavasti. 

1. Opettele stressinhallintaa. Selvitä omat stressitekijäsi. Muokkaa ympäristöäsi ja omia ajatuksiasi ja toimintaasi sellaisiksi, että ne eivät tuota ylimääräistä stressiä. Voit vaikka seurata tätä blogia, jotta opit vähentämään stressiä 🙂

2. Lepää, lepää, lepää. Nuku kunnon yöunet ja mene ajoissa nukkumaan. Jos mahdollista, ota 15-30 minuutin päiväunet tarvittaessa.

3. Etsi naurun lähteitä. Yritä saada itsesi nauramaan niin usein kuin mahdollista. Etsi iloa tuottavia asioita ja lisää niitä arkeesi. Hakeudu myös kosketuksen äärelle (oli se sitten fyysistä tai henkistä), jotta saat oksitosiinin virtaamaan kehossasi. Nautiskele elämästä.

4. Huolehdi hyvästä ravinnosta. Pyri syömään mahdollisimman ravinnepitoista ruokaa ja vältä eineksiä, sokeria ja pitkälle jalostettuja ruokia. Syö kasviksia, proteiinia (liha, siipikarja, kananmuna, kala jne.), hyvää rasvaa (esim. avokado, pähkinät ja siemenet, oliiviöljy, kylmäpuristettu kookosöljy), marjoja ja vähän hedelmiä. Syö säännöllisin väliajoin. Vältä alkoholia ja liiallista kofeiinin saantia.

Stressi kuluttaa kehon vitamiini- ja hivenainevarastoja. Lisämunuaisten toiminnalle välttämättömiä ovat C-vitamiini ja B5-vitamiini (pantoteenihappo). Niitä kannattaa ottaa vahvan monivitamiinin lisäksi. Oman ravintolisätarpeesi voit selvittää esim. funktionaalista lääketiedettä harjoittavan lääkärin tai ravintovalmentajan avulla.*

5. Huolehdi yleisesti terveydestäsi. Kovin uupuneen tai stressaantuneen ei pidä rasittaa kehoaan liian rankalla kuntoilulla. Liikuntaa ei kannata kuitenkaan kokonaan jättää. Etsi sinulle sopiva tapa pitää itsesi liikkeessä, ja liiku oman olosi mukaan. Huolehdi myös hampaidesi terveydestä ja selvitä mahdolliset ruoka-aineyliherkkyydet esim. edellä mainittujen asiantuntijoiden avulla, jos sellaisia epäilet. 

Riippuen tilastasi, tervehtyminen voi viedä aikaa. Toipuminen kannattaa ottaa mahdollisuutena oppia jotain itsestä ja siitä, millä tavalla haluaa jatkossa elää. 

* Lisää ravitsemukseen ja terveyteen liittyvää asiaa löydät myös Kaisa Jaakkolan kirjasta Hormonitasapaino, opas energiseen elämään.


Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *