Kannatko toisten tunnetaakkoja?

Tunteissa on mahtavan paljon voimaa. Hyvässä ja pahassa. Se, että oppii säätelemään omia tunteitaan, on yksi mielen hyvinvoinnin kulmakivistä. Sanotaan, että olet vastuussa vain omista tunteistasi. Mutta kuinka moni meistä kantaa sydämessään tai harteillaan myös toisten ihmisten tunnetaakkoja?

Tunteista ja vuorovaikutuksesta

Sotien jälkeen ei suomalaisissa perheissä välttämättä paljon tunteita käsitelty. Eikä ikävien tunteiden näyttäminen ollut sallittua lapsillekaan. Tilanteesta riippuen piti ehkä olla reipas, tai sivussa, pois tieltä. Tämä on aiheuttanut sukupolvien yli kulkevan ketjun, joka voi näkyä perheissä tänäkin päivänä. Jos sinun vaikeita tunteita ei ole siedetty kun olit lapsi, et ole saanut kovin hyviä edellytyksiä omien tunteittesi säätelyyn. Tunteiden säätelyn pohja lepää lapsuudessa, mutta tunteita voi tietenkin opetella tunnistamaan ja säätelemään aikuisenakin.

Kun havaitsemme toisen ihmisen tunnetilan, se tuottaa aivoissamme samanlaisen reaktion, kuin jos itse kokisimme tuon tunteen. Toisten ihmisten tunnetilat vaikuttavat meihin muun muassa peilisolujen kautta. On siis täysin luonnollista, että tunteet tarttuvat vuorovaikutuksessa puolin ja toisin. Tunteiden tarttuminen auttaa meitä osaltaan ymmärtämään toista ihmistä ja hänen toimintaansa ja parantaa siten vuorovaikutusta. Pysähtyminen ja läsnäolo tilanteessa auttaa meitä havaitsemaan myös omia tunteitamme.

Mitä tehdä, kun toisen tunne valtaa sinut?

Vaikka toinen ihminen käyttäytyisi miten, voimme loppujen lopuksi vain vaikuttaa omiin ajatuksiimme ja käyttäytymiseemme.

Kun toisen henkilön tunne saavuttaa sinut (esim. viha tai suru), on tärkeä taito osata päästää siitä irti.

Olennaista on sekä tunnistaa se tunnetila, joka sinulle tilanteessa syntyy, että antaa sen mennä. Tunteen tunnistaminen ja nimeäminen vähentävät aivojen mantelitumakkeen eli ns. tunnekeskuksen kierroksia, jolloin siitä on helpompi päästää irti.

Tunteista irti päästäminen voi tuntua aluksi vaikealta, mutta tulee helpommaksi ajan myötä, kuten mikä tahansa opeteltava taito. Tunteista irti päästäminen ei siis tarkoita sitä, että et tuntisi mitään, vaan sitä, että et jää tunnepyörteeseen jumiin.

Et voi loputtomiin kantaa toisen tunnetaakkaa

Toinen asia on sitten se, kuinka paljon haluamme tai voimme ottaa vastaan toisten tunnetaakkoja. Herkät ihmiset aistivat toisten tunnetiloja helpommin, jolloin myös kuormittuminen on suurempaa. Herkkä ihminen saattaa haluta olla miellyttävä ja mukautuu helposti toisen tunnetiloihin, myös omien tunteidensa kustannuksella. Jossain vaiheessa ymmärsin itse, että en voi loputtomiin muokata omaa elämääni ja toimintaani sen mukaan, että muilla on mukavaa.

Jos olet vuosikausia miellyttänyt toisia ihmisiä voi olla, että tuntosarvesi toisten tunteiden suhteen ovat liiankin herkällä. Tällainen johtaa todennäköisesti jossain vaiheessa pahoinvointiin tai uupumiseen, jos peliä ei vihellä poikki.

Miellyttäminen on senkin takia raskas tie, että se lähtee liikkeelle usein pelosta tai huolesta. Että jos en nyt miellytä, pidetäänkö minusta? Jäänkö yksin? Pelosta ja huolesta käsin toimiminen taas on aina stressaavaa ja kuluttavaa. Joskus miellytämme, koska haluamme välttää konfliktia viimeiseen saakka. Tällöin kuitenkin kätkemme omat ikävät tunteemme muilta.

Sinulla on oikeus olla jämäkkä ja asettaa rajat, ja voit silti olla ystävällinen. Voimme aikuisina valita, millaiselle tunneilmastolle itsemme altistamme. Tärkeintä on muistaa edelleen se, että et ole vastuussa aikuisten ihmisten tunteista. Ole rohkea, ja kokeile mitä tapahtuu, kun lakkaat miellyttämästä muita. Voi olla, että osa ihmissuhteista kuihtuu. Samaan aikaan saat kuitenkin itsellesi energiaa ja voimaa ja tilaa aivan toisenlaisille tunteille. Samaan aikaan tulet myös osoittaaneeksi muille, että arvostat itseäsi.

Lue myös:

Tunnista tunnelukkosi ja lisää hyvinvointiasi

rose-erkul-36990

Lisää luettavaa tunteista: Tunne tunteesi (Katja Myllyviita)

Kuva: Rose Erkul

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *