Energiaa syövät tunnemuistot

Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, millaiset kokemukset jäävät parhaiten mieleesi? Yleensä ne, joissa olet tuntenut voimakkaita tunteita: iloa, vihaa, häpeää, surua. Jos kokemuksesi ovat lapsuudenaikaisia, et välttämättä kunnolla edes muista, mitä kyseisessä tunteita herättävässä tilanteessa tapahtui. Mutta tunteen muistat.

Vanhat tunteet saattavat aktivoitua tilanteessa, joka jollain tapaa muistuttaa aiemmin kokemaasi. Tunteiden aktivoituminen voi liittyä niinkin pieniin asioihin, kuin toisen ihmisen äänensävyyn tai elekieleen. Tällöin tunnemuisto saattaa tulvia mieleesi nopeasti ja automaattisesti, ja koet ne samat tunteet ennen kuin olet ehtinyt tajutakaan.

Kun voimakas tunne valtaa mielen, toimintamme voi muuttua samankaltaiseksi, kuin miten lapsena toimimme. Silloin on hyvä pysähtyä ja pohtia, mitä tunteen taustalta löytyy.

Onko tunteen taustalla vaativa ja kriittinen ääni, joka painostaa sinua saavuttamaan asioita? Tai ääni, joka vaatii tehokkuutta ja täydellisyyttä? Vai kuuletko rankaisevan äänen, joka arvostelee ja tuomitsee?  Tunnetko itsesi hylätyksi, ei-rakastettavaksi, nöyryytetyksi? Vai tunnetko voimakasta vihaa, raivoa ja pettymystä?

Itse olen huomannut, kuinka saatan joissain tilanteissa ja kohtaamisissa muuttua itsevarmasta aikuisesta epävarmaksi mukautujaksi. Ja se tuntuu erittäin epämiellyttävältä. Mukautumalla yritän selviytyä samalla tavalla, kuin miten olen lapsuudessa selviytynyt. Tällaisia haitallisia selviytymistapoja voivat olla esimerkiksi nämä:

  1. Ylikompensointi: Ylisuorittaminen, huomion hakeminen.
  2. Mukautuminen: Uhrautuminen, alistuminen, itsensä mitätöinti.
  3. Turruttaminen: Tunteiden pois sulkeminen, olon tunteminen tyhjäksi ilman viihdettä, tunteiden turruttaminen päihteillä, ahmimisella yms.

Jos tunnemuistot herättävistä tilanteista haluaa selvitä jollain muilla tavoin, on mukaan otettava aikuinen minä.

Ensiksi on tiedostettava tilanne ja sen synnyttämä sisäinen ääni.

Kiinnitä huomiota tilanteisiin, jotka saavat sinut toimimaan edellä mainitulla tavoilla. Hujahdatko ylitunnollisen suorittajan viittaan heti, kun keskustelet pomosi tai vanhempasi kanssa? Alatko mitätöimään itseäsi, kun epäonnistut ja sisäinen äänesi soimaa? Vai kiskotko kaksin käsin sokeria tai viinaa? Kun tiedostat tilanteen synnyttämän toimintamallin ja sisäisen äänen, sitä on helpompi alkaa muuttaa.

Jos sisäinen ääni arvostelee, nosta pää pystyyn ja mieti, missä kaikessa olet hyvä ja missä olet onnistunut.

Jos se vaatii huippusuoriutumista ja venymistä äärirajoille, voit sanoa sille tiukkaan sävyyn, että tämä on riittävän hyvä.

Jos se saa sinut tuntemaan hylätyksi ja ei-rakastettavaksi, lohduta ja halaa itseäsi ja sano, että olet ihana ja arvokas juuri tällaisena.

Olen alkanut tietoisesti kiinnittämään huomiota niihin tilanteisiin, jotka saavat tunnemuistoni pintaan. Vaikka omien toimintamallien muuttaminen ei ole helppoa, se ei ole mahdotonta. On myös todella palkitsevaa, kun huomaa pystyvänsä seisomaan selkä suorassa, itseään arvostaen ja itseluottamus vahvana tilanteissa, jotka vetivät ennen mukautujan rooliin.

Tunnemuistot ovat isossa roolissa, koska ne voivat saada meidät käyttäytymään ja toimimaan tavoilla, joilla emme halua enää toimia. Ne ehkä toimivat aikoinaan siinä ympäristössä ja niissä tilanteissa, jotka lapsena kohtasimme.

Mutta nyt olemme aikuisia, eikä meidän tarvitse enää toimia samoin.

ID-100181424

 

 

Lähde: Räisänen & Leskinen. Kyllin hyvä. Ole viisaasti itsekäs. Työterveyslaitos

Kuva.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Oman käyttäytymisen muuttaminen ei ole helppoa, mutta onneksi mahdollista 🙂

    • 1.1

      Sanna sanoo

      Kiitos 🙂 Ei se tosissaan aina helppoa ole. Mutta kun siinä onnistuu, niin fiilis on todella hyvä!

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *