Akuutti väsymys

Väsymys on olotila, joka on mielestäni sietämätön. Läheiseni tietävät, että myös minä olen väsyneenä lähes sietämätön. Iän myötä sietokykyni väsymystä kohtaan on huonontunut dramaattisesti. Parikymppisenä ei ollut mikään ongelma lähteä tekemään työpäivä juhlimisen ja parin tunnin unien jälkeen. Nykyään vastaava ei tulisi kuuloonkaan.

Yritän ongelmanratkaisijan luonteellani aina selvittää, mistä väsymys johtuu, ja teen väsymyksen syylle jotain. Ajatuskin siitä että aina väsyttäisi, on aivan järkyttävä. Niin ei voi elää.Aiemmin ajattelin, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla ameeba, kun on kova väsymys päällä. Kunnes luin, miten tarkka-ampujia koulutetaan (ainakin Yhdysvaltojen armeijassa). Tästä tiedosta päättelin, että on pateettisuuden huippu, jos pieninkin univaje nyrjäyttää oman arkeni raiteiltaan.

Tarkka-ampujia valvotetaan usean päivän niin, että he ovat kertakaikkiaan tillin tallin väsymyksestä. Ja sitten heidän pitää osata ampua. Tarkkaan. Heidän on siis opittava olemaan toimintakykyisiä väsymyksestä huolimatta. Kerrassaan kiehtovaa. Viimeksi jouduin valvomaan lapsen sairastamisen takia. Väsymyksestä huolimatta oli vain pysyttävä jotenkin toimintakykyisenä. Nämä kaksi auttoivat asiassa:

  1. Lopetan jauhamasta, että kylläpä väsyttää. Se on fakta, että kun aivoille hokee tarpeeksi kauan tiettyä mantraa, siitä tulee tosi. Väsymisen hokeminen lisää tuskaa pysytellä hereillä ja varmistaa, että olo on entistäkin väsyneempi.
  2. Keskityn toimintaan. Antaudun vaikka pienellä väkipakolla johonkin toimintaan. Se voi olla ihan mitä vain. Hommaan pitää keskittyä vähintään sen verran, että unohtaa hokea kylläpä väsyttää. Parhaiten keskittyminen onnistuu, kun kiinnostuu jostain tai edes teeskentelee olevansa kiinnostunut. Huijaan aivot ajattelemaan että ahaa, nyt seuraa jotain mielenkiintoista, pitääpä vähän valpastua.

Jos on mahdollisuus ottaa päiväunet, niin se on enemmän kuin hyvä. Itse NASA on todennut tutkimuksessaan, että pikatorkut lisäävät huomattavasti keskittymiskykyä.

Pitkäaikainen väsymys on sitten aivan eri juttu ja sen syy pitää aina selvittää. Jos huonot yöunet eivät ole aiheuttaneet väsymystä, viisi yleisintä väsymyksen aiheuttajaa ovat seuraavat:

  1. Hivenaineiden (esim. raudan) puute.
  2. Hormonihäiriöt, jotka voivat johtua kilpirauhasesta, lisämunuaisesta tai diabeteksesta.
  3. Toistuvat tulehdukset / heikentynyt vastustuskyky.
  4. Gluteeni-intoleranssi ja keliakia
  5. Sydän, keuhko- tai hermostohäiriöt.

p.s. Hävittäjälentäjiä taas treenautetaan seuraavasti: Kouluttaja laittaa koneen syöksymään maata kohti. Siinä vaiheessa kun syöksy alkaa pelottaa niin paljon, että lentäjäkokelaalla on kurat housuissa, hänen on pystyttävä ohjaamaan kone pois syöksystä. Siis pahimmalla pelon ja kauhun hetkellä on pysyttävä toimintakykyisenä. Love it 🙂

Kuva täältä.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *