5 keinoa tasapainoiseen elämään

Stressinhallinta ei ole pelkkää paineen ja ahdistuksen poistoa. Kuten sanonta kuuluu, stressi voi olla joko kuoleman suudelma tai elämän suola. Stressinhallinta on parhaimmillaan sitä, että opettelee tuntemaan itsensä ja pyrkii järjestämään itselleen mahdollisimman mielekkään elämän. Tasapainoisen elämän etsimisessä voi suurena apuna olla positiivisen psykologian löydökset eli PUITA:

1. Positiiviset tunteet

Lisää elämääsi mahdollisimman paljon positiivisia tunteita. Etsi ja tee asioita jotka tekevät sinut iloiseksi. Käytä hyväksesi vahvuuksiasi, osaamistasi ja kykyjäsi, ja tee asioita joista koet ylpeyttä. Pohdi säännöllisesti, mistä kaikista asioista voit olla kiitollinen.

Kysy itseltäsi, mikä saa sinut nauramaan, mistä asioista innostut, mikä herättää sinussa toivon tunteita vaikeina aikoina.

2. Uppoutuminen

Uppoutuminen on lähellä flow-käsitettä eli syvää innostusta ja sitoutumista johonkin asiaan tai tehtävään.

Etsi tehtävä, jonka tekemisestä innostut niin, että uppoudut sen tekemiseen ja menetät ajantajun ja kiinnostuksen tarkkailla itseäsi. Lisää tällaisia tehtäviä elämääsi.

3. Ihmissuhteet

Jokainen joskus yksinäisyyttä ja vaikeuksia kokenut tietää, kuinka tärkeää läheiset ihmissuhteet ovat. Sen lisäksi on ihanaa jakaa ajatuksiaan ja iloaan muiden kanssa.

Hyviin suhteisiin kuuluu aktiivinen ja rakentava vuorovaikutus. Tällaista vuorovaikutusta kuvaa se, että olet aktiivisesti kiinnostunut siitä, mitä keskustelukumppanisi sanoo ja kysyt lisäkysymyksiä eli rakennat keskustelua myönteisesti. Pahimmalta tuntuu, jos kerrot itsellesi tärkeästä asiasta ja keskustelukumppanisi joko lyttää sen (aktiivinen ja tuhoava) tai ei noteeraa sitä lainkaan (passiivinen ja tuhoava).

Sanatonta vuorovaikutusta (eli elekieltä) ei sovi unohtaa, koska se on vähintään yhtä tärkeää, jos ei jopa tärkeämpää, kuin sanallinen viesti. Jos sanallinen viestisi on ristiriidassa elekielen kanssa, sanaton viesti voittaa. Aktiivisessa ja rakentavassa keskustelussa katsot silmiin, hymyilet, naurat, kosketat.

4. Tarkoitus

Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus, totesi Martti Syrjä aikoinaan. Itselleni tarkoitusta ja merkitystä elämään tuovat ainakin ilo (=oman ikävän karkoitus) ja työskenteleminen sen puolesta, että maailma on vähän vähemmän ikävä paikka, kun täältä lähden (=maailman ikävän karkoitus).

Tarkoitus antaa elämälle suunnan. Voit tehdä Tärkeitä Asioita otsa rypyssä tai puuhastella kaikkea hauskaa. Mutta niin kauan, kun näillä asioilla ei ole merkitystä sinulle tai muulle maailmalle, niin se on vain, no, ajan täytettä. Ja juuri sen takia se ei useinkaan tunnu hyvältä. Olo on tyhjä ja mieli levoton.

Elämän tarkoitus voi löytyä vaikka etsimällä omaa kutsumustaan. Ja kutsumushan löytyy sieltä, missä intohimosi kohtaa maailman tarpeet.

5. Aikaansaaminen

Tärkeiden asioiden aikaansaaminen tekee onnelliseksi. Ajatellaanpa vaikka paria tilannetta.

Olet juuri löytänyt kutsumuksesi ja mehustelet sitä tyytyväisenä. Mielesi piirtää eteesi mitä uskomattomampia toivekuvia, kun saat tehdä sitä mitä haluat. Mehustelu on ihanaa, mutta se ei tee onnelliseksi pidemmällä tähtäimellä. Se tekee, että teet konkreettisesti kutsumuksesi eteen jotain. Saat siis jotain aikaiseksi.

Toinen tilanne voisi olla sellainen, jossa olet kohdannut jonkin ongelmatilanteen. Voit joko a) jäädä ongelmaan kiinni ja odottaa, että joku muu ratkaisee ongelmasi tai b) etsiä ja kokeilla kaikkia mahdollisia keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Jälkimmäinen on aikaansaamista, ensimmäinen on vastuun siirtämistä omasta elämästä jollekin muulle.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *