Liikuntaa vai lepoa stressiin?

ID-10094142

Liikunta on kiistatta hyvä keino stressin hallintaan. Sen lisäksi, että hyväkuntoisen keho erittää vähemmän stressihormonia, se myös palautuu stressireaktiosta nopeammin.Mutta onko kova treenaaminen aina hyväksi? Rankka liikuntasuoritus on aina stressi keholle. Liikunta on ns. hormeettinen stressori: sopivina annoksina se vahvistaa kehoa, vaikka liikuntasuoritus itsessään on keholle stressitekijä.  Ei ole väliä, vaikka kroppa joutuisi hetkellisesti kovillekin. Oleellista sen sijaan on,…

Lue lisää…

Vähemmän epäoleellista, lisää keskittymiskykyä

ID-100142848

Luen aina uteliaana ihmisistä, jotka elävät vapaaehtoisesti perustarpeilla, eivätkä tarvitse ympärilleen kasoittain tavaraa, viihdykkeitä ja virikkeitä.  Olen itsekin vähentänyt jo säkkikaupalla ylimääräistä tavaraa vuosien mittaan ja jättänyt tehtävälistoilta lukuisia asioita hoitamatta. Silti välillä iskee tuska ja alan fantasioimaan hyvin yksinkertaisesta arjesta, jossa mielenrauhaa häiritsevien elementtien määrä on minimoitu. Ympärillämme velloo jatkuvasti asioita, joihin huomiomme voi tarrautua. Jos haluamme keskittyä tiettyyn asiaan ja…

Lue lisää…

Pala unelmaa

Suutelin tänään kirjekuorta ja tipautin sen postilaatikkoon. Kirjekuoressa oli sopimus A-lehtien ja Terve Median omistaman Oma terveys Oy:n kanssa. Tämän kevään aikana alan bloggaamaan uudelle verkkosivustolle. Tästä vielä lisää myöhemmin. Olin vuosi sitten työtön. Istuin ammatinvalintapsykologin juttusilla ja murehdin. Olin aloittanut tämän blogin ja kerroin psykologille unelmastani. Olin varautunut siihen, että hän tipauttaa minut rytinällä maankamaralle ja kehottaa miettimään jotain muuta. Ei tipauttanut….

Lue lisää…