Kun keho uupuu stressistä, osa II

ID-1008922

Viime kirjoituksessa kerroin, mitä pitkään jatkunut stressi tekee kehon hormonituotannolle. Jos kyseessä on pitkittyneen stressin aiheuttama kehon väsymys, voit itse vaikuttaa omaan toipumiseesi huomattavasti.  1. Opettele stressinhallintaa. Selvitä omat stressitekijäsi. Muokkaa ympäristöäsi ja omia ajatuksiasi ja toimintaasi sellaisiksi, että ne eivät tuota ylimääräistä stressiä. Voit vaikka seurata tätä blogia, jotta opit vähentämään stressiä 🙂 2….

Lue lisää…

Ajatelma

”Ehkä burnouteja ja stressiä olisi vähemmän, jos odotukset työn suhteen olisivat maltillisempia. On kunniallista toistaa samoja työtehtäviä ja rajoittaa työ vain osaksi elämää. Silloin ei tarvitse keksiä itseään uudelleen joka viides minuutti. ” Professori, sosiologi Paul du Gay

Kun keho uupuu stressistä, osa I

ID-100231733

Stressihormoni kortisoli on eräänlainen energiahormoni. Sen avulla pysymme vireinä ja saamme asioita aikaiseksi. Tiukassa tilanteessa kortisolin tuotanto lisääntyy, jotta pystyisimme vastaamaan käsillä olevaan haasteeseen. Mutta mitä tapahtuu, kun kortisoli ja muut stressihormonit jylläävät kehossa liian usein ja liian kauan? Kortisolin tuotanto vähenee ja seuraa väsymys. Psyykkisen väsymyksen lisäksi pitkittynyt stressi aiheuttaa aina kehomme hormonituotannon epätasapainoa…

Lue lisää…