Top 4 lisäravinne

Olen testaillut pidempään, mikä lisäravinne auttaa kipuun. Tämä postaus perustuu omiin kokemuksiini lisäravinteista (ei siis ole tutkimustuloksista perustuva lista). Olen kärsinyt kroonisesta kivusta vuosia, joten ”whatever works – bring it!”

Lisäravinne kasa kämmenellä

Päivän lisäravinne ja vitamiinisetti.

Monen lisäravinne testin jälkeen olen löytänyt toimivan kombon, joka auttaa minua kipujen kanssa. Kipuni ovat tällä hetkellä siedettävällä tasolla ja kykenen pyörittämään arkeani rauhallisella tahdilla. Pystyn myös kuntouttamaan itseäni käymällä salilla muutamia kertoja viikossa pienen lihastreenin merkeissä. Toki jos teen liikaa homma kääntyy päälaelleen. Tärkeintä on tasapaino 🙂

Top 4 lisäravinne kipuun

Ubikinoni (CoQ10)

Kun aloitin ubikinonin käytön piristyin selvästi. Ubikinoni on antioksidantti ja sillä on tärkeä osa kehomme energiantuotannossa. Sanotaan, että ubikinoni hidastaisi ikääntymisen merkkejä, mutta olen vähän skeptinen 🙂

MSM-jauhe

Olen käyttänyt MSM-jauhetta jo pidempään, kivut mielestäni ovat siedettävämpiä kanssa kuin ilman. MSM-jauhe on luontaista rikkiä. Tekee muuten hyvää myös kynsille ja hiuksille 🙂 Ei maistu mielestäni miltään ja helppo sujauttaa vesipulloon.

Glukosamiini

Sama juttu kuin edellisessä, eli nivelkivut mielestäni vähenivät, kun otin glukosamiinin käyttöön. Glukosamiini on varmaan tunnetuin lisäravinne nivelkipuihin ja käytetään mm. nivelrikon hoitoon. Hyvä Terveys -sivulta bongattu teksti: ”Glukosamiinisulfaatti on nivelrustossa luonnostaan oleva aine, jonka määrä vähenee nivelrikossa. Glukosamiinipilleri korvaa tätä hävikkiä.”

Kurkuma-uute

Tämä ”superfood” on auttanut minua myös kivuissa. Otan nykyään päivittäin yhden kapselin, välillä kaksi. Kurkumaa voi ottaa vaikkapa särkylääkkeen tilalla ja sillä on vahva tulehdusta estävä vaikutus. Kurkumalla sanotaan myös olevan mm. syöpää vastaan taistelevia ja antimikrobisia vaikutuksia.

Löysin muuten kiinnostavan interaktiivisen Information is beautiful -kaavion, missä voit katsoa eri lisäravinteiden ja vitamiinien suosiota, sekä mistä löytyy eniten tutkimustuloksia 🙂

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue myös:

Miltä tuntuu elää jatkuvan kivun kanssa

Top 5 lääkkeetöntä kivunhoitokeinoa

 

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Kommentit
    • 1.1

      martina sanoo

      Hihii huomasinkin aikaisemmin Siiri, että sinulla oli hyvä kurkuma smoothieresepti. Meillä on kurkuman täyteinen vappu meneillään 🙂 Kiitos vinkistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *