Miten sovittaa terveellinen ruoka lomalle?

Lomalla ei ole kokoajan aikaa miettiä terveellistä ruokavaliota – eikä kannatakkaan! Olemme reissussa 2 kuukautta Aasiassa ja täältä on välillä vaikea löytää terveellistä ruokaa. Refluksitauti ja allergiat aiheuttavat minulle hieman ongelmia matkallani, enkä voi syödä kaikkia ihanuuksia mitä silmien eteen sattuu (harmi!). Miten terveellinen ruoka sovitetaan ulkomailla lomailijan dieettiin?

Terveellinen ruoka lomalla

Haluan kokeilla ulkomailla mahdollisimman paljon erilaisia ruokia, mutta haluan myös pitää yllä terveellistä ruokavaliota.

Näin terveellinen ruoka sovitetaan lomalle: 6 vinkkiä!

Ensimmäiseksi: anna palaa välillä ja syö mitä haluat! Kuitenkin, jos lomasi on hyvin pitkä (kuten meillä), pidä päiviä milloin syöt terveellisemmin. Terveellinen ruoka voi olla useassa paikassa kiven takana. Huomaat varmasti, että sinulla on enemmän energiaa, kun syöt kevyemmin!

1. Perunataivas

Jostain syystä ranskanperunoita ilmestyy ravintolassa lautaselle kuin ilmasta. Nuo ah niin ihanan rasvaiset kaverit tuijottavat sinua huuli mutrulla ”syö minut” ”syö minut”! Nam, tottakai syön! Mutta en joka ilta.

  • korvaa ranskikset tai muu peruna riisillä, joka on kevyempi vaihtoehto
  • pasta kuuluu tähän samaan kategoriaan, syö hillitysti sillä siitä tulee hyvin raskas olo jälkeenpäin
  • joka kulmassa vaanii myös sipsipussit: korvaa sipsit pähkinöillä (lukaise mitä pähkinät sisältävät, jotkut voivat olla täynnä vehnäjauhoja ja sokeria)
  • jätä lisuke kokonaan pois ja esim. Thaimaassa se on helppoa jos otat esim. curryruoan, johon riisi pitää tilata erikseen

Terveellinen ruoka lomalla

2. Isot annokset

Annoskoot ovat välillä todella huimia ja jos ruoka on herkullista on vaikea jättää loppu nököttämään lautaselle yksin. Syö hitaasti ja huomaat helpommin, milloin olet täynnä.

  • tilaa esim. kaksi alkuruokaa, jotka ovat pienemmän kokoisia
  • syö hyvin aamupalalla ja varaa itsellesi välipaloja hotellille, ettei sinulla ole niin hirnuva nälkä, kun menette esim. illalliselle (sillä sitten varmasti hotkit annoksen ja matkakaverisi jämät!)

Tiesitkö, että aivoilla menee jopa 15 minuuttia ennenkuin se saa signaalin vatsalta, jos olet syönyt liian paljon?

Terveellinen ruoka lomalla

Vaikea sanoa ei, kun herkullista ruokaa on joka paikassa!

3. Tissuttelu pitkin päivää

Alkoholin juominen pitkin päivää kuuluu varmasti monen lomailuun. Koita laskea monta juomaa sinulla kuluu päivän aikana ja yritä vähentää hieman seuraavana päivänä. Pidä ainakin laskua monta juot päivittäin.

  • korvaa alkoholijuoma välillä raikkaalla virgin hedelmädrinkillä
  • jos tykkäät juoda paljon limuja, korvaa ne soodavedellä
  • muista juoda paljon vettä

Terveellinen ruoka lomalla

4. Pullamössö

Tuo vitivalkoinen leipä, jota tarjotaan jokaisen annoksen kylkiäisenä. Oih! Tätä en katsoisi edes kahta kertaa Suomessa, saatikka laittaisi suuhuni, mutta jostain syystä lämpimässä maassa valkoinen leipä sukeltaa suuhuni usein. Joskus on vain pakko syödä pullamössöä, jos ei esim. löydä muuta ruokaa. Ja onhan se hyvää!

  • vältä syömästä alkupalaksi suuri määrä leipää, sillä syöt nälissäsi sitä hirmuisen määrän
  • korvaa valkoinen leipä proteiinirikkaalla ruoalla

Monet suomalaiset ottavat kuulemma oman ruisleivän matkoilleen mukaan 🙂

Matoja

Mitä jos testaisit proteiinirikkaita matoja valkoisen leivän sijaan?

5. Sokerihumala

Jäätelö, karkkipussit, kakkupalat ja sokerilimut. Lomalla voi saada humalan hyvin aikaiseksi sokerilla. Sokerin kulutusta kannattaa vahtia. Itse tykkäsin ennen ostaa lomalla illaksi jonkun pikkuisen karkkipussin (joka kertoi hyvin sokeriaddiktiostani), mutta olen jättänyt sen menneisyyteeni.

  • ota jälkiruoka tai jäde vaikka joka toinen päivä, eikä ihan jokainen päivä!
  • korvaa karkkipussi hedelmillä
  • korvaa namut oikealla ruoalla

Sokeriton elämä ulkomailla on välillä hyvin haasteellista. Olen edelleen herkkulakossa ja se tulee pysymään, vaikka välillä on vaikea kontrolloida onko esim. kastikkeissa lisättyä sokeria. Kun ostat Thaimaassa katukauppiaalta hedelmiä saat mukaan usein pussin sokeria – jätä sokeripussi pois sillä hedelmissä on jo paljon sokeria 🙂

Tällä tyttö osti söpöjä minijätskejä.

Tämä tyttö osti söpöjä minijätskejä.

6. Hamstraa terveellisiä välipaloja

Käy vähän suuremmassa marketissa ja osta terveellisiä välipaloja. Itse kävin ostamassa mm. pikakaurapuuroa, vihermehua, banaaneja ja maustamattomia manteleita suuremmasta ostoskeskuksesta. Puuro ja mantelit ovat käytössä päivittäin 🙂

Terveellinen välipala

Vinkki: Laita puhelimeesi kuva tuotteista, joille olet allerginen (jos tarjoilija ei ymmärrä englantia).

Olen allerginen paprikalle, mutta usein sana "pepper" tulkitaan pippuriksi, joten kuva helpottaa ruokailua todella paljon :)

Olen allerginen paprikalle, mutta usein sana ”pepper” tulkitaan pippuriksi, joten kuva helpottaa ruokailua todella paljon!

Kaikkea kohtuudella 🙂

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue lisää ruokapostauksia.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *