Positiivinen ajattelu: hyödyt ja muutama harjoitus

En ole aina ollut mieletön ”positiivari”. Olen jopa joskus vihannut yli positiivisia ihmisiä…Olen kuitenkin muuttunut positiivisemmaksi ihmiseksi ja olen huomannut, että elämä on silloin paljon helpompaa. Ole hetki kanssani ja kerron, mitä positiivinen ajattelu tarkoittaa ja kerron muutaman hyvän harjoituksen 🙂Positiivinen ajattelu

Mitä tarkoitan positiivisella ajattelulla?

Positiivinen asenne on päätös elää onnellisempaa elämää.

En nyt tarkoita positiivisella ajattelulla sitä, että sinun pitäisi hymyillä kokoajan. Puhun laajemmasta käsitteestä ja paljon syvällisemmästä asiasta, kuin pelkästä hymystä. Puhun siitä, miten sinä puhut itsellesi pääsi sisällä päivittäin ja miten reagoit ympäristöösi sekä elämääsi kokonaisuudessaan.

Mieti hetki, miten puhut itsellesi arjessa (me kaikki teemme sitä).

Onko sinulla yleisesti positiivinen katsomus maailmaasi? Ajatteletko illan päätteeksi positiivisesti taaksejäänyttä päivääsi? Onko sinulla luottavainen ja positiivinen tunne tulevaisuudesta vai pelottaako tai huolestuttaako tulevaisuus sinua? Takerrutko negatiivisiin tapahtumiin? Puhutko paljon negatiivisista asioista?

SormusPunainen mekko

Negatiivinen vs. positiivinen ajattelu

Ihmisen aivot aistii herkemmin negatiivisia asioita, kuin positiivisia, joten ei ole ihme jos taivumme helpommin negatiiviseen ajattelutapaan. Se itseasiassa vaatii meiltä enemmän ajatustyötä ja negatiiviset asiat jäävät myös muistiimme pidemmäksi aikaa.

Oletko huomannut, jos olet hyvin stressaantunut tai jos jotain negatiivista käy, sinun on vaikea keskittyä muihin asiohin? Tällöin aivosi luulee, että olet vaaratilanteessa ja keskittyy täysillä vain siihen (taistele tai pakene -reaktio). Jos pysyt tässä tilanteessa pitkään ja usein, se sairastuttaa sinua.

Positiivinen ajattelu tekee sinulle päinvastaisia asioita. Elät stressittömämpää elämää, et takerru enää niin paljoa pieniin elämän hankaluuksiin ja olet iloisempi ihminen (ja myös välität iloa läheisiin ihmisiin!). Olet myös terveempi (stressi huonontaa immuunipuolustusta).

Kädet ja punainen mekkoJalat

Miten voit olla positiivisempi ja muutama harjoitus

Voit yrittää pieniä positiivisia harjoituksia arjessasi. Tämä ei vaadi paljon aikaasi ja jos teet pieniä harjoituksia usein, voit opettaa aivojasi ajattelemaan uudella tavalla! Eikö ole hienoa?

  • meditointi; opit ottamaan vahvoista tunteista etäisyyttä ja rauhoitat mieltäsi
  • kiitollisuus vie pitkälle; kiitä itseäsi päivän päätteeksi esim. hyvästä työpäivästä (sano se vaikka ääneen!)
  • positiivinen kehon asento; (mm. meditoinnissa on tärkeää itseään kunnioittava asento – ryhti suorassa) paranna ryhtiäsi ja istu selkä suorassa
  • päästä irti; jos jotain negatiivista tapahtuu tai olet hyvin stressaantunut, hengitä muutama kerta syvään ja yritä päästä irti tapahtuneesta tai stressin aiheesta
  • älä ole negatiivisuuden ympäröimänä; onko sinulla paljon ihmisiä ympärillä jotka valittavat koko ajan asioista tai ovat hyvin negatiivisia? Vähennä aikaa heidän seurassa ja katso miltä se tuntuu?
  • ajattelun voima; hyväksy negatiiviset tunteet ja ole ok sen kanssa, että tänään minulla on tosi negatiivinen olo. Negatiiviset tunteet kestävät vähemmän aikaa, kun et anna niiden viedä sinua mukanaan. Ei siis ole tarkoitus, että olisit koko ajan vain positiivinen!

Punainen mekkoPunainen mekko

Mitä mieltä olet aiheesta? Yritä tehdä yksi harjoitus, lupaan että ne toimii 🙂

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue lisää positiivisuudesta.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

 

Lähteitä:

Why we love bad news, Psychology Today.

Why people remember negative events more than positive ones, NY Times.

6 ways to become more positive, Psychology Today.

The science of positive thinking, Huffington Post.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *