Onko ravintoterapeutista hyötyä?

Terveellisen ruokavalion ylläpitäminen tuntuu välillä aika duunilta. Olisi helppoa ostaa kaupasta söpö einespaketti päivälliseksi, mutta vatsani ei suo sitä minulle. Päätin mennä ravintoterapeutin vastaanotolle etsimään apua ruokavaliooni ja keksimään uusia ideoita jokapäiväiseen ruokailuuni.

Miksi, missä, mitä?

Antioksidanttiklinikka suositteli minulle hyvää ravintoterapeuttia, jolta löytyy vastaanottoaikoja nopeasti. Päädyin Merja Sipolan vastaanotolle Helsingissä muutama viikko sitten, hän on funktionaalisen ravitsemuksen asiantuntija. Lähdin hakemaan apua närästykseen sekä hormonaalisiin ongelmiin ja yleisvaltaiseen tsekkaukseen, että syön ”hyvin”. Mitä se ikinä tarkoittaakin tänä päivänä! Olen lopettanut e-pillereiden käytön aurallisen migreenin vuoksi ja tämän jälkeen hormonini ovat heittäneet kärrynpyöriä jo yli vuoden.

Täytin monta kaavaketta ennen kuin menin vastaanotolle, jossa kerroin ruokavaliostani. Tapaaminen kesti vajaa kaksi tuntia, jossa keskustelimme todella kattavasti ruokavaliostani, mihin tarvitsen apua ja miten Merja voi auttaa minua mahdollisimman paljon. Tiesin jo etukäteen, että en ole ”helppo tapaus”, sillä ruokavalioni on jo terveellinen ja olen jättänyt mm. tiedetyt närästystä aiheuttavat tuotteet pois ruokavaliostani.

Slowisbeautiful_ruokavalio1.jpg

Lisäsin mm. näitä tuotteita ruokavaliooni. Pellavansiemenrouhe on täydellinen lisä puuroon ja näyttää ihan suklaarouheelta!

Ruoka on paras lääke

Päädyin saamaan paljon apua ravintoterapeutin vastaanotolta. Sain uuden ruokavalioehdotelman, ravintolisäohjelman, reseptejä ja vinkkejä, miten helpottaa närästystä ja hormonaalisia ongelmia. Päätimme, että voisin syödä enemmän proteiinia ja kävimme läpi helppoja tapoja lisätä sitä. Lisäsimme myös esim. hyviä öljyjä ruokavaliooni, kuten helokkiöljyn. Oli helpottava fiilis kuulla, että olen oikealla polulla ravintoni kanssa ja kuulla ammattilaisen suusta, että syön terveellisesti.

Suosittelen ehdottomasti ravintorapeutin vastaanottoa sinulle, jos olet hieman sekaisin ruokavaliosi kanssa tai jos haluat täsmäapua johonkin vaivaan. Ruokavaliolla voi parantaa terveyttä merkittävästi ja löytää luonnollisia tapoja hoitaa omaa hyvinvointia. Joskus ruoka voi toimia parempana lääkkeenä kuin pillerit. Alla esimerkki, mitä syön yhden päivän aikana ja ravintoterapeutin ehdottamat muutokset.

Tyypillinen päivä ja muutokset

Aamupala

Iso lautasellinen kaurapuuroa ja 2 dl mustikoita (+lisää pellavansiemenrouhe ja esim. liotetut chiansiemenet ja mantelimaitoa)

1-2 kuppia vihreää teetä

Lounas

Tomaatti-mozzarella salaatti, avokadoa, basilikaa, pippuria ja oliiviöljyä (+lusikallinen helokkiöljyä )

Välipala 

Banaani, kourallinen manteleita ja 2 keitettyä kananmunaa (+lisää esim. jogurttirahka)

Päivällinen

Uunissa paistettua kananrintaa, tuoretta basilikaa, v.sipuli oliiviöljyä, höyrytettyjä vihanneksia (+lisää täysjyväriisi, linssit tai kvinoa)

(+ ruokaentsyymi)

Iltapala

2 dl marjoja, luonnon jogurtti (+lisää pellavansiemenrouhe)

+paljon vettä koko päivän aikana

Kirjotan pian postauksen, miten närästystä voi vähentää luonnollisilla tavoilla. Testailen monia keinoja tällä hetkellä, yksi kiinnostava tapa on hengitysharjoitukset.

Rakkaudella, Martina

Lue lisää:

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *