Onko hot tunnit sidekudossairaan pelastus?

Halusin testata, miten suositut hot tunnit sopivat sidekudossairaan kropalle. Menin päättäväisesti testaamaan Yoga Nordic -studiolle Helsinkiin Kamppiin, lempeää hot joogaa ja hot pilatesta. Miten minun kävi?

Slowisbeautiful_hottunti1.jpg

Slowisbeautiful_hottunti3.jpg

Slowisbeautiful_hottunti4.jpg

Yoga Nordic paikkana

Valitsin hot tuntien paikaksi Yoga Nordicin, Kampin kauppakeskuksessa, Helsingissä. Sain joogafestivaaleilta alennuskupongin tälle uudelle studiolle. Kamppi on minulle sijaintina aivan loistava, sillä asun lyhyen bussimatkan päässä. Tykkäsin Yoga Nordicin tiloista, paitsi pukuhuoneesta, joka on aivan liian pieni ja eikä ota huomioon asiakasta lainkaan (melkein tuli paljasta pakaraa naamaan). Tunnit ovat suosittuja, joten porukkaa studiolla piisaa. Kannattaa valmistautua todella ahtaaseen pukkariin, joka on tupaten täynnä. Pukkarin suihkutiloissa sen sijaan oli aivan ihania shampoita ja hoitoaineita 🙂

Lämpötila tunneilla oli noin +35, joka tuntui aivan ihanalta (ei liian kuuma).

Lempeä hot jooga

”Hot Jooga® Lempeä on kevyempi ja rauhallisempi hyvänolon ja hyvänmielen tunti. Harjoitus aloitetaan lattialta ja asteittain pyrimme nousemaan kohti seisoma asentoja joissa pääsee tunnustelemaan ja kehittämään tasapainoaan. Lattiasarjassa tehdään niin kehoa voimistavia kuin lempeästi avaavia liikkeitä. Tunnin energia on rauhallinen ja hivelee sekä mieltä että kehoa. Kokonaisuutena tunti sopii niin kehon kuntoutukseen, joogaa tutustuville kuin myös raskaana oleville.”

Tämä olikin ihana konsepti! Liikkeet olivat rauhallisia (ei liikaa venyttelyjä) ja sopivat sidekudossairaalle, mutta tunti oli itselleni liian pitkä (90 min). Lainasin studiolta joogamattoa, joka oli littanan ohukaisen paksuinen, joten työskentely matolla oli minulle tuskaista. Kehoni ei tykkää pitkistä staattisista asennoista ja tunti oli yleisesti vähän liian pitkäveteinen omaan makuuni, mutta hiki kyllä tuli! Tunnin jälkeen olin aivan poikki, mutta lämpö teki hyvää.

Vinkit kipuilijalle: ota mukaan oma tai pyydä paksu joogamatto, muista ottaa pyyhe mukaan ja lähde lopussa pois ennen pitkää meditointimakoilua (jos haluat lyhentää tuntia).

 Hot pilates

”Ryhti kuntoon! Tunti keskittyy keskivartalon syvien lihasten voimistamiseen ja avaamiseen. Tunnilla tehdään liikkeitä perinteisen Joseph Hubertus Pilateksen kehittämän kehonhalinta menetelmän mukaan. Tunnilla käytetään lämpöä etenkin auttamaan kehoa venytyksissä, mutta lämpö myös tehostaa harjoituksen positiivisia vaikutuksia ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Soveltuu kaikentasoisille harrastajille, mainiosti myös aloittelijoille.”

Huh! Olen harrastanut pilatesta pidempään ja halusin testata, miten kehoni reagoi lämpimään pilatesharjoitteluun. Aloitin tunnin mahtavalla meiningillä, mutta tunti oli minulle aivan liian rankka. En pystynyt tekemään kaikkia harjoituksia, sillä niskani ylirasittuu pienistäkin nostoliikkeistä. Jos olisin ”normikuntoinen” ihminen, tunti tuskin olisi liian raskas. Lämpö kuitenkin helpotti joidenkin liikkeiden tekoa selvästi. Minulle tuli tunnin jälkeen huono olo ja olin ylirasittunut.

Vinkit kipuilijalle: ota mukaan oma tai pyydä paksu joogamatto, muista ottaa pyyhe mukaan ja tee tunti oman tahdin mukaan, jotta et rasitu liikaa.

Summa summarum: jos saisin valita parhaan tunnin sidekudossairaalle menisin lempeälle hot pilates tunnille, joka kestää 1h (ehkä sellainen kehitellään vielä joskus). Jätän postauksen otsikon vailla vastausta, sillä aion testata hot tunteja lisää: saa nähdä onko tunnit minun pelastus!

Oletko sinä hot joogan tai pilateksen ystävä? Kerro kokemuksistasi kommenteissa!

Rakkaudella, Martina

Seuraa blogiani Facebookissa ja live-elämääni Instassa.

Lue myös:

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Lisälinkit: 

Yoga Nordic

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *