Närästys kuriin ruokavaliolla 8 vinkkiä

Ruokavalioni on muuttunut aika rennoksi ja en enää syö niin rajoitetusti, kuin ennen. Olen myös (!!!!) voinut juoda kahvia, joka on ollut ihan uskomattoman NAUTINNOLLISTA! Olen kirjoittanut aikaisemmin blogiini pahasta närästyksestä ja refluksitaudista, jonka paransin ruokavaliolla. Ymmärrettävästi, kun ruokavalioni on ollut hieman epäterveellisempi, närästys palasi.  Mutta, ei hätiä! Minulla on jo selvät kuviot, millä saan rauhoitettua tilanteen ja närästys helpottaa.

Kahvikuppi

Närästys kuriin ruokavaliolla 8 vinkkiä

Otan nämä keinot heti käyttöön, kun minulla menee ensimmäiset yöunet närästyksen takia:

  1. Kahvi pois ja tee tilalle (!!!!)
  2. Lisää probioottista jogurttia ja kuituja ruokavalioon (käytän itse pellavansiemenrouhetta)
  3. Pois raskaat annokset ja isot määrät esim. pastaa tai perunaa
  4. Ei suuria määriä punaista lihaa tai sitrushedelmiä
  5. Raa’at ruoat tuntuu aiheuttavan närästystä, vältä suuria määriä salaattia ja mm. raakaa porkkanaa
  6. Valmista ruoat uunissa (ei esim. paistamalla)
  7. Vaihda leipä esim. riisikakkuihin
  8. Syö ruoka hitaasti (!!)

Ruokavaliosta pois myös limut, alkoholi ja RASVAISET ruoat (!!!) sekä mm. suklaa, jotka pahentaa närästystä. Kannattaa muuten myös testata digestive-teetä!

Lisää vinkkejä närästyksen hoitoon blogissa.

Närästys jogurtti

Muita vinkkejä närästykseen

Syön myös närästyslääkkeitä, jotta tilanne rauhoittuisi, sillä itselläni närästys vie yöunet. Minulla närästys aiheuttaa yöhikoilua sekä sydämen tykytyksiä, yskää sekä kipua ja painetta rinnassa (myös öisin vaikka olen nostanut sängyn päätyä estääkseni happojen nousun). Yleensä lääkkeiden syönti kuurina riittää yhdessä vatsaa rauhoittavan ruokavalion kanssa.

  • Käyttöön mahahapon eritystä vähentävää lääkettä (otan tabletin 2 h ruoan jälkeen ennen nukkumaan menoa).

Näillä keinoin rauhoitan vatsani tilanteen. Saan närästyksen yleensä hallintaan parissa viikossa näillä vinkeillä. Teen myös enemmän hengitysharjoituksia, sillä minulla stressi lisää närästystä merkittävästi ja unohdan stressaantuneena hengittää syvään. Ohjaan syviä hengityksiä useita kertoja mahaani ja palleaan pitkin päivää.

Toivottavasti voisin juoda taas kahvia pian ❤️

Kahvikuppi

Tsemppiä paljon sinulle, jos kärsit myös kovasta närästyksestä. Se on todella ikävä tunne ja vaiva 🙁 Muistathan, että jatkuva närästys tulee tutkituttaa lääkärillä. Itselläni on todettu löystynyt ruokatorven aukko, jonka aiheuttaa luultavasti sidekudossairauteni. Terveyskirjastossa lisää tietoa närästyksen hoidosta ja diagnosoinnista.

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue lisää närästyksestä blogissa.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Kommentit
    • 1.1

      martina sanoo

      Kiitos kommentista. Itse juon vihreää teetä, mutta musta tee ei aiheuta myöskään niin pahaa närästystä itselläni kuin kahvi. Nämä ovat varmasti hyvin yksilökohtaisia 🙂
      Hyvää uutta vuotta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *