Näin teet uudenvuodenlupauksen ja pidät sen

Olen ollut karkkilakossa kohta vuoden ja minulta on kysytty useaan otteeseen, miten ihmeessä pystyn siihen ja eikö minun tee mieli makeisia? Toki minun tekee välillä mieli nameja, mutta kerron nyt sinulle, miten pysyn lakossani ja sinäkin pystyt siihen, jos haluat!

Ensin sinun tulee miettiä syitä, miksi haluat lopettaa tai muuttaa jonkun sinun tavan TAI jos haluat aloittaa esim. urheilun. Tee vaikka plus ja miinus –lista, johon kirjoitat päätöksen hyödyt ja haitat. Ole rehellinen. Uusivuosi häämöttää jo ja sehän on aika, jolloin useat ihmiset tekevät lupauksia itselleen – huonolla menestyksellä. Miksi näin on? Mitä luulet?

Minun lupaus

Tein oman uudenvuodenlupauksen 1.1.2016, joka pitää edelleen. Lopetin lisätyn sokerin käytön, eli en syö mitään makeisia ja seuraan tarkkaan, ettei ruoassani ole lisättyä sokeria. Syön makeannälkääni hillitysti hedelmiä ja marjoja, joissa esiintyy kylläkin sokeria, mutta se on ns. luonnon omaa sokeria.

Miksi?

Minulle sokerin käytön lopettaminen oli erittäin helppo valinta, sillä kuten olen kertonut, sairastan sidekudossairautta ja sokeri haittaa sidekudoksen toimintaa. Olen järkeillyt asian niin, että haluan pitää jo valmiiksi hauraan sidekudokseni mahdollisimman hyvässä kunnossa ja tämän vuoksi sokerin käytön lopettaminen on puhtaasti terveyssyistä. Toisaalta, liika sokeri tuskin tekee hyvää terveellekkään ihmiselle…

Tähän nyt on lisättävä, että olin aivan järkyttävässä sokerikoukussa ennen päätöstäni. Rakastin yli kaiken irtokarkkeja ja makeisia, mutta oma terveyteni on tarpeeksi iso motivaatio, jonka vuoksi liika sokeri on jäänyt elämästäni lopullisesti.

Näin teet päätöksen, joka pitää

1. Tee päätös, jonka haluat pitää. Tee sopimus itsesi kanssa ja allekirjoita se. Tee se jopa paperille! Kiinnitä paperi seinälle, josta näet sen joka päivä TAI jos sinulla on todella suuri motivaattori (esim. bikinikuntoon pääseminen), kiinnitä motivaatiokuvia seinillesi tai lauseita, jotka auttavat sinua muistamaan vaikeina hetkinä, miksi teit päätöksen (alla kuva omasta motivaatio-paperistani kotini seinällä).

tavat_pieni.JPG

2. Ensimmäiset päivät ovat vaikeimpia, mutta kohtaa yksi päivä kerrallaan, älä ajattele tulevaisuutta. Mieti, että selviät yhden tunnin kerrallaan. Jatka samalla ajattelukaavalla seuraava tunti ja sitä seuraava tunti. Koita hiljentää muiden ihmisten ääni, jos he tarjoavat makeisia, ja koita kiertää esim. karkkihyllyt ruokakaupassa (jos yrität vähentää sokerin käyttöä).

3. Tee päätös (esim. en syö karkkia) uudelleen ja uudelleen, vaikka mielihalusi huutaisivat toisin. Kohtaa yksi päätös kerrallaan.

4. Päätöksen tekeminen helpottuu pian, mutta mielihalusi voivat palata heikkona hetkenä, tällöin on tärkeä muistaa motivaatiosi, miksi teit päätöksen tai katsoa motivaatiokuvia seinältä tai laita puhelimesi taustakuvaksi jokin motivoiva lause (alla puhelimeni taustakuva buddhasta, joka saa minut hymyilemään ja ajattelemaan positiivisesti :))

taustakuva_pieni.PNG

5. Päässyt päivän ja viikon yli? Onnittele itseäsi hienosta suorituksesta! Aloita taas seuraava viikko samalla tavalla, päivä kerrallaan, yksi päätös kerrallaan.

Kuulostaa yksinkertaiselta? Sitä se ei ole, sillä mielihalumme voivat olla hyvin voimakkaita ja huijata sinua. Tärkeitä mielestäni on kohdata yksi päätös kerrallaan, sillä se tulee olemaan vaikeata  – tapojen muuttaminen ei onnistu heti. Jos olet jättämässä sokeria, kannattaa syödä tarpeeksi usein, jolloin pidät verensokerisi yllä kokoajan ja et saa ns. crashejä, jolloin sokerinhimo on suurimmillaan.

Kun teet päätöksiä ja pitäydyt niissä, oikeastaan muutat vain tapojasi. Tapojen muuttaminen on aivojen treenaamista. Samalla tavalla, kun käyt salilla, voit treenata ajattelutapojasi ja ”fleksata” aivolihasta. Kun teet päätöksen monta kertaa (esim. en syö karkkia), pikkuhiljaa siitä tulee sinulle tapa, vanhat mielihalut hiljenevät tai häviävät, ja pian huomaat ettei sinun tee mieli edes syödä karkkia. Olet tehnyt itsellesi uuden tavan!

Eikö ole ihan mieletöntä?

Tsemppiä sinulle, jos haluat muuttaa tapojasi tai tehdä uudenvuodenlupauksia, jotka pitävät! <3

Rakkaudella, Martina

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *