Mitkä asiat haastavat positiivisuuttani arjessa?

En halua antaa sellaista kuvaa, että elämäni on pelkkää hymyä ja sydän emojeita. Moni asia haastaa minua arjessani ja haluan kertoa sinulle, mitkä asiat koen haastavan positiivisuuttani ja miten kohtaan nämä asiat. Uskon ehdottomasti siihen, että voimme vaikuttaa siihen, miten reagoimme haastaviin asioihin enkä ”ole vain tällainen kuin olen, enkä minä miksikään muutu”. Ihminen voi ehdottomasti (!!) muuttaa omaa suhtautumista asioihin ja muuttaa elämäänsä positiivisemmaksi. Se vaatii vain töitä ja halua muuttua 🙂

Lähikuva minusta

Mitkä asiat haastavat positiivisuuttani arjessani?

Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys, jonka muuten esitti minulle yksi rakkaista lukijoistani. Kiitos kysymyksestä!

Voisin listata tähän varmaan sata eri asiaa ja pelkoa, jotka haastavat positiivisuuttani. Kai tämäkin vain riippuu siitä, minkä värisillä silmälaseilla katsoo maailmaa. Onko päässä negis rillit vai positiiviset silmälasit? Jos pienikin asia kaataa ihmisen, arjessa on varmasti hyvin paljon haasteita. Tiedän miltä tämä tuntuu.

Kun sairastuin vuonna 2015 elin muutamia kuukausia hyvin raskasta elämää. Pieni tuulahduskin saattoi kaataa minut kokonaan. Purskahdin itkuun, kun poikaystäväni toi minulle väärän merkkistä jäätelöä kaupasta, ”eikö mikään asia mene hyvin minun elämässäni?!?!”…

Oli aika ottaa itseäni niskasta kiinni.

Mitkä asiat haastaa positiivisuuttani?

Haastavia asioita arjessani x 3

Listaan kolme suurinta asiaa, mitkä koen arjessani haasteelliseksi ja miten käsittelen niitä ja löydän taas positiivisen asenteeni.

1. Sidekudossairaus

En pidä itseäni sairaana ihmisenä, mutta tiedän takaraivossani, että hypermobiliteettisyndrooma tuo tiettyjä haasteita arkeeni. En voi rasittua liikaa, minulla on kipuja ja hermosto-oireita ja tällä hetkellä myös refluksisairaus tuovat haasteita jokapäiväiseen arkeeni.

  • Pidän huolen, että otan tarpeeksi taukoja, käytän mm. piikkimattoa päivittäin, kävelen päivittäin ja teen lihaskuntoliikkeitä. Syön terveellisesti ja refluksi-ystävällisesti, nukun tarpeeksi ja teen töitä ergonomisissa asennoissa.

Lähikuva minusta

2. Perfektionismi

Minulla on taipuvaisuutta perfektionismiin, sekä hyvin nopeaan elämäntyyliin. Haluaisin hoitaa kaikki asiat hetinyt samaan aikaan, mutta tämä elämäntyyli ei sovi minulle. Tietenkin haluan myös, että kaikki on täydellisen hyvin elämässäni…Riiiight!

  • Teen pieniä tietoisuus harjoituksia pitkin päivää. Kiristyykö tempo yhtäkkiä liialliseksi?

Käytän mm. näitä 5 pientä Mindfulness harjoitusta arjessani, jotka on hyvin helppo tehdä!

3. Huomioin muita ihmisiä liikaa

Olen myös helposti miellyttäjä luonne ja erityisherkkyyden vuoksi kiinnitän välillä liikaa huomiota muiden ihmisten tunteisiin ja siihen, että heillä on hyvä olla. Saatan unohtaa tässä prosessissa täysin, mitä itse tarvitsen.

  • Tähän toimii myös sama kuin edellisessä kohdassa, eli teen pieniä tietoisuusharjoituksia pitkin päivää ja tsekkaan, mitä kehoni ja mieleni tarvitsee kullakin hetkellä.

Mitkä asiat haastaa positiivisuuttani?

Kuinka selvitä arjen haasteista positiivisemmin?

Arjen haasteisiin auttaa todella paljon se, että aika ajoin hidastaa tahtia, viheltää pilliä ja ottaa ”time-outin”. Pysäytä automaattinen toiminta ja anna muutama minuutti vain itsellesi. Se on paras lahja, mitä voit antaa itsellesi.

Hengitä syvään ja kysy itseltäsi: mitä minä tarvitsen juuri nyt?

Mitkä asiat haastavat sinun arkeasi ja miten käsittelet niitä? Olisi todella kiinnostava kuulla sinun kokemuksia ja saada vähän vertaistukea 🙂

Rakkaudella,

Martina allekirjoitus

Lue lisää positiivisia vinkkejä.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Kommentit
  1. 1

    Helena sanoo

    Tällä hetkellä koen, että mulla ei oo suuria haasteita elämässäni. Mutta ehkä suurimpia ovat oman ajan puute saati parisuhde aika. Mitä se on? Olis kiva löytää jokin liikunta harrastus, joka veisi mennessään. Mulla on paljon noita samoja piirteitä, kun sussa ja ajattelinkin ottaa hetken itselleni ja koittaa vähentää somen tuomaa lisä aktiivisuutta elämään. Kirjoittaessa blogia tulee usein seurailtua missä mennään. Se on ok, mutta jos siitä tulee riippuvaiseks ni se ei tee pidemmällä tähtäimellä hyvää. Kiitos kirjoituksesta! On ilo lukea näitä 😊

    • 1.1

      martina sanoo

      Moikka Helena 😊 Kiitos paljon kommentistasi! Kiire ja ajan puute on kyllä tosi tuttua varmasti meille kaikille. Myös minulle. Tuo harjoitus lopussa auttaa kiireeseen. Pysähtyy hetkeksi (aina on 2 minuuttia aikaa) ja kysyy itseltään, mitä minä tarvitsen nyt? Tällöin voikin huomata, mitä sinä haluat tehdä – eikä mitä sinun tulisi tehdä. Voi löytyä vaikkapa harrastus (jess!!) tai voit huomata, että sinun ei tarvitse tehdä tiettyjä asioita juuri nyt tai tehdä niitä asioita ollenkaan. Kiireessä niin unohtuu oma keho ja mieli..sitä usein vaan puskee menemään automaattiset toiminnot päällä. Minun automaattisen toiston ja tulipalokiireen pysäytti sairaus, jolloin jouduin hidastamaan tahtia. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että se oli parasta, mitä minulle koskaan olisi voinut sattua ❤️ Toivon niin paljon, ettei muille ihmisille kävisi näin ja siksikin kirjoitan blogiani.

      Kiitos paljon tuestasi, se merkitsee minulle todella paljon ❤️ Antaa intoa minulle kirjoittaa taas lisää juttuja!

      -Martina

  2. 2

    sanoo

    Positiivisinkin ihminen kaatuu välillä. Sitä kai elämäksi kutsutaan. On ihan ymmärrettävää, että sairaudet, vastoinkäymiset ja hankaluudet nakertavat perusturvallisuutta ja sitä kautta vaikuttavat myös mieleen, vaikka kuinka haluaisi nähdä kaiken posin kautta.
    Sellainen pieni maltti ja rauhallinen ymmärrys erilaisten vaiheiden ja tunnetilojen kuulumisesta elämään syntyy yleensä parhaiten juuri omien pohjakosketusten kautta. Me ihmiset kun kaikkein parhaiten omista virheistämme opitaan. Toivottavasti myös lempeiksi ja ymmärtäväisiksi itseämme kohtaan.

    • 2.1

      martina sanoo

      Kiitos kommentista Nelina ❤️ Sinulla on hyviä pointteja ja kirjoitat kauniisti tästä aiheesta. Lempeys itseään kohtaan on niin tärkeää. Opiskelen sitä uudelleen ja uudelleen jokainen kaunis päivä 🙂

      Ihanaa viikonloppua!

      Terkuin, Martina

  3. 3

    Anne sanoo

    Moikka! Olen lukenut sinun kirjoituksia pari kertaa ja minun on pakko kysyä,että oletko koskaan miettinyt terveydellisten haasteiden alkuperäksi/ylläpitäjäksi ympäristö ja sisäilmatekijöitä? Kuulostaa vaan niin tutulta nuo sinun haasteet,että kannattaa ainakin seurailla oloja ja niiden vaihteluita eri paikoissa ja panostaa terveelliseen,homeettomaan ja kemikaalittomaan asuinympäristöön. Sekä Suomi,että Espanja molemmat haasteellisia tästä näkökulmasta,molemmista myös om akohtaista kokemusta 😅.Kivan positiivisia harjoituksia on sinulla,kokeiluun menee. Jos funkkis lääketieteen näkökulma ympäristösairauksiin kiinnostaa löytyy netistä varmaan ainakin Tamara Tuumisen ajatuksia. Hyvää Oloa ja voimia sinulle!

    • 3.1

      martina sanoo

      Kiitos Anne kommentistasi ❤️ Minulla on todettu monikemikaaliyliherkkyys, joten olen varma, että reagoin ympäristö- ja sisäilmatekijöihin vahvasti. Ehkä ymmärrykseni ja tieto tästä aiheesta on kuitenkin vielä vähäistä. Voisin ehdottomasti tutustua tähän lisää. Uusimmassa postauksessa pohdinkin kauneustuotteita, jotka sisältävät myrkkyä. Havahduin eilen siihen, että lähes kaikki kauneustuotteet, joita käytän päivittäin sisältää myrkyllisiä aineita…

      Olen erittäin kiinnostunut funkkis lääketieteesta ja kiitos paljon vinkistä! Jos on muita vinkkejä niin otan niitä mielelläni vastaan 🙂
      Rauhallista viikonloppua ja samoin sinulle hyvää oloa ❤️

      Terkuin, Martina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *