Miten treenata kehoa joka ei kestä rasitusta?

Heitän pallon sinulle ja esitän kysymyksen. Miten treenata kehoa, joka ei kestä rasitusta?

Olen aika turhautunut fyysiseen tilanteeseeni. Yritän treenata kroppaani pikkuriikkisin askelein joka päivä, sillä minun tulisi vahvistaa ja kasvattaa lihaksiani – mutta sidekudossairauteni ei kestä edes arjen tuomaa normaalia rasitusta. Se ei kestä kokopäiväistä työtä tai minkäänlaista hikijumppaa. Arki sidekudossairauden kanssa on haastavaa. Saattaisin voida paremmin jos minulla olisi lihaksia, jotka tukisivat niveliäni paremmin. Kysymys kuuluukin:

Miten ihmeessä voin kasvattaa lihaksiani, jos en pysty rasittamaan itseäni?!

Miten treenata kehoa jota ei voi rasittaa?

Mitä ”treeniä” tällä hetkellä teen?

Olen aloittanut kuntosalilla käymisen vuoden alusta. Käyn kuntosalilla, jossa on lämmin allas, kylmäallas sekä infrapunasauna ja tavallinen sauna, sillä lämmin vesi ja sauna auttavat minua kipujen kanssa merkittävästi. Vuoden alussa tilanteeni oli todella huono, minulle riittävä treeni oli kantaa kuntosalikassini salille, josta hyppäsin saman tien lämpimään altaaseen ja infrapunasaunan lämpöön, sillä olin pyörtymässä kivusta. 

LenkkaritYritän käydä kuntosalilla noin 2-3 kertaa viikossa ja kävelen lähes päivittäin 10-30 min. lenkkejä. Teen kuntosalilla lähinnä toiminnallisia harjoitteita (+kävely juoksumatolla tai ellipsilaitteella), jotka vahvistavat eritoten pakaroita, reisiä, syviä vatsalihaksia, lapoja ja niskaa. Suurimman haasteen minulle tuottaa nivelteni ylisuuret liikeradat, krooninen kipu nivelissä, huono lihaskunto, huono palautumiskyky ja rasituksen sietokyky eikä niskani kestä lähes mitään rasitusta 🙂 Hehe, kuulostaa haastavalta, eikö? Tässä vielä lisää tietoa hypermobiliteettisyndroomasta.

Miten treenata kehoa jota ei voi rasittaa?

Miten treenata kehoa?

Kääritään hihat ylös, ehdota minulle miten kuntoutan itseni parempaan kuntoon? En saa kunnallista fysioterapiaa (kaksi käyntikertaa ei auta mitään) tai kuntoutustukea, sillä sairauteni ei ole tunnistettu Suomessa ”oikeaksi sairaudeksi” (Suomi ei tue minun sairautta). Summa summarum, kuntoutan itseäni yksin ja käyn välillä omakustanteisessa fysioterapiassa, jos kivut yltyvät todella pahaksi. 

Huom! Kaikki liikkeet rasittaa niskaa (en tiedä miksi) ja rasitus pitää olla sietoikkunassa tai saan sairaskohtauksen/migreenikohtauksen.

Kommentoi alle!

 

Kuvat: Janica Grönqvist

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue lisää treenistä & ravinnosta

 

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Kommentit
  1. 1

    Salla S sanoo

    Ciao Martina!
    Voisin perustaa pilatesryhmän, joka olisi suunnattu erityisesti hypermobiilista kehosta kärsiville henkilöille. Hallittuja rauhallisia keskivartaloa tukevia harjoitteita niskan haasteet huomioiden… olisiko ideaa? Kuten tiedät, aiheesta on hiukan kokemusta.

    • 1.1

      martina sanoo

      Voi ihana Salla! Tämä tuli kuin tilauksesta 🙂 Kuulostaa aivan täydelliseltä! Tavalliseen pilatekseen en ole uskaltanut mennä, kun viimeksi se oli aivan liian rankka. En oikein enää tiedä mitkä kaikki liikkeet pahentaa yliliikkuvuutta, kun oman kehon hahmotus on ihan pielessä! Milloin tällainen ihana kurssi saattaisi olla mahdollista? <3 Kiitos!

      -Martina

      • 1.1.1

        Hulda sanoo

        Missä tällainen tapahtuisi? Hgissä? Ystävällä myös samantapainen – jos ei jopa sama – sairaus ja häntä varmasti kiinnostaisi!

        • 1.1.1.1

          martina sanoo

          Moikka! Laitan tähän infoa, kun saan tietää milloin pilates ryhmä olisi! Laita ystävällesi blogi linkki muuten myös, vertaistuki on parasta mitä tiedän 🙂

          -Martina

  2. 3

    Marika tku sanoo

    Suosittelen kokeilemaan fustraa, mulla ei lähtenyt salitreenit ollenkaan käyntiin ennenkuin kävin fustraamassa muutaman kuukauden ajan 🙂 Oppi tosi hyvin hahmottamaan omaa kroppaa ja löytämään ne lihakset mitä oikeasti kuuluu käyttää.

    • 3.1

      martina sanoo

      Kiitos vinkistä! Olen koittanut Fustraa, kun olin vielä kokopäiväisessä työssä ja se romautti kuntoni pahasti. Eli on liian rankkaa :/ Kiva kuuulla, että se on auttanut sinua!

  3. 4

    sanoo

    Minulla on ravitsemusammattilaisena kokemusta aiheesta jonkin verran. Asiakkaitani on auttanut sellainen lähestymistapa, että tasapainotetaan koko kehoa ravitsemuksellisin keinoin ja funktionaalisen lääketieteen keinoin. Tutkitaan mm. matala-asteisen tulehduksen tilaa, biokemiallisten tapahtumien kuten metylaation tilaa, otetaan huomioon myös ruoansulatus ja suolisto ja luodaan yksilöllinen terapeuttinen ruokavalio- ja ravitsemusongelma. Aluksi koko elämänhistoriaa käydään läpi ja mietitään yhdessä syy-yhteyksiä eri asioiden välillä. Tärkeää on ottaa huomioon mitä muuta kehossa ja mielessä on meneillään kuin juuri se seikka joka nyt tuntuu olevan se olennaisin asia ja mitä muutakin kehossa on meneillään. Siitä on siis hyötyä, että lähestymistapa on mahdollisimman kokonaisvaltainen. On täysin mahdollista saada tilanteessasi keho ottamaan paremmin vastaan treeniä. Treenin suhteen sanoisin, että kokeile erilaisia lähestymistapoja. Joskus joku asia voi toimia josta olit ensin ajatellut ettei se sovi.

      • 4.1.1

        Hansu sanoo

        astris klinikalla on mahtava ravitsemusneuvoja Sanna Peiponen. Kannattaa käydä juttelemassa, avun suuruus saattaa yllättää!

    • 4.2

      sanoo

      Hei ! Nina Saine ja Martina ! Mulla on 3 v kokemus funkt. terveydenhoidosta ja ravitsemushoidosta. Ilman sitä en olisi nyt tässä tätä kirjoittamassa. Mulla on Erittäin yliliikkuvat nivelet ja hermoston yliherkistyminen (esim. jalat yhtäkkiä löytköt ja telon niitä, tavarat tippuu käsistä ym…) home-mvoc-sisäilmaongelmaiselta ent. työpaikalta. Minkä seurauksena immuniteetti oli olematon ja jaksaminen sen myötä 0. En tiennyt, että mulla on enää migreeni, joskus nuorena yli 30 v sitten sellaisia oireita) migreenini olikin muuttanut muotoaan ja komplisoitunut eli olikin päänsärytön ja pahoinvoinniton, mutta takaraivo-niska sekä hermot hermotti vääriä signaaleja ympäri kehoa -> occipitaali-, aivorunko- ja pikkuaivohermojen aiheuttama kompleksoitunut migreeni 2016 neurologi totesi. Jouduin käyttämään monta vuotta ns. turhia lääkkeitä mm. sydän-, kolestroli- ym., kun oireita ei ole osattu hoitaa työterveydessä ja terveyskeskuksessa. Vain 1 lääke on enää entinen migreenin estolääke sekä nuo pistokset. Vika oli heidän mielestään ns. korvien välissä. Niin hän se on sitäkin miggessä. Mutta solun mitokondriaan asti koko keho sekaisin. Muisti- , keskittymiskyky sekä astmaattisuus ja monet 30 erilaista oiretta. Onneksi löysin myös Salus-opiston käyneen ravitsemusneuvoja- terapeutti-terveydenhoitajan ym. koulutukset. Aloitettiin taustat vauvasta asti, mitä on ollut sairauksia tai tapaturmia ym. koko aikana. Sitten matala-asteinen tulehdus eli pienverenkuva ja vitamiinitason mittaus A-,D- ja B:stä aloitettiin. Suolisto EKAKS kuntoon, se olikin mulla nyt 3 v. kestänyt ja kestää edelleen, sillä nyt löytyi myös yksi syy, miksi keho ym. on huonossa kunnossa eli helikobakteeri. Se tullaan vielä häätämään, kun saadaan ensin maitohappobakt. ja probiootti Boulardiilla huonojen bakteerien ym. määrää pienemmäksi. Lisäksi hän on neuvonut, miten osaan jo itse hoitaa itseäni, RAVINNOLLA (valmistustapa ettei tuhoa ravinteita ym.. ) ja -lisillä. Migreeninkin saan niillä häviämään. PROTEIINItaso ja määrä, mulla oli ihan liian pieni. Tietty proteiinijauhe avuksi aluksi, pienetkin rasitusta aiheuttavat tekemiset vei voimat aluksi. Vitamiini-hivenaine -tankkaus myös. Jauhemaiset ja kalaöljyssä olevat muodot ainoastaan imeytyi ja alkoi sitten vaikuttaa nopeasti. Kalaöljyt sekä muut… yksilöllisesti.. kroppa ja mieli sekä psyyke oli kovilla, kun olin alussa tosi huonossa kunnossa. Uni: laatu ja määrä jne. Hän on tukenut mua paljon, kun on ollut outoja oireita. Hänen sivuillaan on myös paljon lukuvinkkejä, mistä on ollut paljon apua. Sitten löysin myös osteopaatin, joka oli erikoistunut pehmeään craniaalikäsittelyyn eli kallon alueen hermosto, purentaongelmat ja migreeni sekä muut, koko keho, myös mieli ja psyyke alkaa työstää itseään samalla eli se on prosessi, siinä oppii kaikesta ihmisen toimintaan vaikuttavasta. Siinä aukaistaan erilaiset lukkotilat: Niska ja selkä sekä lonkka ja oik. jalka pahimmat eli hermotus kuntoon. Ekaks joka viikko kävin pari kk, sitten harvennettiin. Nyt käyn 3-6 vkoon, riippuen tilanteesta. Myös neurologilta oikea lääke migreeni-hermokipuun sekä uni-valvetilaongelmaan. Lisäksi jouduttiin aloittamaan triggerkortisonin, 5 x ja sen lisäksi vielä Botox, elokuussa tulee 5x. Hermoston toiminta alkaa palautua normaaliin, virhesignaalit ymp. kehoa alkaa vähentyä sekä kipeät kohdat eri triggeralueilla. Nyt alkaa olla lihakset siinä kunnossa, etten ihan heti ole maitohappopahkuroilla selästä ja käsissä lihasten keskellä ns. kipeät ja kovat lihasjuosteet. Migge occipitaalihermojen aih. kivikovat lihakset niska-hartia-selkä- jne alueilla, yleensä aamuyöstä, jos herään siihen ja menen nukkumaan uudelleen ja sitten herään ne kovana. Joskus hermosto on veltto yhtäkkiä, jolloin lihakset ei toimi kunnolla. Kävelysauvat ja nilkkatuki oli pahimpana alkuaikana. Osteopaatti on neuvonut mulle erilaisia venytys- , hengitys- ja rentoutusmenetelmiä sekä osaan jo hänen käsittelyään seuraamalla ja keskustelemalla itsekin aukoa joitakin tai enneltaehkäistä. Itseen kannattaa satsata, vaikka se maksaakin sekä psyykkisesti, että rahallisesti itsensä takaisin. 3 v. aikana immuniteettini ja lihasten ym. kunto on noussut, pelkkä kävelykin auttaa hermoston ja lihasten toiminnan eheyttämiseen, pienestä määrästä aloittaen, jos ei voi tehdä muuta. Itse jaksan tehdä jo puutarhatöitä (aerobista liikuntaa paljon) keho saa happea !!! Nyt jo puunhakkuutakin, enkä väsähdä helposti eikä lihakset ole kuin jyrän alle jääneellä. En ole enää sairastanut flunssia ym. Tulipa pitkä kirjoitus, mutta nuo kaikki ovat olleet todella tarpeen. Uuden ammatin löytäminen edessä, kun vielä vähän aikaa kuntoudun. Aika näyttää mihin !! Kävin myös Kelan TULES reumalinjan yksilöllisessä avo-kuntoutuksessa, siihen ryhmään kuuluu myös migreeni, fibro ja muut lihassairaudet ym. Myös sieltä paljon eväitä fyysisisiä sekä psyykkisiä sekä vertaistukea ym. sekä yksilöllisen ohjelman fys.terapeutilta ym. Omalta lääkäriltä lähete, te yhdessä pohtien, kaikki sairaudet huomioiden. B-lausunto Kelalle. Myönteisen päätöksen jälkeen hakemus mieleiseen paikkaan, Kelan sivuilla paljon vaihtoehtoja.

      • 4.2.1

        martina sanoo

        Kiitos Saila kommentistasi! Kesti hetken lukea se ajatuksella läpi ja vastata 🙂 Ihanaa, kun jaksoit kirjoittaa pitkästi ja kiinnostuin paljon vinkeistäsi! Saanko kysyä, kenellä terapeutilla kävit hakemaan apua ravinnon kanssa? Upea kuulla, että olet huomannut tuloksia! Olen myös itse käynyt joissakin samoissa hoidoissa kuin sinä ja olen kiinnittänyt suuren huomion ruokavaliooni. Itse en tosiaan saa sairauteni diagnoosikoodilla apua juurikaan ja minulla ei ole lääkärikontakteja tms. jotka seuraisivat tilannettani. Mutta käyn välillä omakustanteisesti osteopaatilla ja osaavalla fysioterapeutilla, joilta saan apua hetkellisesti. Tärkeintä ehkä olisi päästä kunnon kuntoutukseen, mutta sitä minulle ei myönnetä. Olen todella iloinen, jos sinä olet saanut apua ja myönteisiä päätöksiä! Tässä vielä postaus minun tilanteestani http://blogit.kauneusjaterveys.fi/slowisbeautiful/suomi-ei-tue-minun-sairautta/.

        Terkuin, Martina 🙂

  4. 5

    sanoo

    Heippa.

    Jos kaipaat uutta näkökulmaa ”treenaamiseen” niin suosittelen tutustumaan Katy Bowmanin ajatuksiin. Move Your DNA on hyvä teos aloittaa. Keho on tehty liikkumista varten, miten liikumme koko ajan määrittää pohjia sille miten toimimme, kun treenaamme. Jos perusta ei ole kunnossa, mennään metsään aina – enemmän tai vähemmän.

    Kyykkä lepoasentona, hengittäminen, jonkinasteista roikkumista pitkin päivää.

    Hengittämisen puolesta kannattaa tutustua Wim Hof metodiin! http://www.wimhofmethod.com

    Löytyy Ilmainen lyhytkurssi ja sitten 10-viikon ohjelma, jonka voi harjoitusten puolesta skaalata sopivaksi.

  5. 6

    Elina H. sanoo

    Hei.
    Ehdottomasti mukana mikäli näin raskaana ollessa se vaan on mahdollista. Itse sain dg:n ehkä nelisen vuotta sitten ja treenaaminen todella takkuaa. Eikä tosin kaksi raskautta kahteen vuoteen ainakaan helpota asiaa eli kuulolla ollaan…

    • 6.1

      martina sanoo

      Moikka Elina, kiva kuulla. Miten raskaus on muuten sujunut sairauden kanssa? Olen miettinyt tätä useamman kerran..

      • 6.1.1

        Elina H sanoo

        Heippa.

        Jotenkin olin hukannut tämän ja nyt vasta muistin/löysin tän uudestaan 🙄

        Eka raskaus sujui paremmin kun oletin. Loppuraskaudessa toki selkä alkoi väsymään kun vatsa alkoi painaa ja käsissä jonkin verran tuntopuutoksia. Mutta ei sen pahempaa. En oo tainnu aikoihin olka niin hyvässä kunnossa (ts kivuton) kun silloin. Mutta nyt kun toinen on tulossa tähän heti perään niin on kyllä täysin erilainen olo. Lantion alueen kipuilut ovat olleet arkipäivää vkosta 7 lähtien. Nyt vko 19 menossa. Tukivöitä en ole voinut pitää kun painaa mahaan inhottavasti.

        Päivät kuluu taaperon kanssa touhuillessa ja jumppailen sen mitä pystyn. Mutta en kyllä salille asti lähtisi kun ajoittain kävelykin tekee tiukkaa.

        Mutta varmasti yksilöllistähän se on. Niinkuin muutenkin tämän ”rakkaan” oireyhtymän kanssa 😄

        • 6.1.1.1

          martina sanoo

          Moikka Elina! Kiitos vastauksestasi 🙂 Kiinnostava kuulla kokemuksiasi raskaudesta. Hormonit taitaa suojata naista raskauden aikana paljon 🙂 Mutta joo aikamoista vuoristorataa tämän oireyhtymän kanssa on muutenkin 😀

  6. 7

    Helena sanoo

    Hei,

    Avuksi voisi olla syvien lihasten vahvistaminen. Se on toimintana lempeää. Liikkeet perustuvat lihasten ”jännittämiseen” esim 3-10 sekunnin ajan/10 toistoa ja nostaa näin esim vain pienen hien päälle. Tuloksia tulee yllättävän nopeasti, jos löytää oikeat lihakset.
    Esim syvän poikittaisen vatsalihaksen voi löytää maassa makaamalla ja laittamalla sormet navan molemmille puolille. Jännitys on silloin oikea, kun vatsa imeytyy ikään kuin sisään/alas. Tällaisella simppelillä liikkeellä olen saanut itselleni ”kovat” vatsalihakset, mikä oli melko yllättävää 🙂 Netistä löytää varmasti ohjeita, mutta esim fysioterapeutti voi auttaa löytämään varmasti oikean hallinnan liikkeisiin ja kohdistamaan niitä henk. kohtaisesti.

    Toiv apu löytyy 🙂

  7. 8

    Juuli sanoo

    Hei,

    Juurikin syvien lihasten aktivointi ja lempeä liikunta, on tullut todettua jo ilman diagnoosia hyväksi ja nyt diagnoosin saaneena vielä tärkeämmäksi. Itse kokeillut vaikka mitä ja tuntuu että löytänyt hyvän ja sopivan tavan liikkua 🙂 Voidaan mennä yhdessä jumpalle mikäli kiinnostaa? Sharing is caring ja liike on lääke ^^
    Suosittelen myös kokeilemaan täysin maidotonta ruokavaliota. Maito voi aiheuttaa kehoon tulehdustilan ja sen sijaan, että se vahvistaisi luustoa, on päinvastaisia tutkimuksia aiheesta tehty jo vuosikymmeniä sitten. Tänä päivänä se onnistuu onneksi helposti kun on kaikenlaisia maidottomia tuotteita tarjolla! 🙂

    • 8.1

      martina sanoo

      Hei Juuli, kiitos kommentistasi! Yritin maidotonta ruokavaliota ja se sai refluksini todella pahaa kuntoon eli ei sovi minulle. Missä käyt jumppaamassa 🙂 Kiito tuesta!

      • 8.1.1

        Juuli sanoo

        Voi ei, ikävä kuulla. Todella jännä juttu että se noin päin vaikuttaa. Itse olen kuullut vain hyvää maidon lopettamisen myötä. Nykyään kun on niitä jugurttejakin, sekä muita maidotomia tuotteita, mitkä vaikuttavat lähes samalla lailla kuin maitotuotteet, juurikin mahavaivoihin. Se vie myös kauan aikaa tottuakin. Mutta hyvä että ainakin tuli kokeiltua 🙂
        Etenkin kesällä käyn jumpalla missä vain! Ulkona on parasta olla 🙂 liikuntapuistoja sekä uimapaikkoja löytyy melko hyvin Helsingistä, missä voi käydä tekemässä lihaskuntoa ja oman kehon treeniä. Muutoin käyn Parkourkeskuksella Malmilla, missä teen myös töitä 🙂

  8. 9

    LA sanoo

    Heippa,

    Kommentti on aika myöhässä. Olen huonokuntoinen, reilusti ylipainoinen ihminen, jolla on yliliikkuvat nivelet. Aloin jossain vaiheessa kiinnittää huomiota asentoihin joissa olen ja toimin, ja pitkään korjasin asentoja niin ettei mikään ole yliojentunut. Muistan että n. 8v vuotta sitten liikuntaa harrastaessa oli joskus todella haastavaa venytellä yms. niin ettei mikään paikka ole yliojentunut. Mutta sitkeästi kiinnitin siihen huomiota.
    Viime jouluna olin fysioterapeutilla jalkavaivan takia ja hän totesi että todella hyvä hallinta yliojennusten suhteen.
    Missään liikkeessä ei näkynyt. (hän oletti aluksi että minulla ei ole yliojentuvia niveliä käsissä&jaloissa)
    Mietin sinun kohdalla, että haastetta varmaan tuo se, että hahmottaako kehoaan….
    Jokatapauksessa. Olin ja olen edelleen huonokuntoinen ja ylipainoinen, mutta yliojennukset olen saanut hallintaan ajan kanssa.

    Tämä kommentti ketju oli vinkkeineen hyödyllinen 🙂

    Mietin myös psykofyysistä fysioterapiaa…mainitsitkin käyväsi fysioterapeutilla, että ehkä ei sille tarve. Mutta tuo psykofyysinen suuntaus on hyvä.

    • 9.1

      martina sanoo

      Kiitos kommentistasi! 🙂 Kiva kuulla, että viestiketju auttoi. Oli hyvin hyödyllinen myös itselleni 🙂 Ja kyllä minulla on vaikeuksia hahmottaa omaa kehoani, mutta ajan kanssa sitä oppii taas tutustumaan uudelleen omiin rajoihin ja kroppaan ❤️ Tuo psykofyysinen fysioterapia on todella kiinnostava terapia, haluaisin myös koittaa sitä itse! Uskon paljon mieli-keho symbioosiin ja olen saanut kipuni parempaan hallintaan mieleni avulla 🙂

      Pitääkin muistaa kirjoittaa tästä aiheesta postaus, missä kerron, mitä kaikkea ihmiset vastasivat juttuun!
      – Martina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *