Miten minä jaksan olla positiivinen?

Kiitos paljon, lukijani, että esitit nämä kysymykset minulle: ”Mitkä ovat olleet kulmakiviä matkallasi niin positiivisesti kuin haastaenkin? Kuinka jaksat pitää asenteesi ja katseesi kaikessa hyvässä?”. Ajattelin vastata todella hyviin kysymyksiisi postauksella, sillä voi olla, että muutkin lukijat ovat miettineet samaa. Positiivinen asenne on tuonut elämääni paljon hyvää ja olen nykyään rauhallisempi ihminen, enkä hermostu niin helposti (hyvä treenata matkalla, sillä kokoajan tulee pieniä kommelluksia!).

Positiivinen asenne

Miten jaksan olla positiivinen?

Täytyy ensin tarkentaa yksi asia. En ole aina positiivinen. Minullakin on välillä huonoja päiviä, jolloin saatan olla kiukkuinen ja negatiivinen. Kutsun näitä negatiivisuuskuopiksi. Tällöin yritän katsoa tunteitani objektiivisesti, enkä antaa niille valtaa (tai poikaystäväni onneksi muistuttaa minua olemaan objektiivinen), sillä näihin kuoppiin jää helposti jumiin ja alkaa katsoa kaikkia asioita negatiivisesti. Olen huomannut, että negatiiviset tunteet kestävät nykyisin paljon lyhyemmän aikaa kuin ennen, eli kuopat ovat enää pieniä töyssyjä 🙂

Positiivinen asenne

Ehkä tärkeintä, mitä yritän tehdä joka päivä, on katsoa asioita positiivisilla silmälaseilla. Olen myös oppinut vuosien aikana iloitsemaan virheistä ja vaikka jokin asia turhauttaa minua, voin katsoa asiaa hetken päästä ja huomata, että opin taas jotain uutta – miten hienoa!

Uskon, että kaikki tunteet tulee tuntea, eli myös negatiiviset tunteet ovat osa elämää. Kuitenkin, voit vaikuttaa siihen, miten kohtaat nämä tunteet ja reagoit niihin.

Värikäs osaiikkiseinä

Kaunis mosaiikkiseinä Hanoissa.

Kuten kirjoitin tässä postauksessa, että positiivinen elämänasenne on päätös elää onnellisempaa elämää ja tämä pitää paikkansa itseni kohdalla. Valitsen elää positiivista elämää ja luen paljon mm. kirjallisuutta, joka tukee tätä ajatusmaailmaa. En tiedä kuulostaako tämä jonkun korvaan siltä, että yritän muuttaa itseäni? Toki, miksi en? Yritän elää tässä hetkessä ja olen aidosti auki tunteilleni – en yritä tukahduttaa mitään.

Otan asiat vastaan sellaisina, kuin ne ovat, mutta en halua märehtiä negatiivisuudessa.

Positiivinen asenne

”Sinä et tee töitä tarpeeksi”

Esitän sinulle hypoteettisen tapahtuman. Kuulet työpaikallasi, että kollegasi on levittänyt sinusta ikäviä huhuja. Hänen mielestä et hoida töitäsi kunnolla, olet laiska ja sietäisit saada potkut. Miten sinä reagoit? (Perustuu valitettavasti hieman muunnellusti omaan kokemukseen.)

Voisin kuvitella, että olet aika vihainen ja hämmentynyt. Olenko oikeassa? Vihan tunne kasvaa sisälläsi ja kohta et voi keskittyä enää mihinkään muuhun. Ehkä korvistasi tulee savua? Ajatteletko ehkä, ”apua, ajatteleeko muutkin työkaverini näin?”, ”mä varmasti saan kohta potkut, jos kaikki ajattelee näin” tai ”enkö minä tee töitä tarpeeksi?”.

On täysin ymmärrettävää, että olet vihainen ja koet vääryyttä. Mutta, mitä sinä hyödyt tästä vihan tai epävarmuuden tunteesta? Et mitenkään. Päinvastoin. Nyt tulee kuitenkin se paras kohta 🙂 Voit opettaa itsesi ajattelemaan tilanteen eri tavalla.

Mitä jos ajattelisit: ”kollegalla taisi olla huono päivä”, ”eipä tuo haittaa, tiedän itse, että teen paljon töitä” tai ”pitääkin ehkä jutella kollegan kanssa kahdestaan, jos hänen mieltä painaa jokin”. Tämä on positiivista ajattelua parhaimmillaan 🙂

Positiivinen asenne

Miten olen päätynyt ”positiivarin” elämään?

Suurin vaikutus, joka on vienyt minua positiivisen elämän suuntaan on meditointi. Aloitin meditoinnin harjoittamisen vuonna 2011 ja olen siitä lähtien ollut tietoisen elämän polulla. Välillä olen enemmän tietoinen ja välillä vähemmän. Olen lukenut paljon kirjallisuutta aiheesta ja yksi suuri opettaja matkallani on Jon Kabat-Zinn ja mindfulness. Yksi kirja kuitenkin muutti täysin ajatusmaailmani: Elämänilon salaisuus ja onnellisuuden tiede, Yongey Mingyur Rinpoche.

Sairauteni motivoi minua harjoittamaan mieltäni

Kun sairastuin vuonna 2015 kohtasin paljon vihan ja negatiivisuuden tunteita. Sidekudossairaudestani aiheutuva päivittäinen kipu on saanut minut tutkimaan ajatustapojani vielä enemmän. Kipujen kohtaaminen joka päivä vaatii paljon asioiden käsittelyä pääkopassa, ellei halua muuttua hyvin vihaiseksi ja katkeraksi ihmiseksi. Positiivisuus auttaa tähän merkittävästi. Olen myös todella kiinnostunut tutkimaan, miten kipu vaikuttaa mieleen. Huomaan, että minulla on kipuja vähemmän jos olen tietoinen ja rauhallinen, sillä stressi pahentaa niitä.

Positiivinen asenne

Lukija, kiitos sinulle vielä kauniista sanoistasi. En tule koskaan unohtamaan niitä. Kirjoitan pian postauksen, mihin laitan lisää harjoituksia, joita itse käytän päivittäin, ja kerron lisää myös arjen haasteistani positiivisuuden kanssa 🙂

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lisää postauksia positiivisuudesta.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

 

Kirjoja, jotka ovat muuttaneet elämäni:

Elämänilon salaisuus ja onnellisuuden tiede, Yongey Mingyur Rinpoche.

Paranemisen taito, kuinka löydät sisäisen viisauden ja itsehoidon voimavara, Bernie S. Siegel.

Olet jo perillä, Jon Kabat-Zinn.

The Stress Test: How pressure can make you stronger and sharper, Ian Robertson.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *