Miten löytää arjen harmaudesta positiivisuutta?

Harmaa, sateinen, kylmä ja pimeä keli on täällä taas. Huomaan, että vuodenajan vaihtuminen vaikuttaa itseeni todella paljon ja energiaa ei ole läheskään niin paljon kuin kesällä. Ei oikein huvita mennä ulos ja tekee mieli vetää viltti visusti korvien päälle ja pysyä vällyjen välissä. Miten voimme saada potkua ja positiivisuutta arkeemme, vaikka ulkona on harmaata, vettä tulee saavista ja auringon lämpö on vain kaukainen muisto?

Arjesta positiivisuutta

Miten löytää positiivisuutta harmaasta arjesta?

Uskon siihen, että tuomalla raikkaampaa näkökulmaa viikkoosi ja tekemällä muutamia harjoituksia voit herättää itsesi arkeen ihan uudella tavalla. USKALLA yrittää uutta!

Havahdun usein siihen, että puhumme säästä, kiireistä, väsymyksestä ja pimeydestä negatiiviseen sävyyn (myös minä). Lauseet kuten: ”minä olen niin poikki/väsynyt”, ”eikä, ulkona on niin karsea sää”, ”pimeys masentaa minua”, ”olisipa kesä” tai ”minulla on niin kamala kiire koko ajan” itseasiassa vain PAHENTAA näitä kaikkia fiiliksiä sisällämme ja tartuttaa muita. Ymmärrän, että näistä asioista puhuminen välillä on tärkeääkin, mutta mielestämme VAHVISTAMME väsymyksen ja negatiivisuuden tunteita, jos puhumme niistä korostaen hieman valittavallakin sävyllä  ja useaan otteeseen.

Muistan menneisyydestäni, että valitin monta kertaa päivässä, miten väsynyt olin työkavereille. Tämä varmasti lisäsi myös heidän väsymystään – ja minun! Jossain kohtaa havahduin tähän tapaan ja yritin tietoisesti vähentää väsymyksestä jauhamista.

Arjesta positiivisuutta

Ajattele asioita nurinkurin

Mitä jos ajattelisit tai sanoisit ääneen täysin päinvastaisia asioita, kuin mikä tulee ehkä mieleesi ensimmäisenä? En pyydä sinua muuttamaan itseäsi tai ajattelutapojasi, mutta ehdotan sinulle uutta näkökulmaa. Olen huomannut, että kun vain huomioin negatiivisia tunteita (olen kiukkuinen, sillä ulkona on huono sää), enkä anna niille lisäarvoa (puhu korostaen muille ihmisille, miten kamala sää ulkona on ja miten se vihastuttaa minua), oloni on paljon keveämpi ja rauhallisempi. Auttaa myös väsymyksen tunteisiin 🙂

Yritä tätä harjoitusta joskus, se tuo minun päivääni paljon positiivisuutta (huom. ei ole tarkoitus olla kokoajan hymyssä suin, välillä saa myös kiukuttaa).

Muutamia ehdotuksia nurinkurin ajatteluun:

Aloita aamusi eri tavalla: ”onpa ihana päivä herätä tänään” ,”tänään minua ei väsytä lainkaan” tai ”tästä tulee hyvä päivä”.

Tsemppaa työkavereitasi: ”onpa ulkona raikas sää, kun siellä sataa” ,”tässä päivässä on todella paljon energiaa” tai ”mikä ihme, tänään ei väsytä lainkaan”.

Ulkona on harmaata ja pimeää: ”onpa hienoa, miten vuodenajat vaikuttavat luontoon ja ympäristöön”, ”ihana sateen ropina, eikö se ole rauhoittavaa” tai huomioida, miten tunnelmallista pimeys voi olla (esim. kynttilänvalo) tai miten kauniisti valot korostuvat pimeällä.

Voit muuntaa sanat omaan suusi/mieleesi sopiviksi, nämä ovat vain ideoita 🙂

Arjesta positiivisuutta

30 sekunnin sääntö

Haastan sinua olemaan läsnä 30 sekuntia! Poimin tämän harjoituksen psykologi Tony Dunderfeltilta I love me -messuilta. Ideana on ankkuroitua tähän hetkeen 30 sekunnin ajaksi. Kyllä, tähän sinulla on aikaa!

Tee harjoitus näin:

  1. Anna itsellesi 30 sekuntia aikaa. Rauhoita ajatuksesi ja keskity vain tähän hetkeen. Havainnoi avoimesti koko sitä todellisuutta, joka levittäytyy eteesi. Kuule, koe, näe. Jos mielesi harhailee, keskity vielä toiset 30 sekuntia. Kaikki on juuri nyt ihan hyvin, eikö vain!
  2. Taltuta sisäinen höpöttäjäsi muuttamalla sen ääntä. Anna jokaiselle huolenaiheelle oma ääni. Inisevä naisen ääni pohtii työpaikan organisaatiouudistusta. Kumea basso kelaa vaikeaa ihmissuhdetta tai rahahuolia. Tunnista tuttu ääni ja anna sen puhua mitä puhuu.
  3. Kun alat voivotella mielessäsi elämäsi epäkohtia, opettele kääntymään. Valmenna psyykeä kääntämään asia toisinpäin. Jos voivottelet, ettei sinulle ole ystäviä, ota kännykkä käteen ja katso numeromuistista, kuinka monta ihmistä tunnet. Aika paljon kavereita! Jos asunto tuntuu ankealta, huomaa, miten paljon tavaroita sinulla on ympärilläsi. Melkoinen määrä! Psyyke kiinnittyy helposti puutteisiin ja vikoihin. Ydinminällä voimme ohjata itseämme näkemään myös sitä hyvää, mitä joka hetkessä on.

Voi Hyvin -lehden artikkelissa lisää 30 sekunnin säännöstä (harjoituksen ohjaus poimittu myös artikkelista).

Arjesta positiivisuutta

Mikä sinulle antaa voimaa tänä vuodenaikana? Kerro meille kommenteissa ❤️

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lisää positiivisia postauksia.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *