Miten kohdata vaikeat tunteet x 3 parasta vinkkiä

Kirjoitan blogissani usein positiivisuudesta, mutta myös negatiiviset ja vaikeat tunteet ansaitsevat huomiota. Ne ovat osa elämäämme yhtälailla kuin positiiviset tunteet. Voimme kuitenkin vaikuttaa siihen, miten kohtaamme vaikeat tunteet ja helpottaa elämäämme merkittävästi. Ilmiannan nyt itselleni toimivat 3 vinkkiä, miten kohdata vaikeat tunteet helpommin. 

Voima-asento

Miten kohdata vaikeat tunteet x 3 parasta vinkkiä

Negatiiviset ja vaikeat tunteet kannattaa ja tulee kohdata mielestäni, mutta niille ei kannata antaa liikaa valtaa. Tunteilla voi olla ikävä lumipalloefekti ja se kannattaa lopettaa jo aikaisessa vaiheessa. Tässä 3 vinkkiä, miten itse helpotan vaikeita tunteita!

1. Hengitä syvään ja kuuntele hengitystäsi

TÄMÄ OIKEASTI AUTTAA! Kiinnitä erityistä huomiota pitkään uloshengitykseen. Kun kohtaamme vaikeita tai negatiivisia tunteita kehomme stressihormonit alkaa jylläämään (ja hengitys kiihtyy). Keskittämällä huomiosi hengitykseen, vaikea tunne ei ole enää mielessäsi niin vahvasti ja samalla rauhoitat kehoasi fysiologisesti.

2. Ota voima-asento ja puhu itsellesi (vaikka ääneen!)

Ota voimakas asento muutamaksi minuutiksi: seiso ryhdikkäästi ja esitä olevasi supersankari! Tämän sanotaan parantavan aivojesi dopamiinitasoja (”toimintahormoni”) ja saa sinut tuntemaan itsesi itsevarmemmaksi ja vähentää ahdistusta. 

Usein annamme ystävillemme hyviä neuvoja, mutta unohdamme itse noudattaa niitä. Kerro itsellesi ääneen asioita, mitä sanoisit parhaalle ystävällesi. Miten auttaisit häntä kohtaamaan vaikeat tunteet?

Miten kohdata vaikeat tunteet

3. Purista oikeaa kättäsi nyrkkiin, tee päässälaskuja tai lue kirjaa

Jos et pääse eroon vaikeista tai negatiivisista tunteista, voit ”huijata” aivosi ajattelemaan positiivisemmin 🙂

Luin hiljattain kirjan The Stress Test: how pressure can make you stronger, jossa psykologi ja neurotieteilijä kehottaa ahdistunutta potilasta puristamaan oikeassa kädessään kumipalloa nyrkkiin (voit tehdä ilman palloa). Tämä aktivoi aivojesi vasemman puolen ”approach modea” ja tekee sinut positiivisemmaksi. Olen testannut tätä ja hämmästyneenä raportoin, että se toimii (ainakin minulle). En ainakaan keskity enää negatiiviseen tunteeseen enää.

Toinen hyvä keino, jolla saat ajatukset muualle ihan varmasti on matemaattiset päässälaskut. Haasta itseäsi laskemaan mitä 2589 * 54 on tai laske, mitä 38570 + 419752 on. Heittäydyt laskemiseen täysin, joka vaatii aivoilta enemmän töitä – ja murheet unohtuvat ainakin laskujen ajaksi.

Kolmas tapa on lukea kirjaa tai tehdä jotain muuta, joka vaatii täyden keskittymisesi.

Testaa rohkeasti näitä vinkkejä, et menetä mitään! 🙂

Moni postauksen vinkeistä on poimittu kirjasta: The Stress Test: how pressure can make you stronger (Ian Robertson).

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lisää mieltä käsitteleviä postauksia.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *