Aiheena meditointi ja mistä löytää meditointikavereita?

Aika pyhittää postaus pelkästään meditoinnille. Olet varmaan huomannut, että olen kiinnostunut meditoinnista 🙂  Meditointi ja mindfulness on minulle oikeastaan elämäntapa ja ne tuo minulle rauhaa tässä kiireisessä ja välillä aika kylmässä sekä kovassa maailmassa. Erityisherkkänä ihmisenä reagoin kaikkeen todella voimakkaasti, siksikin minulle on erityisen tärkeää hiljentyä päivittäin, rauhoittaa mieleni ja kuunnella kehoani. Näin näen myös helpommin, miten uskomattoman kaunis tämä maailma on ja opin arvostamaan enemmän pieniä arkisiakin asioita elämässäni.

Olisi muuten aikamoinen onni löytää uusia kavereita, jotka ovat kiinnostuneita myös meditoinnista! Haluan keskustella kanssasi ❤️

Meditointi

Mitä meditointi tarkoittaa minulle?

Olen löytänyt meditoinnin vuonna 2011, kun terapeuttini suositteli sitä minulle. Siitä tuli pikaisesti minulle todella suuri tuki. Harjoitteluni oli aika on/off -tyylistä ensimmäisinä vuosina, välillä innostuin harjoittelemaan joka päivä ja sitten innostukseni lopahti totaalisti. Olen lähiaikoina kuitenkin ymmärtänyt jokapäiväisen harjoittelun tärkeyden ja teen tilaa meditoinnille joka päivä.

Kasvokuva

Jo ensimmäisestä päivästä lähtien meditoinnin myötä kulkeva myötätuntoinen asenne itseäni ja elämää kohtaan on ollut minulle tärkeää. En noudata mitään tarkkaa (tai ankaraa) meditointityyliä.  Sekoittelen usein mindfulness harjoituksia ja syvempiä meditointi harjoituksia keskenään ja minua ei haittaa, minkälainen harjoitus on tai mikä sen nimi on, kunhan vain teen harjoituksen.

Olen kokenut jo ensimmäisinä meditointi kertoina syvän ja hämmästyttävän rauhan tunteen, jolloin kaikki tuntuu kevyeltä ja kauniilta – jopa euforiselta. Tässä tilassa olen täydessä rauhassa itseni ja ympäristöni kanssa.

Sormus ja käsi

Saan yhteyden tähän rauhaan usein arjessani ja jo tieto siitä, että se on olemassa, tekee minut hyvin onnelliseksi. Toki on päiviä, jolloin en ole lainkaan yhteydessä itseeni ja mennä viipotan mieli kiireisenä, mutta tämäkin on osa harjoitusta. Itseasiassa silloin, kun on huono tai stressaantunut fiilis, olisi todella tärkeä tehdä harjoitus. Vaikeat tunteet voivat laueta sen myötä ja samalla muutat omia käyttäytymismalleja. Jos on huono tai ärsyyntynyt olo, ei kyllä tee mieli meditoida, vaan katsoa Netflixiä 🙂

Meditointia tulee harjoittaa joka päivä, jos haluat kokea sen tuomat positiiviset vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin. Ja tärkeä huomioida, että aina ei tule mitenkään euforinen tai rauhallinen olo! Mutta harjoitus on aina hyvä harjoitus.

Meditointi

Meditoin, olen siis parempi ihminen?

Olen kuullut puhuttavan siitä, että meditoinnin tai mindfulnessin harjoittamista pidetään jotenkin ”parempana elämänä”? Hölynpölyä!

En pidä itseäni lainkaan parempana ihmisenä, vaikka meditoin. Jos ihminen ajattelee näin, mielestäni jotain menee aika pahasti pieleen. Olenko minä parempi ihminen, kun pesen hampaani joka päivä?

Meditoinnilla on minulle oikeastaan päinvastainen vaikutus: olen myötätuntoisempi ja avoimempi muita ihmisiä kohtaan kuin ennen. Toisaalta haluni viettää aikaa yksin on lisääntynyt ja olen oppinut arvostamaan enemmän sitä, että olen hieman introvertti. Olen myös huomannut, että hyvin pinnalliset keskustelut jättävät minut aika kylmäksi. Minulla on selvä vastaus siihen, miksi meditoin: se tekee minut onnellisemmaksi.

Miten harjoittelen meditointia?

Minulla on tällä hetkellä aina joku tietty mindfulness-harjoitus meneillään joka viikko (esim. kehorentoutus tai Mindful liikkumisharjoitus) osana mindfulness-ohjaaja koulutusta. Teen harjoituksen kerran päivässä itse ja ohjaan sen myös ääneen kerran päivässä, jos ehdin. Tämän lisäksi teen yhden syvemmän meditointiharjoituksen useimmiten ennen nukkumaanmenoa. Kurssini on englanniksi, joka on vaatinut hieman totuttelua, mutta koitan kääntää harjoitukset suomeksi, kun teen enemmän ohjausvideoita YouTube-kanavalleni 🙂

Kasvokuva

Olisi mahtava keskustella kanssasi meditoinnista alla kommenteissa! Minkälaisia kokemuksia sinulla on?

Psst. kirjoitan muuten pian postauksen siitä, mikä ero meditoinnilla ja mindfulnessilla on.

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue lisää mindfulnessista ja meditoinnista blogissa.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Kommentit
  1. 1

    Tiina sanoo

    Vuoden alussa työpsykologi havaitsi sympaattisen hermostoni ylivireyden ja suositteli mindfulness-harjoitteita sen rauhoittamiseksi. Oikeastaan silloin löysin mindfulnessin! Ensi vuonna olen lähdössä ohjaajakoulutukseen, sillä haluan ehdottomasti viedä tätä mahtavaa asiaa eteenpäin, muille ihmisille! Harjoitteluni on vielä melko epäsäännöllistä, se olisi hyvä säännöllistää. Ottaa joka päivä hetki sille. Tällä hetkellä harjoittelen silloin kun muistan, otan hetken esimerkiksi saunan lauteilla. Voi kuinka siitä tuleekaan hyvä olo! Koko päivän vire taittuu parempaan suuntaan harjoittelun myötä.
    Kovasti olen vielä lapsenkengissä tämän asian kanssa, mutta erittäin kiinnostunut! Koen mindfulnessin intohimokseni. En siltikään ole vielä ihan varma, miten se eroaa meditoinnista. Odotankin seuraavaa postaustasi innolla! 🙂

    • 1.1

      martina sanoo

      Kiitos paljon kommentistasi Tiina 🙂 Ihan mahtavaa, että olet saanut apua mindfulnessista! Minulla on myös paljon hermoston yliaktiivisuutta ja siihen harjoitukset toimii kuin unelma! Olen huomannut, että piikkimatto ja kylmät suihkut (tai avantouinti) ovat myös hyviä keinoja rauhoittaa sympaattista hermostoa ❤️ Vaikka kylmä itseasiassa aktivoi sympaattista hermostoa, mutta itselläni sen jälkeen iskee päälle todella ihana väsymys ja raukea olo – eli lienee aktivoi sen jälkeen parasympaattista? Luin juuri, että se kai tasapainottaa hermostoa, en ole ihan varma miten se toimii. Olethan kuullut myös sinistä valoa suodattavista laseista?

      Kirjoittelen tässä juuri, mikä ero mindfulnessissa ja meditoinnissa on (ainakin minun mielestäni) 🙂 Minulle itseasiassa mindfulness harjoituksissa on joskus hankalaa se, että olen tottunut ”syvempiin” meditointi harjoituksiin, enkä vain olemaan hetkessä ja huomioida, kun elämä tapahtuu omalla painollaan. Mutta tästä pian lisää ❤️ Kiva kuulla!

  2. 2

    sanoo

    Hei. Löysin blogiisi vasta äskettäin ja meditointiakin vasta opettelen 🙂 Taustallani pitkää väsymystä, uupumusta ym. ja keväällä sairastuin vaikeaan ja harvinaiseen ihosairauteen, joka pitänyt minut poissa työelämästä puoli vuotta, joten aikaa ollut mietiskellä henkistä hyvinvointia ja millä tavoin sen saavutan. Terapeuttini myös vinkkasi meditoinnista, koska levoton ja rauhaton olo vaivaa ajoittain enkä ole oikeastaan koskaan osannut rauhoittua.
    Aihe kiinnostaa kovasti ja kehon kuunteleminen sekä itsestään merkkien löytyminen että missä mennään on aikamoista opettelua. Mutta opetellaan 😉

    • 2.1

      martina sanoo

      Kiitos kommentistasi 🙂 Mahtava kuulla, jos olet aloittanut tietoisemman elämän 🙂 Se vaatii paljon töitä, mutta se on mahtava tunne, kun elämä hidastaa tahtiaan, eikä maisemat vain vilise ohi pikakelauksella. Tämä on hyvinkin itsensä opiskelua 🙂 Oletko siis aloittanut meditoinnin? ❤️
      -Martina

      • 2.1.1

        sanoo

        Ihan aloittelu vaiheessa olen. Kirjoja lukenut ja koittanut perushengitysharjoituksia tehdä. Se on aluksi vaikeaa kun mielessä paljon asioita mutta tykkään kun keskittyy hengitykseen ja kehon tuntemuksiin, miten rentoutunut olo tulee. Pitäisi jotenkin löytää aikaa tälle jotta tämä tulisi osaksi joka päiväistä arkea ja sen myötä levähdystaukoja päivään.

        • 2.1.1.1

          martina sanoo

          Kuulostaa hyvältä 🙂 Jos pidät vain 5 minuutinkin tauon, se on jo todella mahtava juttu! Jos miettii mitä kaikkea turhaa jo 10 minuutissa voi tehdä, niin se on tosi lyhyt aika ”uhrata” antaa omalle hyvinvoinnilleen. Varmasti tästä tulee paljon parempi olo jälkeenpäin ❤️

          Tsemppiä harjoituksiin! Teen muuten tässä pian postauksen, miten voit tehdä pieniä helppoja mindfulness/meditointi harjoituksia arjen keskellä 🙂
          – Martina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *