Hengitysharjoituksia

Haluan jakaa kanssasi kikan, mikä on maailman helpoin tapa rentoutua ja voit koittaa sitä vaikka heti. Jos sinulla on stressaantunut tai ahdistunut olo, tämä auttaa varmasti. Nimittäin hengittäminen! Keskittymällä hetken näihin harjoituksiin voit tasoittaa sykettäsi, alentaa verenpainettasi, rauhoittaa hermostoasi ja mieltäsi, sekä edistää aineenvaihduntaasi ja kohentaa ryhtiäsi. 

Olen oppinut meditaation ja pilateksen kautta erilaisia hengitysharjoituksia ja käytän niitä päivittäin. Voit löytää netistä erilaisia hengitysharjoituksia, alla on kaksi minun lempparia. Ne on hyvin yksinkertaisia ja suosittelen testaamaan!

Muista_hengittaa_pieni.jpg

Pikarentoutus

Tee tämä harjoitus esim. bussissa tai töiden lomassa, missä voit istua hetken paikoillasi. Itse teen tämän joka päivä bussissa.

·      Sulje silmäsi

·      Istu rennosti ja anna maailman ja äänien ympärilläsi tapahtua omalla painollaan

·      Keskity kehoosi ja anna sen rentoutua, huomaa jos esim. jännität olkapäitäsi

·      Ala hengittämään syvään sisään ja ulos muutamia kertoa

Tee hengitys niin, että kohdistat mielesi vain hengityksen tarkkailuun. Ei hätää, jos mielesi lähtee seikkailemaan muualle, tuo se aina takaisin hengityksen tarkkailuun. Jos haluat, voit myös laskea hengityksiä vaikkapa kymmeneen asti.

Pilates hengitys

Tämä harjoitus on todella hyvä, jos kärsit esim. yläselkävaivoista. Hengitys kohdistuu rintakehääsi ja saa sinne aikaan liikettä. Harjoituksen voi tehdä seisaallaan, istuessa tai makuulla. Ensimmäisillä kerroilla on hyvä saada joku tuki selän taakse, se helpottaa harjoitusta. Seiso esim. seinää vasten.

·      Tunne kehosi ja selkäsi seinää vasten

·      Ala hengittää syvälle sisään, mutta ajattele että hengityksesi menee yläselkääsi, lapaluihisi, keuhkojen takaosaan ja yläselkäsi levenee

·      Hengitä ulos rauhassa ja toista harjoitus

Yläselän takaosaan hengitys on helpompi tehdä, kun sinulla on seinä tukena, sillä oikein tehtynä tunnet kun lapaluut avautuvat ja tunnet paineen yläselässäsi seinää vasten. Ajattele hengittäessäsi sisään, että kasvat pituutta ylöspäin, ja venytät myös niskaasi.

Hyvä hengityshetkiä sinulle! Muista rakastaa itseäsi <3

Rakkaudella, Martina

-in english-

Breathing exercises

I want to share with you a couple of breathing exercises, which are extremely easy to do. If you feel stressed out or have anxiety these exercises will help you calm down. Breathing exercises can lower your heartbeat, blood pressure; calm down your mind and your nervous system, increase circulation and improve your posture. Sounds good, right?

I’ve learnt these breathing exercises through meditation and Pilates and I use them every day. If you look online there are a ton of different exercises but these two, which I’m going to share with you, are my favourites. Test them out and see if they work for you!

Quick relax

You can do this exercise on the bus while going to work or at lunch hour somewhere private, you only need a couple of minutes to yourself. I do this breathing exercise at home or whilst travelling to work on the bus.

·      Close your eyes

·      Sit down calmly and let the world happen around you, try not to focus too much on the noise around you

·      Focus on relaxing your body and let go of any tension you might feel in your bogy e.g. shoulders

·      Start breathing slowly in and exhaling deeply out

Try to focus your mind on breathing in and out. Don’t worry if your mind wonders, just bring it gently back to your breathing. Sometimes counting each breath might help. Do this exercise as long as you can; even a couple of minutes will relax you immensely!

Pilates breathing

This exercise is really good if you suffer from any upper back pain because this breathing technique will bring movement to your ribcage. You can do this whilst standing, sitting down or lying on your back. This exercise is easier to grasp if you have your back supported e.g. standing up against the wall.

·      Stand up against a wall and feel your back touching it

·      Start breathing slowly in but this time think that your breath is going towards your upper back, shoulder blades and at the back of your lungs. You can imagine your upper back widening as you are doing this

·      Exhale slowly and repeat

While you have your back supported it is easier to guide your breath to your upper back. You can also imagine growing taller from your head up and this will bring a nice stretch to your neck.

Hope these exercises help you as much as they have helped me!

Love, Martina <3

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *