Eroon niskakivusta TOP 5 kipuilijan suositukset

Minulla on ollut niskakipuja jo vuosia. Olikin jo aika kertoa vinkkejä sinulle, miten pääset eroon niskakivusta. Tuntuu, että hartia- ja niskakivut ovat hyvin yleinen vaiva ja uskon, että suurin syy löytyy ihmisten huonoista ergonomisista asennoista päätteillä ja älypuhelimien äärellä.

Niskakipu kannattaa tutkituttaa, jos se jatkuu pitkään tai jos saat esim. puutumisoireita. Minulla on otettu magneettikuvat niskasta, jossa on ilmentynyt lieviä muutoksia, mutta ei mitään vakavaa. Niskani särkee jännitysniskan ja yliliikkuvuuden vuoksi ja minulla on myös todella huonot niskalihakset ja ryhtiongelmaa. Niskani aiheuttaa minulle päivittäisiä puutumisongelmia koko kehossa. Alla olevat vinkit ovat auttaneet minua pääsemään eroon niskakivusta jo vuosia 🙂 

Eroon niskakivusta

Näin pääset eroon niskakivusta TOP 5

Ensimmäinen neuvo: LAITA KÄNNYKKÄ POIS KÄDESTÄSI! Pään asento on usein todella huono, kun skrollaamme kännykkää (etukenokönötys).

1. Lämpö- ja/tai kylmähoito

Testaa lämpö- ja kylmähoitoa niskaan ja hartiaseuduille. Voit myös yhdistellä kylmää ja lämpöä vuorotellen. Kylmä auttaa tulehdukseen, kun taas lämpö auttaa lihasjumiin. Jos niska punoittaa, se on luultavasti tulehtunut. Itse testaan vuorotellen kylmää ja lämpöä ja usein huomaan selvästi jommankumman auttavan enemmän. Tulehdukseen ei kannata käyttää lämpöä.

Eroon niskakivusta

Miten?

Hanki kauratyyny tai kuumavesipullo lämpöhoitoon ja kylmähoitoon kylmäkalle (pyyhkeen ympärillä) tai kylmäpussia (saa apteekeista). Kylmä pyyhe tai pakastevihannespussi toimii myös hätävarana.

Itse käytän kylmäpussia ja kuumavesipulloa. Vesipullo on sopivan littana ja voit laittaa pään alle tyynyn päälle. Nukahdan usein kuumavesipullo tyynyllä 🙂

2. Piikkimatto tai tens-laite

Jos sinulla on usein niskajumeja suosittelen ehdottomasti hankkimaan piikkimaton (ja/tai tyynyn) ja tens-laitteen. Käytän piikkimattoa päivittäin ja se auttaa niskakipuun joka kerta! Vähentää myös puutumisoireita ja kylmiä käsiä.

Käytän Omron e3 tens-laitetta, joka maksaa noin 100 € (yllä kuva). Tens-laite supistaa lihasta sähköimpulssien kautta ja vilkastuttaa verenkiertoa, vapauttaa elimistöön kivuntunnetta vähentäviä endorfiineja sekä torjuu aivoille lähteviä kipuviestejä.

Piikkityyny

3. Foamrulla tai pehmeä piikkipallo

Suosittelen hankkimaan suht kovan foamrullan. Voit käyttää myös käärittyä pyyhettä ja laittaa sen eri kohtiin yläselän alle. Kaupoista saa edullisesti myös pieniä pehmeitä piikkipalloja (nystyräpallo), joilla voi rullata yläselän jumeja pois.

Kipupallo

Miten?

Rullaile selkää foamrullan avulla ja availe rintarankaa. Laitan joskus foamrullan niskan alle ja teen päällä pientä liikettä (esim. piirrä nenänpäällä ympyrää). Jos käytät piikkipalloa, mene makaamaan selällesi jumppamaton päälle ja laita pallo kipeän kohdan alle. Rullaile kehoa palloa vasten – avaa jumeja ja tuntuu aivan ihanalta 🙂

4. Kipugeelit ja -öljy

Olen käyttänyt monia eri kipugeelejä, sekä kylmä- ja lämpögeelejä. Olen kokenut, että oikeastaan kaikki niistä on auttanut minua kipujen kanssa. Olen hiljattain testannut myös Frantsilan hoitoöljyä, joka auttaa kipuun ja josta tykkään paljon! Tuote on tehty 98 % luomuraaka-aineista. Tuote lievittää mm. kipua, laukaisee jännitystä ja elvyttää verenkiertoa. Maksaa n. 17 €, tuote on erittäin riittoisa. Sain tuotteen blogini kautta testaukseen.

Frantsila kuisma hoitoöljy

5. Pieni liike

Niska- ja hartiajumiin auttaa pieni liike. Ei ole hyvä jymähtää paikoilleen ja kannattaa välttää staattisia asentoja, sillä ne pahentaa kipua.

Miten?

Lähde kävelylle, heiluttele käsiä ja pumppaa hartioita ylös ja alas, jotta saat verenkierron vilkastumaan. Myös kävelysauvat ovat hyvä lisä kävelylle!

Kun akuutti kipuvaihe on on ohi kannattaa varata aika fysioterapeutille, treenata niska ja hartiat parempaan kuntoon. Myös työergonomia on todella hyvä tarkistuttaa asiantuntijan kanssa!

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lisää apua kivunhoitoon.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *