Ajatusharjoituksia kontrollifriikille

Apua, tajusin vähän aikaa sitten, että minähän olen kontrollifriikki! Huomaatko itsessäsi samoja piirteitä? Miten oikein tulin tähän ymmärrykseen ja mitä asialle voisi tehdä? Kokosin hieman ajatusharjoituksia kontrollifriikille.

Naurava minäTaustaa kontrollistani

Olen asunut yksin monta vuotta, ennen kuin tapasin poikaystäväni. Olemme asuneet onnellisena yhdessä nyt vuoden. Ylenpalttinen siivous ei kuulu repertuaariini, mutta minulla on tarkka näkemys, missä kaikkien tavaroiden paikka on ja tämä pitää asunnossani yllä hyvän tasapainon (joka tuo minulle jotain omituista mielenrauhaa). Poikaystäväni muutettua asuntooni asiat muuttuivat. Hänellä on rennompi ote, siihen missä tavarat kuuluu säilyttää (eikä hän voi muistaa kaikkia minun ohjeita) ja vaikka hän on siisti tyyppi, huomasin, että aloin menettää kontrollia asunnossani. ”APUA, David on kokkaamassa minun keittiössä yksin, David ei laittanut kattilaa takaisin oikealle paikalle kaappiin, David ei suoristanut TV:tä oikeaan asentoon, kun hän oli pelannut pleikkaa, suolapurkki on 2cm väärässä paikassaMAYDAY, MAYDAY, MAYDAY!

Minä juomassa kahvia

Lempi teekuppini :)

Mikä minua stressaa?

Minua stressaa kontrollinmenetys asunnossani. Luulen, että ongelmamme aiheuttaa se, että asuntoni oli alun perin minun, emmekä voineet luoda yhteistä kotia. Tämä kuitenkin on muuttumassa tämän vuoden aikana, sillä olemme muuttamassa keväällä uuteen asuntoon 🙂 (psst. jänniä uutisia tulossa pian!) Rupesin totta kai googlailemaan ohjeita itselleni, miten voin taltuttaa sisäisen tiukkikseni, ja löysin hyvän artikkelin aiheeseen. Olen onnistunut rauhoittamaan mieltäni todella paljon ajatusharjoituksilla!

Ajatusharjoituksia kontrollifriikille:

  • Kaiva muististasi esiin kokemuksia hetkistä tai ajasta, jolloin olet ottanut rennosti. Miltä sinusta silloin tuntui? Miten silloin toimit?
  • Pohdi, mitä tapahtuisi, jos höllentäisit otettasi. Mitä ihan oikeasti tapahtuisi?
  • Tuskin mitään kovin dramaattista. Olisiko muutos välttämättä pahasta?
  • Luo itsellesi mielikuva siitä, minkälaista elämäsi olisi ilman ylenpalttista kontrollia. Mitä hyvää ja uutta voisit saada elämääsi höllentämällä ohjaksia?
  • Hyväksy epävarmuus ja yritä jakaa vastuuta sekä töissä että kotona. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse. Delegoi!
  • Ota hetkeksi etäisyyttä. Kokeile vaikkapa lomailla yksin. Se tekee hyvää sinulle, parisuhteellesi ja perheellesi.
  • Hyväksy rajallisuutesi ja anna itsellesi lupa tehdä asiat riittävän hyvin. Aina ei tarvitse yltää parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.

Lue artikkeli kokonaan Kauneus ja Terveys sivuilta.

Noniin, ei muuta kuin hölläämään otetta! Testailen uusia ajatusharjoituksia ja raportoin takaisin.

Ei niin kontrolloivalla rakkaudella,

Allekirjoitus_Martina

Lue myös:

Rentoutusharjoitus video stressiin, ahdistukseen tai kipuun

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Suomi ei tue sairauttani

Mitä en pysty tekemään enää sairauteni takia

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *