5 pientä mindfulness harjoitusta kiireisen arjen keskelle

Haluisitko aloittaa mindfulnessin tai meditaation harjoittamisen, mutta et löydä aikaa kalenteristasi? Jos mietit mitä kaikkea turhaa voit tehdä 5 tai 10 minuutissa, haastan sinut käyttämään tämän ajan oman hyvinvointisi parantamiseen. Vaihda vaikkapa Instagram-kuvien selaaminen yhteen mindfulness harjoitukseen? Lupaan sinulle, että ajan kanssa harjoitusten tekeminen helpottuu ja ne voi tuoda uskomattoman paljon hyvää oloa kiireiseen arkeesi! Tässä pieniä arkisia mindfulness harjoituksia, joita ehdit EHDOTTOMASTI tehdä ❤️ Kuvat ovat  ihania muistoja Vietnamista, Hanoista.

Minä Vietnamissa

Pieniä mindfulness harjoituksia arkeen

Nämä harjoitukset eivät vie kuin muutaman minuutin ja istuu arkeen hyvin.

1. Hetki junassa, bussissa tai autossa

Jos sinulla on hetki vapaata aikaa, esim. bussissa, älä kaiva älypuhelinta taskustasi, vaan ole itsesi kanssa.

  • Rauhoitu hetkeksi ja katso ympärillesi: mitä kaikkea ympäristössäsi tapahtuu?
  • Koita olla ”keksimättä tarinoita” tai tehdä päätelmiä ihmisten tai tapahtumien ympärille, vaan yritä olla objektiivinen katselija.
  • Kun katsot ympärillesi, kiinnitä huomiota myös vartaloosi, oletko rento vai tunnetko kenties jännitystä jossain kohtaa kehossasi? Onko hengityksesi rauhallista vai tiheää?

Ole iloinen, että tämä hetki on omistettu vain sinulle. Sinulla ei ole kiire mihinkään!

Lepäämässä

2. Juo teetä tai kahvia

Pidä pieni mindfulness hetki kahvitauolla tai aloita aamukahvi tietoisesti.

  • Kun kaadat ja teet kahvin, yritä tehdä se kuin tekisit sen ensimmäistä kertaa. Kiinnitä huomiota, miten valmistat kahvin ja ehkäpä tunnustele, miltä kahvipaketin ja kahvimitan pitäminen kädessäsi tuntuu?
  • Miltä kahvin kaataminen kuppiin tuoksuu tai tuntuu?
  • Huomioi kahvikupin lämpö käsissäsi, mitä tuntemuksia tämä tuo käsiisi? Onko kätesi jo lämpimät vai kenties kylmät?
  • Ennen kuin juot kahvia tai teetä, haista miltä se tuoksuu. Mitä aromeja voit erottaa tuoksussa?
  • Maista rauhassa, miltä kahvi tai tee maistuu, mitä eri aromeja voit erottaa maussa?

Mieti muita miljoonia ihmisiä maailmassa, jotka juovat kanssasi samaa aikaa kahvia ja ole iloinen, että olet yksi heistä jotka tekevät sen tietoisesti!

Mindfulness teehetki

3. Jonottamisen taito

Jonottaminen voi aiheuttaa monelle stressiä. Nämäkin hetket ovat hyviä mahdollisuuksia harjoittaa mindfulness taitoja!

  • Jonottaessasi kiinnitä huomio ympäristöösi, kehoosi ja jalkapohjiisi vasten maata.
  • Huomioi, miten vaikeaa on esim. olla tuomitsematta hidasta asiakasta edelläsi, joka hidastaa jonon etenemistä.
  • Tunnetko ehkä kehossasi jännitystä? Oletko ärsyyntynyt, kärsimätön tai jopa vihainen? Huomio vain nämä tunteet ja keskitä huomiosi hengitykseen ja tiedä, että tämä hetki menee ohi pian.

Valitse pisin jono kaupassa, sen sijaan, että yrität laskelmoida, mikä jono on kaikista lyhyin, ja haasta itseäsi tekemään hieman pidempi mindfulness harjoitus jonottaessa!

Minä Vietnamissa

4. Hetki työpöydän äärellä

Kiireen tunne töissä voi olla päätähuimaava ja taukoja on vaikea pitää, kun tekemistä olisi niin paljon. Tee tämä harjoitus työpöytäsi ääressä.

  • Pysähdy muutamaksi minuutiksi ja keskeytä työn teko. Huomioi mitä näet ja kuulet ympärilläsi, älä kuitenkaan lähde minkään äänen tai tapahtuman mukaan, vaan ole ”kärpäsenä katossa”.
  • Kiinnitä huomio kehoosi ja hengitykseesi, anna mielesi rauhoittua hetkeksi. Ei hätää, jos työkiireet tulevat mieleesi, voit palata niiden pariin pian. Tuo huomiosi takaisin kehoosi ja hengitykseesi.
  • Miltä työtuoli tuntuu selkääsi vasten ja miltä jalkasi tuntuu lattiaa vasten?

Mindfulnessin harjoittaminen työpäivän aikana voi parantaa luovuutta, sosiaalista kanssakäymistä ja pienet tauot pitkin työpäivää vähentää stressiä.

Saippuakuplia

5. Pese kädet

Käyt vessassa monta kertaa päivässä ja käsien peseminen jälkeenpäin on mahtava hetki harjoittaa mindfulnessia.

  • Kun peset kädet, mieti miltä vesi tuntuu käsissäsi? Onko vesi ihanan lämmintä, haaleaa tai liian kylmää? Miltä veden valuminen kuulostaa?
  • Miltä saippua tuntuu käsissäsi, kun vaahdotat sitä? Haistatko saippuasta kenties jonkun tuoksun?
  • Kun olet pessyt kätesi, kuivaa ne myös tietoisesti. Miltä paperi tai pyyhe tuntuu käsissäsi? Onko pyyhe tai paperi kova tai pehmeä?

Kuten huomaat, voit tuoda pieniä harjoituksia arkeesi hyvin helposti!

Harjoitukset käännetty muunnellusti kirjasta Mindfulness on the go, Padraig O’Morain.

Rakkaudella,

Allekirjoitus Martina

Lue lisää mindfulness aiheesta.

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *