Nämä 4 Mindfulness harjoitusta kesyttää arjen stressiä

Näitä Mindfulness harjoituksia on NIIN helppo sovittaa arkeen, jopa kiireen keskelle. Itseasiassa ”tylsät jokapäiväiset puuhat” voivat olla paljon kiinnostavampia näiden harjoitusten avulla ja voit tuoda lisää väriä ja iloa arkeesi 🙂 Poimi tästä 4 Mindfulness harjoitusta arkeesi.

Näiden harjoitusten parissa et voi sanoa, että ”en mä ehdi tehdä!”.

Mindfulness yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä, että tuot huomion aisteihisi (tai hengitykseen). Näillä harjoituksilla voit tuoda hengähdystauon kiireiseen päivään ja pääset samalla irti myös stressistä. Lupaan sinulle, että sinulla on rauhallisempi olo näiden harjoitusten jälkeen. Hymy saattaa myös olla yksi mahdollinen jälkivaikutus 🙂

4 Mindfulness harjoitusta

4 helppoa Mindfulness harjoitusta

1. Maista ruokaa tarkasti

Milloin viimeksi söit todella hitaasti aterian, ilman kiirettä? Kun huomioimme tarkemmin ruoan tuoksun ja eri makujen vivahteet, meille voi avautua aivan uusi aistien sinfonia!

  • Valmista ruoka rauhassa ja rakkaudella. Nauti siitä tunteesta, että teet ruokaa. Miltä veitsi tuntuu kädessäsi tai vihannes?
  • Kun ruoka on valmis, istu alas ja katso ruokaa. Minkä väristä se on, onko annos kaunis, miltä se tuoksuu? Nouseeko ruoasta kenties höyryä, jos se on hyvin lämmintä?
  • Kun nostat haarukallisen ruokaa suuhusi, miltä ruoka maistuu kielelläsi ja miltä suussasi tuntuu, kun pureskelet ruokaa? Mitä eri makuja voit erottaa?

Sanotaan, että aivoilla kestää jopa 20 minuuttia ruokailun aloittamisesta, ennen kuin ”tajuat”, että olet kylläinen, eli hidas syöminen todella kannattaa!

4 Mindfulness harjoitusta

2. Huomioi olkapääsi

Kuinka usein päiväsi aikana huomiot kehoasi? Huomioitko kehoasi lainkaan vai oletko vain pääsi sisällä?

  • Kiinnitä huomiota olkapäihisi aika ajoin ja anna niiden rentoutua (voit myös sulkea silmäsi).
  • Kun olkapääsi ovat rennot, rentouta niitä vielä lisää ja anna kaiken jännityksen laueta kehossasi pikkuhiljaa.

Eikö ole hassua, miten paljon vietämme aikaa vain päämme sisällä ja huomioimme kehomme usein vasta sitten, kun jokin paikka särkee? Älä anna kehosi tulla kateelliseksi ja anna sillekin huomiota!

Lähikuva

3. Kuuntele toisen ihmisen hengitystä

Kuinka usein käyt todella pikaisia keskusteluja toisten ihmisten kanssa? Kun sinulle puhutaan, keskitytkö oikeasti siihen, mitä toinen sanoo, vai mietitkö jo pääsi sisällä, mitä tulet vastaamaan hänelle?

  • Kun keskustelet toisen ihmisen kanssa, kiinnitä aika ajoin huomiota hänen hengitykseen ja omaasi. Tämä auttaa sinua keskittymään paremmin, mitä toinen puhuu ja annat enemmän huomiota keskustelulle.

Tuleeko sinulle stressaava olo ihmisten seurassa, jotka puhuvat älyttömällä vauhdilla ilman taukoja?

Hidastamalla keskustelua voit rauhoittaa merkittävästi myös ihmistä, jonka seurassa olet. Ajattele miten hienon palveluksen teet hänelle!

Teruelissa

4. Jokapäiväiset tavarat

Milloin viimeksi kiinnitit tarkkaa huomiota jokapäiväisiin tavaroihisi työpaikallasi tai kotona? Kun kiirehdimme arjessamme paikasta toiseen, meillä ei ole aikaa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin ja meistä tulee sokeita monille kauniille asioille.

Ota hetki aikaa itsellesi ja kiinnitä tarkkaa huomiota esineisiin, joita käytät päivittäin.

  • Kävele kotonasi rauhassa ja tutki rauhassa, mitä näet. Ikään kuin katsoisit uusin silmin seiniä, mattoja, verhoja, astioita, maljakkoja tai huonekaluja…Näetkö jotain uusia yksityiskohtia, mitä et ollut huomannut aikaisemmin?
  • Tee sama työpaikallasi.

Eikö ole kiinnostavaa, miten eri silmillä katsomme uusia paikkoja esim. lomalla, kuin kotimaassa? Jostain syystä tutut paikat eivät enää kiinnosta meitä niin kovasti..

Lähikuva

Harjoitukset käännetty ja otettu muunnellen kirjasta Mindfulness on the go, Padraig O’Morain.

Mitä mieltä olet postauksen ja blogini uusista kuvista? David otti vähän kuvia minusta täällä Teruelissa 🙂

Lisää samanlaisia harjoituksia.

Rakkaudella,

Martina allekirjoitus

Slow is beautiful Instagramissa ja Facebookissa.

Kommentit
    • 1.1

      martina sanoo

      Ihan mahtava kuulla Henna 🙂 Kävin stalkkaamassa sun blogia jo eilen! Missäpäin Lontoota asut? Asuit itse nuorempana Lontoossa monta vuotta ja maaliskuussa olisi tarkoitus muuttaa Brightoniin! Oletko muuten koskaan ajatellut, että kirjoittaisit blogiasi myös enkuksi?

      Terkuin, Martina

    • 2.1

      martina sanoo

      Moi Tomi 🙂 Kommentit on aina tervetulleita aiheesta tai sen ohi ja kiitos paljon ❤️ Innostuin niin kovin noista kuvista, että niistä syntyi uusi bannerikin 🙂

      Terkuin, Martina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *