VÄLTÄ KESÄKILOT

Loma, jäätelöt, juomat, herkut ja… vyötärömakkarat – vältä kesäkilot! Lomat kurkkivat kulman takaa ja odotus on kova. Minulta on usein kysytty, miten itse liikun ja mitä syö kesän aikana, jotta kesäkiloja ei kertyisi tai kertyykö niitä? Miten voisi nauttia kesästä ilman ikävää kurinpalautusta kesän jälkeen? Tänään vastailen ja annan pikkuvinkkejäni kuinka välttää turhat kilot. Minäkin rakastan valoisia kesäiltoja viinilasin (tai muutaman) kera terassilla tai laiturinnokassa ja ne kuuluvat ehdottomasti kesääni. Myös grillailu on osa tätä vuodenaikaa ja lomaa, joka kuuluu myös kesääni. Nautin auringosta, ulkoilmasta, rennosta tunnelmasta, liikkumisesta, vedessä, perheestä ja ystävistä. No, mitä sitten teen toisin kuin ne, joille kesäkilot ovat ärsyttävä ja ikuinen riesa loman jälkeen? Lisääntynyt valo antaa valtavasti lisää energiaa ja houkuttelee ulkoiluun, mielen rentoutuu ja stressi vähenee, tuoreet kauden raaka-aineet, joista hullaannun joka vuosi ja nesteytys, josta pidän parempaa huolta kesäisin. Suurin juttu ovat kuitenkin valinnat, joita teen päivittäin ja joihin meillä kaikilla on mahdollisuus.

 

VALTA KESAKILOT

 

Kesäloma = nautiskelu

Totta, kesään kuuluu rentoutuminen ja nautiskelu – ehdottomasti! Vastuu siitä, mitä ja miten nautiskelemme on meillä kaikilla itsellämme. Valinnat on hyvä tehdä tietoisesti, jotta olo pysyy koko kesän ja sen jälkeenkin hehkeänä. Vältä kesäkilot helposti ja vaivattomasti nauttimalla, mutta vaihtamalla erilaiset herkut vain astetta parempiin. Et joudu luopumaan mistään, vaan saat valita paremmin. Tällä tavalla loma ei tunnu olevan täynnä erilaisia rajoitteita ja luopumista – ennemminkin runsautta ja valinnanvapautta!

 

Kesäjuomat

Aurinko lämmittää ja erilaisia ihania kesän juhlia on jos jonkinmoisia. Siispä myös juomapuoleen kannattaa kurkistaa. Rakastan hyviä viinejä, kesällä kylmä rose- ja valkoviini maistuvat erityisen hyville. Viini on aina kuivaa ja välttelen epämääräisiä drinkkejä tai juomasekoituksia. Erilaiset keinotekoiset juomat jätän väliin niiden sisältämien lisä-, väri- ja makuaineiden vuoksi. Ne minittäin, paitsi ovat epäterveellisiä, myös saavat kehon keräämään lisää makkaroita kylkiin! Saattaa tuntua oudolta ajatella, että kaloriton juoma voi aiheuttaa painonnousua, mutta totta se on. Jättäessäni kaikki limut ja muut ”virvoitusjuomat” pois noin kahdeksan vuotta sitten, saivat samalla myös vatsan turvotus ja ilmavaivat kyytiä ja elimistö alkoi keventyä turhasta kuonasta, jota kehoni oli keränyt. Vältä kesäkilot antamalla elimistöllesi riittävästi vettä, joka auttaa huuhtomaan kuonaa pois, piristää, kaunistaa ihoa ja auttaa kehoa muutenkin toimimaan paremmin. Kuumalla kesäsäällä voi veteen sujauttaa hiukan hyvälaatuista ja makuista suolaa. Omat kesäjuomani ovat vesi, erilaiset teet, marjoilla, yrteillä ja hedelmillä maustettu vesi, kuivat viinit, ehkä hiukan kahvia ja itse puristettuja vihermehuja. Muutama Aperol spritser saattaa kesän aikana myös mennä – balanssi on hyvä pitää kaikessa. : )

 

VALTA KESAKILOT 02

 

Kesäruoat

Grillailu ja kesä kuuluvat yhteen. Oma uusi Mustangin savustin odottelee jo minua ja mieheni virittelee grillialuetta kesäkuntoon. Vältä kesäkilot miettimällä, mitä grillaat ja vaikuta siihen, miltä loman aikana ja jälkeen kehosi tuntuu. En rajaa mitään pois, mutta suosittelen valitsemaan aina parhaimman, jonka voit. Jos siis valitset makkaran, valitse paras ja korkealla lihapitoisuudella varustettu makkara jauhomakkaroiden sijaan. Myös grillattavissa kannattaa olla tietoinen niiden sisältämistä lisäaineista. Esimerkiksi kaikki valmiiksi marinoidut asiat jäävät meidän perheeltä aina väliin. Samaa voin suositella kaikille muillekin. Kasviksiin, juureksiin ja muihin ruokiin saa ihan uutta twistiä ja mielenkiintoa grillistä, yrteistä ja savustuksesta – kokeile! Omalle kesälautaselleni tulee kalaa, sieniä, mereneläviä, juureksia, hedelmiä ja kasviksia. Kylkeen monipuolisia salaatteja, erilaisia hummuksia ja muita tahnoja ja roppakaupalla marjoja – yummy! Perheen miehille valmistan myös kanaa ja lihaa, mutta aina ilman valmiita marinaadeja. Rakastan erilaisia marjoja, jotka vihdoin kypsyvät kesä aikana, makeita herneitä, itsetehtyjä jäätelöitä, terveellisiä suolaisia ja makeita, mutta sokerittomia herkkuja, hedelmiä ja myöhemmin omenoita sekä sieniä. Raakasuklaa kuluu myös kesään, mutta enemminkin sadepäiviin tai viileämpiin iltoihin. Kesäkilot eivät tällä tyylillä kesää viettäen juurikaan vaivaa, vaan olo on energinen, kevyt ja aurinkoinen. Keino on siis kovin yksinkertainen: vältä kesäkilot vaihtamalla ”perusherkku”, johonkin parempaan.

 

 

Liikkeessä koko kesän

Kesällä on ihanaa liikkua paikasta toiseen fillarilla, kävellen tai millä tahansa. Aurinko houkuttelee myös uimaan ja veden vaikutuksesta lymfakierto vilkastuu ja keho nauttii. Ymmärrän oikein hyvin, että salitreeni ei houkuttele lomalla ja se on täysin ok. Hyvän treenin voi tehdä missä tahansa. Tarvitaan vain viitseliäisyyttä ja innostusta. Liikunta voi olla mitä tahansa, pääasia on, että liikut. Liike tukee kehon nestekiertoa, kuluttaa energiaa, lisää aineenvaihduntaa, pitä kehon kunnossa, edistää terveyttä ja tuo mielihyvää. Suosittelen treenaamaan aamulla tai aamupäivän aikan, jolloin kuumuus ei vielä uuvuta. Suunnittele etukäteen montako treeniä teet viikossa ja pyri pitämääm siitä kiinni. Vinkki! Aina kun teemme suunnitelman, mielellään ylöskirjoitettuna, mahdollisuutemme onnistua moninkertaistuu. Mieti, mikä palvelee sinua ja tuntuu sinusta hyvältä ja sitoudu siihen. Lomalla ei kuitenkaan tarvitse suorittaa ja suunnitelmat saavat muuttua. Myös keholle on hyväksi rentoutua, nauttia ja tehdä kaikkea ihanaa. Suorittamaan ehtii kyllä myöhemmin (usein enemmän kuin tarpeeksi)…

 

VALTA KESAKILOT

 

Rentoudu

Jos nyt tuntuu siltä, että kesästä tulikin yhtä ruoan tarkkailua ja suorittamista, pyydän anteeksi. Se ei todellakaan ole tämän postauksen tarkoitus – päinvastoin! Stressaava arki saa kehon keräämään ylimääräisiä kiloja ja aiheuttaa lukuisia erilaisa sairauksia. On siis syytä mahdollisuuksien mukaan unohtaa kaikki stressi, jotta keho saa palautua ja kerätä uutta virtaa tulevaan. Muista myös, että mielellä on valtava voima! Jos esimerkiksi tunnet huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä herkuttelusta, reagoi kehosi myös ravintoon toisin ja prosessoi sen eri tavalla. Stressihormonien määrä nousee, eikä keho pysty samaan aikaan sulattamaan ruokaa ja stressaamaan. Syntyy fight or flight -reaktio ja sitä kautta mahdollinen lihominen tai erilaiset ruoansulatushäiriöt. Ja jos ajattelet, ”tämä jäätelö menee kyllä suoraan vatsamakkaroiksi” tai ”ei tarvitse kuin katsoa tuota munkkia, niin jo tunnen lihovani”, asiat luultavasti menevät juuri niin. On siis hyvä myös huomata, miten itselleen puhuu ja mihin uskoo. Mutta jotta kirjoituksestani ei tulisi kilometrin mittainen, lopetan naputtelun tähän ja teen vielä tähän alle tiivistetyn vältä kesäkilot -muistilistan.

 

 

Muistilista:

  • Nauti, mutta tee se tietoisesti ja ilman huonoa omaatuntoa.
  • Rentouta mieli.
  • Liiku!
  • Vaihda herkut parempiin.
  • Juo vettä.
  • Nuku riittävästi, muttei liikaa.
  • Pidä rytmi – keho rakastaa säännöllisyyttä.
  • Naura, hullaannu ja iloitse kaikista pienistäkin onnenmurusista ympärilläsi.
  • Pysy rutiinissasi.
  • Päätä, miltä haluat kesän jälkeen näyttää ja miltä haluat, että sinusta tuntuu ja tee suunnitelma sen saavuttamiseksi.
  • Syö värejä – kaikki sateenkaaren värit!
  • Puuhaile kaikkea ihanaa, liiku ja ole aktiivinen.
  • Meditoi tai tee hengitysharjoituksia
  • Sauno ja ui.
  • Vietä aikaa hyvässä seurassa.
    Nauti luonnosta.
  • Rakasta ja halaile – mielihyvähormoonit hyrräävät.
  • Anna hyvän kiertää ja jaa hyvää, kuten vaikka tämä kirjoitus. ; )

 

 

Tässä ajatuksiani ihanaan ja kevyeen kesään. Voit miettiä, josko jokin näistä puhuttelee sinua. Mikä on oma keinosi kevyeen kesäkehoon ja miten vältät kesäkilot tai onko niillä sinulle edes merkitystä?

Herkullista rentouttavaa ja raikasta alkukesää – just sulle!

<3 Karita

 

Seuraa: Instagram: @karitatykka
Twitter: @KaritaTykkaSnapchat karita-tykka

kuvat: Karita
Ulla-Maija Lähteenmäki /Lautasellinen kauneutta
Sirpa Ryyppö / Kuvaamo

 

 

Jos pidit tästä kirjoituksesta, saattaisit pitää myös näistä:

 

Viilentävä ja kaunistava smoothie

VALTA KESAKILOT

Laihdu mielesi avulla

laihdu-mielesi-avulla

Helpot ja herkulliset bataattileivät

Helpot ja herkulliset bataattileivät5

Kommentit
  1. 2

    Kaisa sanoo

    On pitänyt jo pidemmän aikaa kommentoida sinulle, mutta aina se on jäänyt. Mutta nyt, nyt kommentoin. Olen jo pidemmän aikaa seurannut sinua somen (insta ja snapchat) kautta ja saanut aina päiviini paljon posiitivista energiaa. Olen huomannut muutoksia myös omassa ajattelussa. Menen töihin aamu 5 ja herään 3.30. Aikaisemmin olen ollut hyvin unelias ja kiukkuinen, nykyään herään pääosin virkeänä ja fiilistellen miten upea päivä on tulossa. Se on tuonut omaan arkeeni lisää onnellisuutta, puhunkin arkionnellisuudesta 😀 Esimerkiksi tänään mietin, että onneksi uskalsin ottaa pankkilainan ja muuttaa kauniille uudelle asuinalueelle veden ääreen. Nyt voin käydä aamu- ja iltauinnilla koska haluan. Aito kiinnostuminen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista vain kasvaa entuudestaan ja olenkin alkanut haaveilla uran vaihdosta terveyden pariin. Tai sen voisi kätevästi yhdistää jo aikaisempaan koulutukseeni.

    Toivottavasti tulet jatkamaan pitkään blogiasi kuin myös olet aktiivinen somessa. Uskon että minä kuin moni muukin saa valoisuudestasi ja hyvistä vinkeistä paljon avaimia onnelliseen elämään.

    Aurinkoista alkanutta kesää sinulle ja koko perheellesi! 🙂

    • 2.1

      karitatykka sanoo

      Hei Kaisa.

      Kiitos koko sydämeni pohjasta! On ihanaa, että olen saanut olla osa sinun positiivista muutostasi. Elämäntehtävänäni on innostaa, inspiroida ja auttaa ihmisiä voimaan hyvin. Haluan lähettää terveyden, rakkauden ja myönteisyyden valoa kaikkialle ja aidosti toivon toisille hyvää. Blogi vaatii minulta paljon ja sitoo aikaani hurjasti, mutta juuri tällaiset palautteet saavat minut jatkamaan vielä suuremmalla palolla eteenpäin. Ymmärrys siitä, että sanani ja tekoni koskettavat ja tavoittavat lukioita on huikeaa.

      Eläminen itsestä ja sydämestä käsin on taianomaista. Välillä se pelottaa, eikä ole aina helppoa, mutta hiljalleen kaikki aina loksahtaa paikoilleen. Uskon, että asioita tapahtuu syystä ja että kaikella on tarkoituksensa. Joskus tarkoitusta joutuu hiukan odottelemaan ja tutkiskelemaan – ehkä etsimäänkin. Usein elämme toisten elämää, niin minäkin tein aika kauan. Nykyään pyrin elämään oman näköistä elämää, ilman vertailuja, kateutta tai huonoa omaatuntoa.
      Olet rohkea valinnoissasi ja tiedät mikä tekee sinut onnelliseksi. Onnittelen sinua uskalluksesta ottaa askel vaikka hiukan pelottikin. Valinnat, jotka tehdään sydämestä käsin eivät ole koskaan vääriä. Toisaalta, mikään päätös ei ole väärä, ennen kuin itse teemme siitä väärän. Asia itsessän ei ole oikea tai väärä, hyvä tai paha – vain jokin, jonka itse määrittelemme joksikin. : )

      Toivon sinulle kaikkea hyvää ja kiitän, että seuraat!
      Toiveissani on, että joku päivä minulla on ympärilläni yhteisö ihania naisia (kyllä miehiäkin ehkä mukaan mahtuu), joka tuntee yhteenkuuluvuutta ja saa voimaa yhteisöstäni. Naisia, joita saan inspiroida ja innostaa suurella sydämellä. Juttujani saa siis jakaa ja tietoa blogista viedä eteenpäin. : )
      Tarkoitukseni ei ole lopettaa, päinvastoin! Ehkä jopa jossain vaiheessa laajentaa…

      Iloa ja ihanaa oloa,
      Karita

  2. 3

    sara sanoo

    Hei, täysin aiheen sivusta mutta ajattelin kysäistä vinkkejä ajankohtaiseen ongelmaani: tattarin idätys. Olen yrittänyt sitä nyt useita kertoja, mutta aina satsi menee homehtumaan jo vuorokauden sisällä. Olen yrittänyt kuivata jyvät ennen laittamista astiaan, ja sekoitella usein jne. Onko sinulla kokemusta idätyksestä ja miten sen saisi onnistumaan? Kiitos kaikista mahdollisista vinkeistä!

    • 3.1

      karitatykka sanoo

      Hei Sara

      Kiitos viestistäsi.
      Lyhyt liotusaikaon tärkeää, etteivät jyvät likoa liian pehmeiksi ja menetäitämiskykyään. 10 min riittää, jonka jälkeen huolellinen huuhtelu siivilässä. Siirrä ne kulhoon. Idätysastia ei ole välttämätön, vaan kannellinen lasipurkki sopii. Idätä pimeässä ja huoneenlämpöisessä paikassa. Peitä astia peittoa harsokankaalla. Idättäminen kestää yleensä noin vuorokauden, jonka aikana jyviä on hyvä käydä hämmentämässä pariin kertaan ettei kosteus pääse tiivistymään. Välihuutelua ei travita. Kun jyvissä näkyy pienet ”hännät” voit siirtää astian jääkaappiin, jossa ne jatkavat itämistä hitaammin.
      Tärkeintä on siis juuri tuo sekoittelu, ettei kosteus pääse tiivistymään ja homehtuminen tule ongelmaksi.

      Olen idätellyt tattaria runsaasti , muttei vielä koskaan ole päässsyt homehtumaan. Onnistut varmasti kunhan teet alkuvaiheen huolellisesti ja sekoittelet säännöllisesti. : )

      Iloa ja kiitos, että seuraat!
      Karita

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *