UUDENVUODENLUPAUKSIA

uudenvuodenlupauksia

 

Uudenvuodenlupauksia – mahtavaa uutta vuotta 2018!!

Teetkö uudenvuodenlupauksia? Jos, niin miten onnistut niiden kanssa? Itse en juurikaan uudenvuodenlupauksia tee, monestakin syystä. Ensimmäkin haluan elää niin, ettei minun tarvitse erikseen tehdä vuoden vaihtuessa mitään erityisiä lupauksia – pikemminkin teen lupauksia itselleni pitkin vuotta. Vuoden lopussa käyn läpi asioita, joita kuluneen vuoden aikana on elämässäni tapahtunut. Muistelen ja iloitsen pienistä sekä isoista saavutuksista matkan varrella. Ilonaiheiden lisäksi mietin myös mitä elämästäni uupui viime vuonna ja mitä siitä uupuu juuri nyt. Tällä hetkellä haluan syventää itsetuntemustani ja tehdä töitä itseni kanssa, sen lisäksi tulen vuonna 2018 panostamaan merkityksellisiin suhteisiin. Kaiken ihanan ja inspiroivan puuhan lomassa haluan vuonna 2018 antaa itselleni lisää aikaa ilman mitään päämäärää – vain olla jotta luovuus saa virrata vapaammin. Haluan myös hyväksyä ja rakastaa paitsi itseäni, myös kaikkia/kaikkea entistäkin enemmän.  Mietin oliko vuosi 2017 sellainen kuin toivoin – ahdistus, pelko ja epävarmuus yleensä edeltävät muutosta… Pelkoja, ahdistusta ja epävarmuuttakin kohtasin ja kyllä, se oli välttämätöntä, jotta kykenin kehittymään. Kaikki tapahtuu syystä, eikä epäonnistumisia ole – on vain oppimista tai onnistumista. Muistutan myös itseäni, että teoillamme ja ajatuksillamme rakennamme todellisuutemme. Nyt onkin hyvä miettiä mitkä asiat johtivat onnistumisiin ja mitkä jarruttivat matkaani – mitkä asiat haluan ottaa mukaani tälle vuodelle ja mistä päästän irti.

 

uudenvuodenlupauksia

uudenvuodenlupauksia- 

 

Uusi vuosi on uusi mahdollisuus, ikään kuin uusi kirja, jossa on 365 tyhjää sivua. Olemme oman kirjamme (elämämme) tarinankertoja – millainen tarina on tämän vuoden kirjassasi? Jos viime vuosi ei ollut mieleinen eikä lunastanut odotuksia, on aika vaihtaa sanoja ja tekoja – ehkä tehdä jopa uudenvuodenlupauksia… Samoilla vanhoilla keinoilla saamme saman lopputuloksen – uudet tavat taas mahdollistavat muutoksen. Myös hyvänolon- ja onnistumisen kokemukset vievät eteenpäin ja saavat onnistumaan. Epäonnistumiset taas saavat sinut luovuttamaan ja tulee fiilis ”ei kannata edes yrittää kun en kuitenkaan onnnistu”.  Jokaista onnistumisenhetkeä tulisi tuuletella ja iloita… kehon ja mielen reaktio saavat hyvänolon hormonit hyrräämään ja auttavat menestymään jatkossakin. Keho haluaa lisää hyviä fiiliksiä kun niitä on oppinut huomaamaan ja alkaa automaattisesti ohjata sinua parempiin valintoihin.

 

uudenvuodenlupauksia

 

Uudenvuodenlupauksia – älä siirrä asioita huomiseen, vaan mieti mitä voit tehdä jo tänään tai jopa heti. Jos sama kaava toistuu uudelleen ja uudelleen kannattaa miettiä, mikä sen saa aikaan ja mitä sen voisi estää? Mieti, mikä saa sinut tekemään heikkoja valintoja, vaikka tiedät paremmin… Mikä on se tunne, jota tavoittelet tai kaipaat? Vai onko jokin tunne, josta haluat eroon tai jonka haluat turruttaa? Kun mietit ja mahdollisesti/toivottavasti kirjoitat huomioitasi paperille, näyttää ongelma heti huomattavasti pienemmältä – jopa ratkaistulta. Suunnitelma on valmis ja sinulla on askeleet sen toteuttamiseen. On hyvä muistaa, ettei kukaan tee valintoja puolestasi, vaan SINÄ olet sankari saavutusten takana. Kun näet suunnitelman edessäsi, löytyy myös toimintaan johtava motivaatiokin. Kehoitan myös kysymään itseltäsi usein kysymyksen ”MIKSI”? Se auttaa sinua oivaltamaan toimintaasi paremmin ja antaa (joskus yllättäviäkin) vastauksia toimintaasi.

 

uudenvuodenlupauksia

Uudenvuodenlupauksia…

Monet meistä toivovat oikotietä onneen, mutta valitettavasti niitä ei ole. Uudenvuodenlupauksia tehdään usein pikavoiton toivossa ja sitten ihmetellään mikseivät ne onnistu… Pikastartti voi olla hyvä motivaattori projektin alkuun, mutta jos toiminta perustuu hataraan pohjaan, heikkoihin syihin, liian suureen muutokseen tai esimerkiksi liian kovaan treeniin, turhan tiukkaan työtahtiin tai ankaraan ruokavalioon, ei muutos ole pysyvä ja palaat takaisin vanhaan ennemmin tai myöhemmin. Jos taas koet matkan varrella toistuvia pieniä onnistumisia ja toimintasi syy on riittävän merkityksellinen, motivoidut jatkamaan onnistumisen tiellä jatkossakin. Valmentajan tuki ja mukanaolo muutoksessa auttavat merkittävästi ja yhdessä muutoksista tai lupauksista kiinni pitäminen onnistuvat huomattavasti varmemmin kuin yksin. Valmentaja ei kuitenkaan ole välttämätöntä, onnistua voi yksinkin.

Olipa uudenvuodenlupauksesi millainen tahansa olisi päivittäin olisi hyvä fiilistellä ja kokea onnistumisen tunnetta, kiitollisuutta ja tehdä itselleen jotakin, joka tuntuu hyvältä. On myös hyvä muistaa, että rutiinit ovat kaiken menestyksen takana – aina. Rutiinit taas muodostuvat säännöllisesti toistuvien tekojen myötä. Pysyvien uusien tapojen ja rutiinien muodostuminen vie noin kahdeksan viikkoa, joten malttia kannattaa ottaa mukaan muutosprosessiin. Myös ympäristö ja oma mieliala vaikuttavat motivaatioon, mutta jos kehosi ja mielesi on rutinoitunut johonkin, toimii se melkeinpä automaattisesti ja saa sinut sanoista tekoihin. Mikä elämänalue kaipaa sinun huomiotasi tänä vuonna? Mihin haluat panostaa?

 

uudenvuodenlupauksia

 

 

Haluan kiittää sinua koko sydämestäni kuluneesta vuodesta – kiitos siitä, että olet, seuraat ja luet kirjoituksiani!
Kiitos, että annat arvokasta aikaasi, luet, jaat, kommentoit kirjoituksiani ja myötäelät matkassani.
Olet tärkeä!

Muista, että aina saa toivoa ja ehdottaa aiheita!! <3

 

Toivon kaikkea parasta uuteen upeaan vuoteesi 2018 – tästä tulee huippuvuosi!!

Rakkaudella, Karita

 

kuvat: Karita Tykkä / rakkaudella, Karita
puku: Dry Lake
korvakorut: Viaminnet

 

Iloa ja herkullisia reseptejä löytyy alla olevista postauksista!

 

Vegaaninen valkosuklaa

Valkosuklaa kookoksella ja kardemummalla

Hehkuva iho ja sen hoito

hehkuva iho ja sen hoito

Stressitön elämä

stressitön elämä

 

Seuraa myös: Instagram @karitatykka | Snapchat karita-tykka | Twitter @KaritaTykka

Kiitos

 

Kommentit
  1. 2

    Jouni sanoo

    Sulla on niin asiat kunnossa kun olla pitää ja näytät tosi hyvältä, terveellinen elämä huokuu sinusta.
    Tsemppiä vuodelle 2018

  2. 3

    LauraKatarooma sanoo

    Määkään en uuden vuoden lupauksia tee. Ne on turhia.

    Aion jatkaa edelleen sen harjoittelua, että kohtelisin itseäni hyvin. Siinä on tekemistä!

    Hyvää tätä vuotta sinullekin, Karita! <3

    • 3.1

      karitatykka sanoo

      Kuulostaa tutulta LauraKatarooma ; )

      Kohdellaan itseämme vähintään yhtähyvin kuin toisia…

      <3 Karita

  3. 4

    BB sanoo

    En vain ymmärrä kuvien yhteyttä bloggaukseen. Mistä syntyy tarve keikistellä tiukassa mekossa? Haetaanko sillä ihailua, hyväksyntää vai mitä? Life coach’in kaiketi olisi itsensäkin pitänyt sisäistää se ettei kaikki perustu sille julkikuvalle miltä näyttää.

    • 4.1

      karitatykka sanoo

      Hei BB,

      En hae ihailua tai hyväksyntää. Mikään ei perustu sille miltä näytän, mutta koska tämä on minun blogini ja koska kyse oli uudenvuoden jutusta ja juhlahumusta päädyin näihin kuviin.
      Mitä mekkoon tulee, merkin maahantuoja on ystäväni ja ihana ihminen, jonka toimintaa haluan tukea.
      Olen pahoillani mikäli kuvat tai blogini ei miellytä sinua – se on kuitenkin minun henkilökohtainen lifestyleblogini, johon myös vaatteet ja lifestyle kuuluu. Joka viikko kaksi tai useampi juttu tulee, jotan myös kuvissa on aikamoinen väsääminen kun itse otan kuvani…

      Kiitos paluatteesta ja iloa uuteen vuoteen 2018,
      Karita

  4. 5

    Niina sanoo

    VAU! Hyvältä ja terveeltä näytät edelleen vaikka missi vuosista on jo ”hieman” aikaa 😀
    Kiitos hyvistä resepteistä 😀

    • 5.1

      karitatykka sanoo

      niin, hieman (20 vuotta)… : )

      Kiitos kun luet ja seurailet!
      Karita

  5. 6

    Mia sanoo

    Kiitos, että olet ja kirjoitat! Osaat puhutella aidosti ja vilpittömästi tekstilläsi.

    Omalla kohdallani viime vuosi oli sekä hyvä että vähemmän hyvä. Terveys nousi arvoon viime vuonna kun yksi sun toinen osa kehosta kipeytyi. Terveyteen siis panostettava, enemmän! Siinä itseni haastamisessa olen petrannut. On helpompi jakaa arjen tavoitteita pienempiin osiin, esimerkiksi kolme lihasjumppaa viikossa ja kirjata ylös ne. Muutoin se jää helposti. Näin olen toiminut nyt jonkun aikaa eri osa-alueiden suhteen, ja näyttää toimivan itselläni

    Ihan loistavaa tätä vuotta !

    • 6.1

      karitatykka sanoo

      <3 Kaunis kiitos Mia – kiitos että olet ja luet!

      Riittävän pienet tavoitteet ovat loistava tapa saada asioita eteenpäin – pitkällä tähtäimellä.

      Iloa ja aurinkoa päiviisi!
      K

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *